זעם על העברת יחידה ממשרד החינוך ליו"ר נעם: "מהלך מסוכן"

בחדשות 13 נחשף כי היחידה לתוכניות חיצוניות תועבר לאבי מעוז - ובארגוני להט"ב תקפו. "נתניהו מפקיר את בתיה"ס", אמרו באיגי - ובחוש"ן הוסיפו: "לא ייתכן שאדם מלא שנאה יהיה אמון על ביטחון הנוער הגאה". השרה שאשא-ביטון: "חרפה מוסרית". נעם: "מציעים לנאורים ולמתקדמים שמאשימים אותנו בשנאה וחושך ללמוד איך עובדת דמוקרטיה"

זמן צפייה: 01:06

זמן קצר אחרי שבחדשות 13 נחשף ההסכם הקואליציוני בין מפלגת הליכוד לבין יו"ר מפלגת נעם, אבי מעוז, שלפיו - בין היתר - תועבר אליו ממשרד החינוך היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות, על תקציבה ותקניה, עורר הדבר זעם בקרב שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון וארגוני להט"ב.

השרה שאשא-ביטון אמרה: "אדם ששנאתו אמונתו ישלוט בתכנים שילמדו ילדינו בבתי הספר. האיש עם הדעות החשוכות ביותר יקבע מה התכנים שילמדו הילדים שלנו בבית הספר ומי הגופים שיפעילו אותם, עם תקציב של מעל שני מיליארד שקל. מדובר בחרפה מוסרית שתפגע בחינוך של כל ילדי ישראל ותפרק את מערכת החינוך. את המחיר של מכירת החיסול הערכית שמוביל נתניהו ישלמו הילדים של כולנו".

באיגי (ארגון הנוער הגאה) אמרו כי "מפלגת שונאי הנשים, שונאי הלהט"ב, שונאי הא.נשים עם מוגבלות שאיימה לסגור את 'כנפיים של קרמבו' ואת איגי צריכה להפחיד כל הורה, כל מורה, כל מנהלת בית ספר. ברור למה הם רוצים להשתלט על המוח והנפש של ילדי וילדות ישראל. אם הדבר הזה יקרה - הליכוד ובנימין נתניהו יפקירו את בתי הספר. זה מהלך מסוכן שעלול לעלות לתלמידים ותלמידות ישראל במחיר כבד מאוד".

שרת החינוך, ד''ר יפעת שאשא-ביטון
שרת החינוך, ד''ר יפעת שאשא-ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מחוש"ן (חינוך ושינוי), ארגון החינוך וההסברה של הקהילה הגאה, נמסר כי "לא ייתכן שאדם שהתבטא בצורה כל כך מלאת שנאה כלפי הקהילה הגאה יהיה האדם שאמון על ביטחון הנוער במערכת החינוך. אנחנו דורשים מראש הממשלה הנבחר שלא להפקיר את הנוער הלהט"בי. בכל כיתה בארץ יושבים חמישה בני ובנות נוער להט"בים.

"נוער להט"ב חשוף יותר לאלימות בעשרות אחוזים, נוער להט"ב חווה יותר ניסיונות אובדניים, נוער להט"ב בסיכון יותר גבוה מחבריהם לספסל הלימודים. כל ניסיון לצאת נגד יצירת מרחבים בטוחים לנוער להט"ב בבתי הספר הינו אמירה ברורה - הנוער אינו בטוח. אנחנו לא נעצור ונמשיך בחינוך לסובלנות בבתי ספר בכל רחבי הארץ".

בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז

גם באגודה למען הלהט"ב הגיבו: "העברת הסמכויות על תכנים במשרד החינוך לאבי מעוז צריכה להדאיג כל הורה בישראל. זו הפקרה של הנוער הלהט"בי שנמצא מחוץ ובתוך הארון ושל מאות אלפי נערים ונערות בישראל שחייהם תלויים באדם הקיצוני ביותר. בשנה בה 80% מבני הנוער הלהט"בי בישראל דיווחו שהתמודדו עם מקרי אלימות ושנאה בגלל זהותם בבית הספר, אבי מעוז מסמן לו למטרה לפגוע בבני הנוער האלו ולהכשיר את האלימות נגדם. ראש הממשלה הנבחר נתניהו ומפלגת הליכוד - עצרו את הסכנה הזאת עכשיו. לא נעמוד מנגד ולא נאפשר להפקיר את החיים של הילדים שלנו".

חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) אמר גם הוא כי "ההתחייבות להעביר את 'היחידה לתוכניות חיצוניות' ממשרד החינוך לאחריות ח"כ אבי מעוז היא לא פחות מהפקרת החינוך הממלכתי על-ידי נתניהו. נתניהו מעניק דריסת רגל לאדם שוביניסט, שונא להט"בים וגזען. זו האחריות שלנו - ההורים ששולחים את ילדיהם לביה"ס הממלכתיים - להרעיש עולמות ולמנוע את המהלך. מן הראוי שקולם של ארגוני המורים והמורות ומנהלי בתי הספר יישמע גם הוא. ‏בימים הקרובים נתחיל במהלך להקמת משמר החינוך הממלכתי. לא נאפשר לאדם חדור השנאה הזה להתערב בחינוך הילדים שלנו".

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית: "הסמכויות המופלגות שמקבל אבי מעוז הגזען והחשוך מנתניהו מהוות סכנה ממשית לעתיד ילדינו במדינה חופשית וליברלית. תנועת ישראל חופשית תפעל בכל אמצעי ציבורי ומשפטי כדי למנוע מהם לעוות את התכנים שנלמדים במערכת החינוך הממלכתי ולתת לחבורת הכהניסטים והאייתוללות שהוא מייצג לחנך את הילדים שלנו. עד כאן".

נעמי בייט-צורן, מנהלת מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח, אמרה בתגובה על הפרסום כי "אבי מעוז הוא אדם שמחזיק בהשקפת עולם גזענית והומופובית. הבחירה להטיל עליו תפקיד רשמי היא בבחינת ליקוי מאורות, לא פחות. ברגע שאבי מעוז ומפלגת נעם ישימו את ידיהם על היחידה לתוכניות חיצוניות ולשותפויות במשרד החינוך - כל פעילות שאפילו מזכירה ערכים של שוויון ודמוקרטיה תהיה בדרך לפח האשפה. הילדים והילדות שלנו יקבלו חינוך שמרני ומנוון במקרה הטוב, ובתוספת של גזענות הומופוביה במקרה הרע".

במקביל לקבלת היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות ממשרד החינוך, יעמוד מעוז בראש "הרשות לזהות יהודית לאומית" שתוקם במשרד ראש הממשלה ותתוקצב ב-100 מיליון שקלים בשנה הראשונה - וב-150 מיליון שקלים מהשנה השנייה. בנוסף, הרשות תקבל גם תקציב תפעול לפי 15 תקני כוח אדם. נוסף על הרשות הזאת ועל ארגון "נתיב", מעוז יהיה אחראי גם על היחידה לשיתופי פעולה רב מגזריים והיחידה לרכש חברתי במשרד ראש הממשלה.

מנעם נמסר: "מזכירים למי שעלול להתבלבל: בעוד שאת אג'נדות הפרוגרס החדירו למשרד החינוך במחשכים, בלי דיון ובטח שבלי חקיקה או בחירות – את החזרת מערכת החינוך לזהות יהודית הצגנו שוב ושוב לפני הבחירות, ובה עם ישראל בחר. מציעים לנאורים ולמתקדמים שמאשימים אותנו בשנאה וחושך ללמוד כיצד עובדת דמוקרטיה".