ביהמ"ש קבע: התלמיד הטרנסג'נדר יישאר בבית הספר עד סוף השנה

המחוזי בת"א ביטל את החלטת משרד החינוך להעביר את התלמיד הטרנסג'נדר משכבת כיתות ג' למוסד חינוכי אחר. " לאחר שעיינתי בעתירה, בטיעוניה ובנספחיה ושמעתי את עמדת בא כוח העותרים בדיון - מתקבלת העתירה ומבוטלת ההחלטה", כתב השופט קובי ורדי

בית ספר ריק, כיתה ריקה
כיתה ריקה | צילום: שאטרסטוק

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע הערב (שני) כי התלמיד הטרנסג'נדר שלומד בבית ספר בגבעת שמואל יישאר במוסד החינוכי עד סוף השנה. השופט קובי ורדי כתב בהחלטתו: " בהיעדר תשובה של המדינה שבחרה שלא להגיש תשובה לעתירה, ביודעה את המשמעות לכך ולאי הגנה על החלטתה הנתקפת בעתירה, החלטה שניתנה על-ידי מנהלת מחוז מרכז במשרד החינוך  שהדיון התקיים בנוכחותה, ולאחר שעיינתי בעתירה, בטיעוניה ובנספחיה ושמעתי את עמדת בא כוח העותרים בדיון - מתקבלת העתירה ומבוטלת ההחלטה". ההחלטה למעשה מבטלת את קביעת משרד החינוך להעבירו. בית המשפט גם חייב את המדינה בהוצאות משפט בסך 18 אלף שקלים.

מארגון חברותא - ארגון הלהט"בים הדתיים נמסר: "היום פסק שופט בית משפט השלום בתל אביב על ביטול החלטת משרד החינוך לסלק את הילד לבית ספר אחר באמצע השנה. ניכר היום בדיון שטענות משרד החינוך בנושא אינן מקצועיות, ריקות ולא ברור איך התקבלו ומה עמד מאחוריהן". עוד הוסיפו: "לכל מי שמכיר אישית את הפרשה, וגם אנחנו בחברותא בליווי המקרה, טובת הילד מאוד ברורה: להישאר היכן שהוא פורח (כן, פורח), ולא לעבור באמצע שנת הלימודים. משרד החינוך ונציגי החמ"ד והעירייה לא רצו להגיע לפשרה אמיתית, לא קיימו שיח כן עם משפחת הילד, והעדיפו להתנהל בצורה שככל הנראה שואבת השראה ורוח גבית מאווירת 'די ללהט"בים' ששורה בלא מעט ממוסדות השלטון שלנו לאחרונה, למרבה הצער. יש שופטים בתל אביב, ברוך ה', ובוטלה ההחלטה הרעה הזו".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר: "מברכים על פסק הדין שחשוב לא רק עבור התלמיד מגבעת שמואל, אלא עבור כל תלמיד ותלמידה מהקשת הטרנסית בישראל. בית המשפט קיבל את ההחלטה המתבקשת שמגינה על זכויות התלמיד בזמן שמשרד החינוך בחר להפקיר אותו: ילד בן 9 שאנשי ציבור ניסו לגרוף הון פוליטי על חשבונו ושלא עשה דבר וחצי דבר לאף אחד מלבד להיות מי שהוא. ככל שעוברים הימים זה הופך וניהיה ברור לכולנו: בית המשפט עומד כחומה בצורה מפני מי שמבקשים לקחת לנו זכות אחר זכות ולהחזיר אותנו לארון״.

הארגונים הטרנסיים מעברים, פרויקט גילה וברית הלביאות מסרו בתגובה: "בית המשפט מזכיר לנו היום שלכל תלמיד ישנה הזכות ללמוד בבית ספר תומך ומקבל שעוזר לו לממש את מלוא הפוטנציאל שלו - וזו גם טובת כלל התלמידים. זהות מגדרית טרנסג'נדרית היא חלק טבעי מהחיים ומשרד החינוך נדרש על פי אמנות וחוקים לשים את טובתם של ילדים במרכז, ללא הבדלי מגדר. משרד החינוך שוב התקשה להסביר כניעה לבריונות ולפחד, ובית המשפט פסל את ההחלטה להרחיק תלמיד מבית הספר בניגוד לחוק ולנהלי המשרד עצמו. ילדים ונוער מגווני מגדר קיימים במערכת החינוך בכל הארץ ומכל המגזרים, והמחקרים והעמדות המקצועיות משקפות באופן חד משמעי שלמען הבריאות הנפשית, החוסן, היכולות הלימודיות והשגשוג, הם זקוקים לבתי ספר תומכים. אנחנו מברכים על פסק הדין ומאחלים לכל ילד וילדה באשר הם מערכת בית ספרית וחברתית שרואה בנוכחותם זכות".

עורך דין מיכאל ספרד שמייצג את הילד ומשפחתו: "מצער שצריך סיוע מבית המשפט כדי למנוע ממשרד החינוך להכנע ללחץ טנרספובי המבקש לנדות ילד קטן רק משום שהוא טרנסג'נדר. אני מקווה שבמשרד החינוך ילמדו את הלקח ויפנימו שתפקידם להגן ולקבל את כלל הילדים והילדות ובשום פנים ואופן לא להכנע לבריונות ולדעות קדומות מכל סוג כלפיהם ועל חשבונם. אני מאושר עבור הילד שנפלה בחלקי ההזדמנות לייצג וללוות אותו ואת משפחחתו שחיו תחת איום ממשי של גירושו מהכיתה ומחבריו וחברותיו, איום שהיום הוסר"