"לא יודע איך שרדתי": עברו טיפולי המרה - ומעידים על הטראומה

נדב, שנשלח לצום במטרה להירפא מההומוסקסואליות, סיפר לחדשות 13 כי "יצאתי עם צלקת לכל החיים". ישי, שלמד לפקפק ברגשותיו, העיד: "בשלב מסוים אמרתי לעצמי – אלוהים, קח אותי מפה"

זמן צפייה: 03:07

התבטאויותיו של שר החינוך, רפי פרץ, שהביע אמש (שבת) תמיכה בטיפולי המרה ללהט"בים, עוררו סערה בקרב חברי הקהילה הגאה – ובעיקר באלו שחוו את הפרקטיקה ההרסנית על גופם.

נדב צברי, לשעבר מדריך קבוצות דתיות בתנועת הנוער הגאה "איגי", שמע את דבריו של פרץ, וחזר לתקופת שירותו הצבאי, אז פנה לייעוץ אצל רב בנוגע לזהותו המינית. "מאחר ואני מגיע ממסגרת דתית לא היה לי כל כך מושג לגבי העולם הזה", סיפר. "אז כל דבר שנאמר לי לקחתי כאמת לאמיתה".

"יצאתי לשלוש שנים של טיפולי המרה, טיפולים שכללו סיגופים ותעניות, ממש עינוי פיזי של הגוף", המשיך. "צומות שהייתי צריך לעשות במשך 48 שעות, כשאני במדבר ומפקד על חיילים ואנחנו עושים אימונים, בשיא הקיץ. היום אני מסתכל אחורה ואני באמת לא מבין איך שרדתי את זה".

עוד בחדשות 13:

סקר: 45% מהציונות הדתית תומכים בטיפולי המרה

"טיפולי המרה הם פשע שנאה": מאות בהפגנת קהילת הלהט"ב נגד פרץ

הרב פרץ: "הותקפתי מעל כל במה אפשרית; לא כפיתי דבר על אף אחד"

מפגינים מהבית הגאה בבאר שבע בכביש הגישה לישוב נווה, שם מתגורר שר החינוך רפי פרץ
מפגינים מהבית הגאה בבאר שבע בכביש הגישה לישוב נווה, שם מתגורר שר החינוך רפי פרץ | צילום: חדשות 13

צברי, שגדל במשפחה דתית אוהבת ומקבלת, עובד היום כמורה בבית ספר יסודי – חלק ממערכת החינוך עליה מופקד השר פרץ. "זו לא הדרך. זו הדרך הכי כואבת ושורטת שיכולה להיות, ויוצאים עם זה לצלקת לכל החיים".

ישי מוסקוביץ' היה נער צעיר כשנשלח לראשונה לטיפולי המרה. "הם מרסקים לך את האגו, אומרים לך כל הזמן לא לסמוך על עצמך", נזכר מוסקוביץ'. "אומרים לך שהתחושות שאתה מרגיש הן לא נכונות, שהן לא אמיתיות. בשלב מסוים אמרתי לעצמי: טוב, אלוהים, אם זה ככה למה אני פה? קח אותי מפה. אני נשארתי בחיים, אבל יש לי חברים לדרך שלצערי הרב כבר לא איתנו היום".

חוות הדעת המקצועית בנושא, אחרי מחקרים רבים, היא חד משמעית וברורה: טיפולי המרה אינם יעילים. הם מסוכנים לבריאות הגוף והנפש, ומובילים לאובדנות. "המרה מסוג זה יכולה לעשות לא תועלת – כי אם נזק למטופלים", אמר פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל.

רפי פרץ
רפי פרץ | צילום: וסי איפרגאן

כמאתיים בני אדם, בהם תלמידים ומורים, השתתפו בהפגנת ארגוני קהילת הלהט"ב נגד שר החינוך רפי פרץ, שהביע אמש תמיכה בטיפולי המרה. הנוכחים מחו על דברי פרץ, ודרשו מראש הממשלה נתניהו לפטרו באופן מיידי.

לקראת ההפגנה, ארגוני הקהילה הגאה פנו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לפיטוריו של שר החינוך פרץ: "יומיים לפני הבחירות האחרונות ישבנו איתך לשיחה גלוית לב במעונך בירושלים. הצהרת בפנינו שמשרד החינוך לא יופקד בידי מפלגות להט"בופוביות אלא יישאר בידי הליכוד".

"הפרת הבטחתך המפורשת לא להפקיד את משרד החינוך בידי פוליטיקאי חשוך התפוצצה לכולנו בפרצוף", צוין במכתב, "כראש הממשלה מוטלת עליך האחריות להתנער לא רק מדבריו - אלא מהשר פרץ עצמו. אל תפקיר את ילדות וילדי ישראל לבורות ולערכים חשוכים – הפקד את תיק החינוך בידי אדם הראוי לכך".