המורים מברכים, ההורים מסויגים: "הסכם השכר אינו הפתרון לאסון החינוך"

הסתדרות המורים הגיעה להסכמות מול האוצר, ואיום השביתה במערכת החינוך נמנע. במערכת הפוליטית בירכו, אך מהנהגת ההורים הארצית נמסר: "ברור לכל כי ההסכם לא יורד לעומק הצורך בשינוי הדרוש לשיפור איכות החינוך". יו"ר ההסתדרות לסייעות: "אם הרפורמה לא תיכנס לתוקף בינואר – אפעל בכל האמצעים עד כדי שביתה"

זמן צפייה: 03:08

הסתדרות המורים הגיעה הבוקר (רביעי) להסכמות מול משרד האוצר על עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה - ואיום השביתה במערכת החינוך נמנע. שנת הלימודים תיפתח מחר כמתוכנן, והערב ב-18:00 תתקיים בתל אביב מסיבת עיתונאים במעמד שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד.

בתוך כך, בשעות הצהריים הגיעו משרד החינוך וארגון המורים להסכמות על יישום הרפורמה במקצועות המח"ר, וסכסוך העבודה שהוכרז בנושא זה מבוטל, אך הצדדים ממשיכים לפעול מול משרד האוצר כדי לקדם את ההסכמות ביתר המחלוקות אשר עדיין מצויות על השולחן, בהן קיצור שבוע הלימודים לחמישה ימים, על מנת לאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה גם בחינוך העל יסודי.

מוקדם יותר אמר יו"ר ארגון המורים רן ארז למורים: "משרד האוצר אינו מנהל משא ומתן ולכן שנתם הלימודים לא תיפתח ב-1 בספטמבר". במקביל, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד כתב הבוקר לסייעות בגני הילדים כי "למרות חוסר יציבות פוליטית - אפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי שההסכמות (על רפורמה בסך מיליארד שקלים) תעוגנה בהסכם קיבוצי אשר ייושם במלואו".

יו''ר ארגון המורים, רן ארז
יו''ר ארגון המורים, רן ארז | צילום: משה שי, פלאש 90

בהנהגת ההורים הארצית בירכו על כך ששנת הלימודים תיפתח כסדרה, אך הוסיפו כי כי "כמו שזעקנו לאורך הדרך - הסכם השכר אינו הפתרון לאסון החינוך". עוד נמסר: "ברור לכל כי הסכם השכר אשר נחתם עם הסתדרות המורים אינו יורד לעומק הצורך בשינוי הדרוש לשיפור איכות החינוך במדינת ישראל ואינו נותן מענה למשבר המתמשך ולאסון החינוך המתרחש במדינת ישראל מזה שני עשורים. אנו מצרים בנוסף על כך שאיש בקרב מקבלי ההחלטות לא ריחם גם על תלמידי התיכון והם לא יתחילו מחר את שנת הלימודים".

"כל הבעיות השורשיות שהצטברו במערכת החינוך, הכוללות בין היתר לדוגמא את צמצום הכיתות, צימצום פערים לימודיים ורגשיים. חוסר היכולת לתגמל עבור מצוינות וחוסר היכולת המשווע לפטר מורים שאינם מתאימים למערכת, כמו גם תשלומי ההורים, הפגיעה בילדי החינוך המיוחד, בגנים ובצהרונים, התאמת המענה הפדגוגי כראוי לשנת 2022 והתאמת ימי החופשות לכלל המשק - כל אלה ועוד הוזנחו ולא טופלו ביסודיות במשך שנים והביאו את המערכת אל המצב הקטסטרופלי שאליו היא נקלעה. באסון החינוך חייבים להתחיל לטפל במיידית, השעה דוחקת".

אביגדור ליברמן, יאיר לפיד ויפעת שאשא ביטון
אביגדור ליברמן, יאיר לפיד ויפעת שאשא ביטון | צילום: רויטרס / מארק ישראל סאלם, יונתן זינדל, פלאש 90

במערכת הפוליטית בירכו כמובן על פתרון המשבר, וראש הממשלה יאיר לפיד מסר: "אני שמח ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ומברך את שר האוצר אביגדור ליברמן, את שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ואת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, על העבודה הקשה והגעה להסכם טוב שיחזק את מעמד המורה בישראל וישפר את רמת החינוך שמקבלים ילדי ישראל. השקעה במערכת חינוך טובה עם מורים צעירים ומורים ותיקים שמתוגמלים כראוי היא השקעה בילדינו ובעתידה של מדינת ישראל".

שר המשפטים גדעון סער כתב בחשבון הטוויטר שלו: "שמח על השגת ההסכם החשוב בין המדינה להסת׳ המורים. יישר כח ענק לחברתי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, אשת חינוך מובהקת ולוחמת, שהוכיחה נחישות ומסירות למען הילדים. מברך את שר האוצר ידידי אביגדור ליברמן שמשיחות שניהלנו אני מכיר את האיכפתיות שלו לחינוך. והלב כבר מתרגש: מחר שירה מתחילה כיתה א'".

שר האוצר ליברמן מסר: "שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה עם מערכת חינוך חזקה יותר ואיכותית יותר. לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם במערכת החינוך בישראל. בראש ובראשונה, שונה העקרון מתגמול אך ורק על פי ותק לתגמול גם על מצוינות, השקעה והישגים. ההסכמות כפי שהושגו שמות במרכז גם את המורים, אבל גם את התלמידים, ההורים ומתחשבות במשק הישראלי כולו".

"הצלחנו להביא לסנכרון ימי חופשה בין אלו של התלמידים לאלו של ההורים ומדובר בצעד ראשון בדרך לסנכרון עמוק יותר. ממחר, למנהלים תהיה גמישות ניהולית רחבה יותר שתתבטא בשימור עובדי הוראה איכותיים ומתוגמלים בהתאם. הצלחנו לצמצם באופן דרמטי את פערי השכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים באמצעות העלאה בעשרות אחוזים של שכר המורה המתחיל. אנחנו מסכמים תקופה מורכבת שבסופה אנחנו מעניקים ודאות להורים ולתלמידים לפחות לארבע השנים וחצי הקרובות".

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון מסרה: "לאחר מאמצים רבים הצלחנו להגיע להסכם מיטבי שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים ויבטיח את היציבות לשנים הבאות. הסכם זה, לצד תהליכים מקצועיים שקידמנו בשנה האחרונה, יחזקו את מערכת החינוך ויציעדו אותה קדימה. מערכת חינוך חזקה, יציבה, עם עובדי הוראה איכותיים היא אינטרס של כולנו למען עתיד הילדים שלנו".

מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד
מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה הבוקר: "אחרי מאבק ארוך הצלחנו להביא בשורה אמיתית לעובדי ההוראה, לשמר את תנאי ההעסקה שלהם ולשפר את שכרם לטובת מערכת החינוך. זה רק צעד ראשון שאנו מציינים בטיפול שורש שמערכת החינוך בישראל זקוקה לה".

הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן מסר: "מדובר בהסכם פורץ דרך עבור מערכת החינוך בישראל. ההסכם משנה מקצה לקצה את מעמד המורה המתחיל, מקדם את מנהלי ומנהלות בית הספר, הן בשכר והן בכלי גמישות ניהולית, מקדם מצויינות על-ידי סל גמולי תפקיד למנהל והעסקה על-ידי חוזים אישיים, ומשדרג את השכר של כלל המורים. ההסכם מקדם את התאמת ימי החופשה במשק ובנוסף שורה של נושאים שישפרו את איכות החינוך בישראל".

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר אמרה: "ההסכם מביא בשורה לאנשי החינוך, עליית שכר משמעותית לכלל עובדי ההוראה בשירות המדינה, שמירה על אופק קידום לאורך כל שנות הקריירה, תוך מתן דגש מיוחד לעובדי הוראה המצטרפים למערכת. בהסכם התייחסות ייחודית למנהלים שמובילים את מערכת החינוך, הקושר בין מעמדם והאחריות הרבה בתפקידם לשכר ראוי ומתגמל. ההסכם תומך ביעדי החינוך, נותן פתרון ליועצות, רכזים חברתיים, מורות מחנכות המשלבות בכיתתם ילדים עם צרכים מיוחדים. ההסכם מקדם מצוינות בית ספרית לצד גמישות למנהל".

שלום כיתה א'
שלום כיתה א' | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

עיקרי ההסכמות כוללים העלאת שכר למורה מתחיל ל-9,000 שקלים, ותוספות של 1,100 שקלים לכל הפחות לכל מורה. כמו כן, ינתן מענק התמדה של עשרת אלפי שקלים לאחר שלוש שנים במערכת. שכר המנהלים המתחילים יעלה ל-19 אלף שקלים.

לוח החופשות בבתי הספר יותאם לימי החופש של ההורים, והוסכם כי מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה. באוצר שבעי רצון מביטול החופשות באסרו חג, אולם בהסכם נקבע שימי החופשה החלופיים למורים יהיו שווי ערך - ימי חול ולאו דווקא ימי שישי כפי שדרשו באוצר, כשחלקם ייקבעו לראשונה לבחירת המורים

לפי ההסכם - כעשרת אלפים מורים יועסקו בחוזים אישיים - כ-6% מכוח האדם במערכת. זהו הישג משמעותי לאוצר, אך עם זאת תהיה הגבלה על זהות המועסקים שניתן לקלוט לחוזה אישי - אלה יהיו בעיקר עובדים שמגיעים מחוץ למערכת, כשהם מצוידים במומחיות מיוחדת, ולא מורים שהיו כפופים עד כה להסכם הקיבוצי.

בנוסף הוסכם על ייעול בהליך פיטורי מורים, והושגו הסכמות על שקט ומיצוי התנאים הקיימים עד סוף 2026. באוצר טוענים שמנגנון הפיטורים למורים קוצר בחצי בשל הפחתה בדרישה לביקורי מפקחים לצורך הערכת המורים המיועדים לפיטורים. משרד האוצר הודיע גם על כוונתו להאריך את בית הספר של הקיץ עד ל-31 ביולי, והרחבתו לכיתות ד'.

הסתדרות המורים רשמה הישג משמעותי כשהצליחה, בניגוד לעמדת האוצר, לשמר את עקרון הקידום לפי ותק. תוספת השכר במעבר מדרגה לדרגה תעמוד על 1,100 שקלים - במקום 400 שקלים כפי שדרש במקור משרד האוצר.

לאור ההסכמות, סכסוך העבודה יבוטל וצווי המניעה שהוגשו לבית הדין לעבודה יימשכו. הסכם מפורט יסוכם בימים הקרובים, ושר האוצר אביגדור ליברמן הודיע שנושא המקור התקציבי למימון ההסכם יובא לדיון והחלטה בממשלה ולאחר מכן תחל עבודת ניסוח ההסכם. לצורך החתימה על ההסכם, מסגרת התקציב הוגדלה ל-4.5 מיליארד שקלים.