"אין מניעה להפחית תשלום למוסדות שנפתחו בניגוד להנחיות"

גורמים במשרד המשפטים אמרו כי ניתן לבצע את המהלך בחודש מסוים, אך לא ברור אם אפשר לשלול תקציב באופן מתמשך. על פי הערכתם, לא ניתן לקחת בחזרה כספים שכבר שולמו למסודות

זמן צפייה: 06:55

במשרד המשפטים אומרים היום (שני) כי אין מניעה להפחית את התשלום למוסדות תורניים שנפתחו בניגוד להנחיות הקורונה בחודש מסוים, על סמך תיקון מהגל הראשון - שהתנה את העברת הכספים בביצוע למידה במסגרת מגבלות החוק.

עם זאת, לא ברור אם ניתן לשלול את התמיכה באופן מתמשך על סמך הפרה שתימשך כמה שבועות. כמו כן, נראה כי לא ניתן לקחת בחזרה כספים שכבר שולמו למוסדות, אלא - אם בכלל - לעכב או להפחית העברות עתידיות לתקופה קצרה.

בינתיים בכנסת, ועדת הכספים אישרה העברת תקציב על סך 73 מיליון שקלים לישיבות. על גובה הסכום כבר סוכם מראש, אולם נציגי כחול לבן נמנעו בהצבעה משום שלא קיבלו תשובה מוחלטת באשר לשאלתם האם כספים יועברו רק למקומות ששומרים על ההנחיות.

לעוד כתבות בנושא:

חרף האיומים: הניסיון לשלול תקציב ממוסדות תורניים עלול להיכשל

רה"מ: דוחה את הטענות על שיקולים פוליטיים במתווה היציאה מהסגר

אדלשטיין על פתיחת מוסדות החינוך החרדיים: נקנוס ונשלול רישיון

מוסד חינוכי במודיעין עילית שנפתח בניגוד להנחיות
מוסד חינוכי במודיעין עילית שנפתח בניגוד להנחיות | צילום: חדשות 13

בתוך כך, גורמים במשרד האוצר מעריכים כי התהליך עלול להיתקל בקשיים רבים - גם בשל הליכי ערר פרטניים שיוכל לנהל כל תלמוד תורה בנפרד בפני ועדת התמיכות המרכזית, וגם בשל לחצים של המפלגות החרדיות. החוק מטיל על אגף החשב הכללי את האחריות להתנהל מול העמותות, אך רובן מזוהות פוליטית ופגיעה בהן, בטח לאחר שחלק מהמגבלות יוסרו, עלולה ליצור משבר קואליציוני מול יהדות התורה לקראת דיוני התקציב.

בכל מקרה, פרק הזמן שיידרש עד למיצוי ההליכים ושלילת התמיכות בפועל, מעמיד בספק את האפקטיביות של האיום הממשלתי. ברקע הדברים יש לציין שחלק מהעמותות ממומנות גם מתורמים פרטיים, ואלה עלולים דווקא להגדיל את תמיכתם במוסדות התורה במחאה על ההתנהלות הממשלתית מולם.