פרידה מגיבור גיטרה: "קלפטר היה הצליל המכוון שפילח את הלב"

מותו של המוזיקאי האגדי שהלך לעולמו בגיל 72 עורר תגובות רבות בעולם המוזיקה ובכלל בעולם התרבות הישראלי, וכן מהבכירים ביותר שבפוליטיקה הישראלית, שספדו לזמר והיוצר שהשאיר אחריו כמה מהלהיטים הגדולים ביותר בתולדות המוזיקה הישראלית. רה"מ לפיד: "סע לשלום, ותודה גדולה על הפסקול המופלא שהשארת לנו"

זמן צפייה: 01:58

מותו של המוזיקאי האגדי יצחק קלפטר, שהלך לעולמו אמש (חמישי) בגיל 72, עורר תגובות רבות בעולם המוזיקה ובכלל בעולם התרבות הישראלי, וכן מהבכירים ביותר שבפוליטיקה הישראלית, שספדו למי שנודע כגיבור גיטרה ישראלי, זמר ויוצר שהשאיר אחריו כמה מהלהיטים הגדולים ביותר בתולדות המוזיקה הישראלית.

ראש הממשלה יאיר לפיד ציטט בעמוד הטוויטר שלו את מילות השיר "לוקח ת'זמן" שקלפטר הלחין למילותיו של יהונתן גפן, והוסיף: "סע לשלום קלפטר, ותודה גדולה על הפסקול המופלא שהשארת לנו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "יצחק קלפטר, צ'רצ'יל, נוף הנעורים של רבים מאיתנו, כוכב "כוורת" ומלך הגיטרה, מלחין וכותב מחונן. קולו ומנגינותיו ילוו אותנו לתמיד. יהי זכרו ברוך".

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר: "עצב עמוק על מותו של יצחק קלפטר, שהיה ויהיה תמיד חלק מרכזי מהפסקול הישראלי. קלפטר היה מוסיקאי ויוצר מחונן והצלילים שיצר היו צליל מכוון הישר אל תוך ליבם של המוני ישראלים, צלילים שישארו גם אחרי לכתו. משתתף בצער קרוביו וחבריו, יהי זכרו ברוך".

יצחק קלפטר במופע האיחוד של להקת כוורת, 2013
יצחק קלפטר במופע האיחוד של להקת כוורת, 2013 | צילום: משה שי, פלאש 90

דני סנדרסון, חברו של קלפטר ללהקת כוורת, כתב אמש בעמוד הפייסבוק שלו: "זהו ערב עצוב, אני נפרד מחבר יקר וותיק, אמן דגול, שותף לדרך ארוכה ואחד מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית. במפגש האחרון של הלהקה, לפני כמה חודשים, התיישבנו לשיר ולנגן, מעין ג'אם סשיין חברי שקיימנו פעם בשנה".

"על אף היותך שברירי וחלש, ברגע שלקחת את הגיטרה ליד, מכאוביך נעלמו והקסם שלך השתלט על החדר", הוסיף סנדרסון, "כולנו הסתכלנו עליך, כמו תמיד, בפליאה ונהננו כמו ילדים שזה עתה הקימו להקה חדשה. כשנפרדתי ממך באותו יום, לא ידעתי שזו תהיה פגישתנו האחרונה. אנצור את הרגע הזה ורגעים רבים אחרים בליבי לעד. תנחומיי למשפחה ולחברים, אוהב אותך יצחק".

יצחק קלפטר ודני סנדרסון, 2013
יצחק קלפטר ודני סנדרסון, 2013 | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אלון אולארצ'יק, חברו של קלפטר ללהקת "כוורת", פרסם אמש בעמוד הפייסבוק שלו תמונה משותפת של השניים בצעירותם, וכתב: "הוא חלק מהחיים שלנו ושלי מגיל 23 בערך. מאוד עצוב".

המוזיקאי מיקי גבריאלוב, שהיה מהראשונים לשתף פעולה עם קלפטר, בימי להקתם הראשונה "הצ'רצ'ילים", סיפר אמש במהדורה המרכזית: "יצחק היה חבר, הכרתי אותו בגיל 15 כשהקמנו את להקת הצ'רצ'ילים, ומאז הוא יצר פה בארץ הרבה מאוד שירים, אחד המוזיקאים הגדולים שיש לנו פה, עצוב מאוד לשמוע. דיברתי איתו לא מזמן, אולי לפני חודש, הוא הוציא ספר שירים והקדשתי לו הקדשה בספר".

"הוא ניגן איתי בהקלטות שעשיתי, גם לבד וגם עם אריק (איינשטיין)", הוסיף גבריאלוב, "בשירים כמו 'עוף גוזל', 'אוהב להיות בבית' ועוד שירים אחרים. יצא לי להקליט עם אריק את השיר האחרון ב-2013 והזמנתי אותו לנגן בשיר הזה, בשביל הימים הטובים שניגנו ביחד. זה מאוד עצוב לשמוע שהוא נפטר, חבל".

על המאבק של קלפטר לשמור על היכולת שלו ליצור גם בשנים האחרונות בהן היה חולה סיפר גבריאלוב: "מאוד היה לו קשה. שוחחתי איתו על זה והוא אמר שהוא כמעט לא מנגן ולא יכול ליצור, והוא שמח מאוד שמנגנים את השירים שלו ועושים מחוות לשירים שלו בהופעות כאלה ואחרות. ב-2015 עוד הזמנו אותו להופיע איתנו על הבמה כשעשינו איחוד של הצ'רצ'ילים, הוא ישב על כיסא וניגן, לא היה לו כוח אבל הקהל קיבל אותו מאוד יפה".

יצחק קלפטר לצידו של אפרים שמיר, 2013
יצחק קלפטר לצידו של אפרים שמיר, 2013 | צילום: משה שי, פלאש 90

הזמרת גלי עטרי אמרה אמש במהדורה המרכזית: "אני פשוט בהלם, ידענו שהוא חולה אבל בכל זאת הוא שרד והזמן עבר, ואני פשוט המומה ועצובה, הכי עצובה בעולם. אבידה גדולה מאוד ועצובה מאוד בשבילי ובכלל בשביל כל עם ישראל, בשביל עולם המוזיקה, בשביל המשפחה שלו, בשביל כולם".

המוזיקאי ברי סחרוף פרסם בחשבון הטוויטר שלו קטע מתוך הופעה בה אירח את קלפטר בשנת 2018, וכתב: "עצוב על לכתו של יצחק קלפטר, מגדולי הגיטריסטים והמוזיקאים בארץ, שאהבתי והערצתי. היה לי את הכבוד הגדול לארח אותו לפני 4 שנים בהופעה בהיכל התרבות. תודה לך יצחק. יהי זכרו ברוך".

שלמה ארצי כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו: "הפעם הראשונה שראיתי אותו מנגן הייתה באיזו מסיבה ברחוב בן יהודה בגיל 17. אין לי הוכחות, כי כל כך הרבה זמן עבר מאז, אבל אני תמיד חושב שזו הייתה זכות. מלך מלכי הגיטרה, עם הצליל הכי מקורי לכל היתכנות של סולו ועם הלחנה בלעדית שהייתה רק שלו. כמות הפעמים שפיזמתי לעצמי את 'צליל מכוון', 'שיר אהבה בדואי' או 'דמיון חופשי' היא אינסופית. כמו בנוף חיים. יצחק היקר, הערצה גדולה אליך, חבר למקצוע ולנוף. כמה עצוב. וכמה חבל. יהי זכרך ברוך".

אביב גפן כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו: "קלפטר היה הצליל המכוון שפילח לי את הלב בכל פעם, משום מה בחודשים האחרונים אני מדבר עליו ושר אותו בהופעות שלי.. מוזיקאי וגיטריסט יוצא דופן, נוח בשלום על משכבך חבר, תודה על שירים נצחיים שחיבקו הרבה אנשים בודדים כמונו".

יצחק קלפטר
יצחק קלפטר, 2013 | צילום: משה שי, פלאש 90

טקס האשכבה ליצחק קלפטר יתקיים ביום ראשון הקרוב בתאטרון הלאומי הבימה, בהפקת הבימה ועיריית תל-אביב-יפו. בשעה 10:00 יוצב הארון במתחם התאטרון, והקרובים והמשפחה יוזמנו לחלוק לו כבוד אחרון. בשעה 10:30 יחל טקס אשכבה באכסדרת התאטרון, והציבור מוזמן לחלוק לו כבוד אחרון. בשעה 12:45 ייצא הארון בדרכו לבית העלמין האזרחי בראשון לציון.