עדויות ניצולי השואה: ז'אק קלינגר

כילד נדד ז'אק קלינגר עם משפחתו, תחילה לגרמניה ועם עליית הנאצים לספרד ומשם לצרפת. במאי 1940 פלשה גרמניה הנאצית לצרפת. ז'אק נאסר בפריז והועבר למחנה ריכוז ליהודים פיטיבייה

ג'ק קלינגר, שואה
ג'ק קלינגר, שואה | צילום: משואה

החוויות הקשות שעברו ניצולי השואה הן בלתי נתפסות לרוב, וכמה מהאירועים שהם מתארים משלבים גבורה, תעוזה וזוועה. 5 ניצולי שואה, שעדויותיהם הרבות נאספות בארכיון העדויות של מכון משואה ללימודי השואה, מספרים את סיפורם מול המצלמה.

ז'אק קלינגר נולד ב-1920 בפולין. כילד נדד עם משפחתו, תחילה לגרמניה ועם עליית הנאצים לספרד ומשם לצרפת. במאי 1940 פלשה גרמניה הנאצית לצרפת. ז'אק נאסר בפריז והועבר למחנה ריכוז ליהודים פיטיבייה, שם שהה כ-14 חודשים עד שגורש ביוני 1942 לאושוויץ. הוא עבד בתפקידים פקידותיים במפקדת מחנה הריכוז במשך כשנתיים וחצי, ובשל תפקידו עברו דרכו הדיווחים השונים על הרצח ההמוני במחנה, והוא אף הצליח להציל בעזרת הרישום כמה מהיהודים. הוא הועבר למחנות אחרים לפני ששוחרר בסוף המלחמה לבוואריה ושם שוחרר על ידי האמריקנים. הוא העיד במשפטים של פושעים נאצים, ביניהם מפקד אושוויץ.

מכון משואה ללימודי השואה הוא מכון בינלאומי להוראת השואה, הרואה בפעילות חינוכית את דרך ההנצחה המשמעותית ביותר של זכר אירועי השואה וקורבנותיה. במשואה מצוי אוסף ייחודי של אלפי שעות של עדויות ניצולי שואה.