"מחברים אותנו לטוב שבנו": כמה ילדים צריך כדי להיות מאושר?

בניגוד למגמת צמצום הילודה בעולם המערבי, בישראל רבים סבורים שילדים הם המפתח לאושר. עם זאת, מחקרים מראים שפעמים רבות הם דווקא מורידים את האושר של הוריהם • המדריך לחיים חכמים, חלק ג'

זמן צפייה: 09:35

רבים חושבים שילדים הם המפתח לאושר – אך ישנם מחקרים המטילים ספק בכך שזה אכן המצב. "לידת הילד הראשון מורידה את האושר של הוריו יותר מאשר אבטלה, גירושים ואפילו פטירה של בן או בת זוג", הסביר הפסיכיאטר פרופ' יורם יובל. פרופ' טל שביט, מומחה לכלכלת אושר, הוסיף: "אתה מגיע עם ציפייה גדולה לאהבה הגדולה הזאת, אבל הוויתור והדברים שאיבדנו, הרבה לחץ, הרבה מתח – זה מייצר המון חרדות".

למרות זאת, נראה שבישראל לא מתרשמים ממחקרים על אושר. בניגוד למגמה שמתרחשת בכל העולם המערבי, שם מצמצמים ילודה בחיפוש אחרי אושר אישי, כאן קורה תהליך הפוך. ההחלטה להביא ילדים היא אחת ההחלטות הגורליות ביותר לחייו של אדם, אבל פעמים רבות נראה שהיא מתקבלת כמעט מעצמה במעט מאוד מחשבה. לפרופסור ישראל אומן יש הסבר לתופעה הזאת. "אנחנו חושבים שאנחנו עושים מה שטוב בשבילנו ומה שאנחנו רוצים אבל רצון זה תלוי אופנה, תלוי במה שאחרים עושים. אנחנו לא חיים לבד. אנחנו חלק מקולקטיב גדול".

לכתבות נוספות בסדרה:

איך לבחור תור בסופר וכיצד להימנע מפקקים? שיטות לייעול החיים

דירות, מניות – או בכלל השכלה: במה כדאי להשקיע את הכסף שלכם?

ילדי משפחת רוחן
ילדי משפחת רוחן | צילום: חדשות 13

למרות כל זאת, פרופ' אומן, אב לשבעה ילדים, הודה: "אי אפשר לשים את האושר על מאזניים ולראות את המספר שיוצא. אני יודע שאני מאוד-מאוד מאושר". גם פרופ' יובל, אב לחמישה ילדים בעצמו, הודה: "את הדברים שהופכים את זה לכדאי אתה לא יכול לשים בטבלה".

לא מעט מחקרים מצביעים על כך שהאושר מהילדים מגיע בדיעבד, אחרי ששוכחים כמה הכול היה קשה ומעייף וטורדני וזוכרים רק את רגעי הקסם. "ילדים תורמים לאושר בטווח הארוך, כי הם באמת מחברים אותנו אל המיטב שבנו", הסביר פרופ' יובל. פרופ' שביט טוען שזה לא מספיק וכדי להיות מאושר באמת צריך לעבוד על זה. "כל אחד שרוצה להיות מאושר יותר או שהמשפחה שלו תהיה מאושרת יותר, צריך לנהל את זה. זה לא יבוא ככה סתם", הסביר. למשל, אם יש משאב כסף מוגבל, צריך להשקיע אותו יותר בחוויות, לייצר יותר זיכרונות, אלה הדברים שמייצרים אושר לטווח הארוך".