"קצת אחר": המאבק של יוטיוב נגד אפליית בעלי מוגבלויות

במסגרת פרויקט מיוחד של ענקית הסרטונים ומשרד המשפטים, נפגשו שורת משפיעני רשת, שמחזיקים במאות אלפי עוקבים, עם ישראלים שמתמודדים עם מגבלות שונות. "אם כולם היו אותו דבר - זה היה משעמם"

זמן צפייה: 03:21

בישראל 2020 לא פחות מ-20% מהסובלים ממוגבלות זו או אחרת דיווחו על אפליה כלפיהם - כך עלה מסקר מיוחד שנעשה עבור הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, זאת במקביל לעלייה של יותר מ-100% בפניות ליחידה לתיאום המאבק בגזענות. במסגרת פרויקט מיוחד של יוטיוב ומשרד המשפטים, נפגשו שורת משפיעני רשת שלהם מאות אלפי עוקבות ועוקבים, עם ישראלים יוצאי דופן שמתמודדים עם מגבלות או שונות.

"זה פרויקט מדהים", אמרה מינרבה דאוד ממסעדת "עזבה" שבכפר ראמה. "אני חושבת שהוא מגיע בזמן הנכון - עם כל מה שקורה מסביב ועם כל השנאה". "'קצת אחר' זה פרויקט שנועד לעשות שינוי חברתי ברשת", הסביר אור בן אוליאל, קונדיטור ויוטיובר עם 125 אלף מנויים, שנחשפו למסע הקולינרי שלו ביישובים בצפון. המטרה: לאתר את חמשת הקינוחים הטובים ביותר במטבח הערבי. "ניסינו להכין עוד משהו שמחבר את העולמות שלנו אז יצרנו מלבי שחור".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בדרך הביתה: פוטין אישר את בקשת החנינה של נעמה יששכר

המתיחות בדרום: זוהה שיגור מהרצועה לעבר ישראל

פומפאו: "זו אחת ההזדמנויות האחרונות לשלום במזה"ת" • מיוחד

מורן טרסוב, פרויקט ''קצת אחר''
מורן טרסוב, פרויקט ''קצת אחר'' | צילום: חדשות 13

עוד לקחו חלק בפרויקט: מורן טרסוב שנפגשה עם האחיות התאומות לישי וליאל. יחד הן למדו על הקשיים - וגם על היתרונות שכרוכים בהתניידות בכסא גלגלים. רונית וג'ונתן אירחו בעמוד היוטיוב הפופולרי שלהם את נועה, הסובלת משיתוק מוחין. הם הפתיעו אותה וצירפו לצילומים את הזמר האהוב עליה - לי בירן. "צריך לאמץ את השינוי שיש בינינו ולא לפחד ממנו", אמר בירן. "אם אתה שונה או אחר זה טוב - כי אם כולם היו אותו דבר זה היה משעמם".

גם מאמני הכושר - האחים אורן ותומר לוי, הרכיבו תוכנית אימונים ייחודית עבור צח שחרור, ספורטאי קטוע רגל. "כשיש לי את האפשרות דווקא עם פרותזה לעשות את הדברים האלה - זו הזכות הכי גדולה והדבר הכי טוב שקרה לי באופן אישי", סיפר שחרור, "כל אחד יכול לעשות ספורט, ובעצם - כולנו שונים, אבל זה גם מה שעושה אותנו שווים - כי כולנו שווים בזה שכולנו שונים".

הרשתות החברתיות, מסתבר, הפכו גם הן לכלי נוסף במאבק החשוב נגד הגזענות והקושי לקבל את השונה, אבל נראה שהדרך עוד ארוכה.