קבוצות קטנות ושמירה על היגיינה: המדריך המלא לחזרה לגנים

היום יחזרו למוסדות הלימוד מאות אלפי ילדים - תחת הנחיות מחמירות, ובכך יסמנו שלב נוסף בחזרה לשגרה. לצידם, בשל הגבלת מספר הילדים בקבוצה, רבים יישארו בבית - וישנן עוד סוגיות שטרם נפתרו

זמן צפייה: 11:53

החזרה לגנים: היום (ראשון) מאות אלפי ילדים שיחזרו לגנים, למעונות ולמשפחתונים יסמנו שלב נוסף בחזרה לשגרה. לצד מאות האלפים שיחזרו למסגרות הלימוד, רבים מחבריהם ייאלצו להישאר בבית. לא מעט גננות בגנים הפרטיים החליטו שלא לפתוח את הגן או לדחות את הפתיחה בגלל הקושי ליישם את ההנחיות המסורבלות של משרד הבריאות. אלפי מטפלות במשפחתונים המפוקחים הודיעו על שביתה, ועשרות אלפי הורים לפעוטות במעונות המפוקחים גילו במהלך סוף השבוע שילדיהם לא יוכלו לחזור למעונות בשל הדרישה לשהות בקבוצות קבועות שבהן לא יותר מ-17 ילדים.

בגנים העירוניים יתקיימו הלימודים רק שלושה ימים בשבוע, חלקם ברוטציה בין שתי קבוצות ילדים תחת הנחיות מאתגרות של שמירה על היגיינה ומרחק. אתמול הושגו הסכמות בנוגע לפתיחת הצהרונים אבל רק מחר יחלו הרשויות להיערך להפעלתם כך שלפחות בימים הראשונים הלימודים יסתיימו ב-14:00 ולא יאפשרו להורים חזרה מלאה לעבודה. וגם השגרה החלקית הזאת תיקטע ביום שלישי.

מתווה החזרה לגנים קובע כי מספר הילדים בגן לא יעלה על 18, כאשר הם ילמדו בשתי קבוצות, כשבכל קבוצה 9 ילדים. הפעילות בגן תפוצל לשתי קבוצות ראשיות כשכל קבוצה תלמד 3 ימים בשבוע. משרד החינוך המליץ לבצע סבבים בימים כדי לשמור על עקרון ההוגנות והשוויון בין ההורים. בגני הילדים לומדים בסך הכל כחצי מיליון ילדים, וחזרתם אל הגנים תעשה באופן מדורג. בשל מתכונת הסבבים, יכולת ההגעה לסבב עומדת על כ-250 אלף ילדים. החזרה ללימודים היא בחירה של ההורים, ואין מדובר בחובה.

החזרה לבתי הספר, חוף אשקלון
החזרה לבתי הספר, חוף אשקלון

נכון לעכשיו, לא יהיו לימודים בל"ג בעומר בגנים וגם בבתי הספר, אבל יש כבר לא מעט יוזמות של רשויות מקומיות שמודיעות שהן כן יפתחו את הגנים בלבד - על חשבונן. בין הרשויות; גבעתיים, רעננה, ירושלים, הרצליה, יבנה, תל אביב ועוד. ייתכן שרשויות נוספות יצטרפו ליוזמה בהמשך. כמו כן, במערכת החינוך יש הערכה שכיתות ד'-ו' יחזרו בשבוע הבא במתכונת מצומצמת של בין 6-8 שעות שבועיות, כשכל מנהל יחליט באיזה אופן זה יקרה. הערכה נוספת היא שבתוך שבועיים עד שלושה שבועות מערכת החינוך כבר תיפתח כולה, זאת כמובן בכפוף לכך שלא תהיה עלייה במספר הנדבקים.

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבוהב התייחס לצעדים הבאים בפתיחת מערכת החינוך במהדורת השבת: "אנחנו בהדרגתיות עוברים שלב אחרי שלב. השבוע נפתחו בתי ספר יסודיים, כיתות י"א ו-י"ב, החינוך המיוחד ונוער במצוקה. משבוע נפתח את גני הילדים והצהרונים. ומיד אח"כ, אם לא תהיה תקלה, נעבור לכיתות ד' עד י', ולאחר מכן למוסדות החופש הגדול. התוכנית היא בהדרגתיות בשגרה של קורונה. זו לא שגרה רגילה".

גם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד התייחסה לחזרה לשגרה ולסוגיית החופש בל"ג בעומר, ותקפה את האוצר: "פנו אלי גננות שביקשו להתנדב בל"ג בעומר, ואני נעניתי. משרד האוצר כתב מכתב, וניסה פשוט להשתמש בצורה צינית ומכוערת ברוח ההתנדבות שהייתה לגננות. נשלח לי מכתב בו כתוב שהם מוכנים לתת לנו את היום הזה תמורת מספר ימים שנתן מעבר לתשע הימים שנתנו. לא נוסיף יום אחד מעבר".