מותה של אגדה: המוזיקאי יצחק קלפטר הלך לעולמו בגיל 72

היוצר והגיטריסט הוותיק שהיה ידוע בכינוי "צ'רצ'יל", והיה חבר להקת "כוורת" ומשותפיו הבולטים לעשייה של אריק איינשטיין, נפטר אחרי יותר מעשור של מאבק במחלת ריאות חסימתית כרונית

זמן צפייה: 10:09

המוזיקאי יצחק קלפטר, הידוע בכינוי "צ'רצ'יל", הלך לעולמו היום (חמישי) בגיל 72, אחרי יותר מעשור של מאבק במחלת ריאות חסימתית כרונית. קלפטר, חבר להקת "כוורת" ומשותפיו הבולטים לעשייה של אריק איינשטיין, היה יוצר מוערך ונחשב לאחד הגיטריסטים הגדולים בתולדות המוזיקה הישראלית.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "יצחק קלפטר, צ'רצ'יל, נוף הנעורים של רבים מאיתנו, כוכב "כוורת" ומלך הגיטרה, מלחין וכותב מחונן. קולו ומנגינותיו ילוו אותנו לתמיד. יהי זכרו ברוך".

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר: "עצב עמוק על מותו של יצחק קלפטר, שהיה ויהיה תמיד חלק מרכזי מהפסקול הישראלי. קלפטר היה מוסיקאי ויוצר מחונן והצלילים שיצר היו צליל מכוון הישר אל תוך ליבם של המוני ישראלים, צלילים שישארו גם אחרי לכתו. משתתף בצער קרוביו וחבריו, יהי זכרו ברוך".

יצחק קלפטר
יצחק קלפטר | צילום: משה שי, פלאש 90

קלפטר נולד בחיפה וגדל בתל אביב, ובגיל 15 הקים את להקת "הצ'רצ'ילים" יחד עם חיים רומנו ומיקי גבריאלוב. הלהקה נקראה על שם כינויו של קלפטר, אשר פרש מההרגב עם גיוסו לצבא. ב-1971 הצטרף להרכב "אחרית הימים", שהקים המתופף והמלחין זהר לוי, לצד גבי שושן, אלי מגן ומירי אלוני.

חברי להקת כוורת
חברי להקת כוורת | צילום: משה שי, פלאש 90

ב-1973 הצטרף קלפטר ללהקת "כוורת", עבורה כתב את כמה מלחניו הראשונים, בין היתר הלהיט "יו יה" שהלחין יחד עם דני סנדרסון, ובאלבומה השלישי של הלהקה "צפוף באוזן", גם שר את את "שיר הטמבל" שהלחין. בנוסף הלחין ללהקה גם את "היא כל כך יפה", "ככה היא באמצע" ו"לך ספר לסבתא".

יצחק קלפטר במופע האיחוד של להקת כוורת, 2013
יצחק קלפטר במופע האיחוד של להקת כוורת, 2013 | צילום: משה שי, פלאש 90

בשנת 1976 שיתף פעולה לראשונה עם אריק איינשטיין באלבומו "האהבה פנים רבות לה", ובהמשך הוציא עמו במשותף את האלבומים "יושב על הגדר" (1982) ו"שביר" (1983). בסוף שנות ה-70 ייסד יחד עם שלמה יידוב ושם טוב לוי את ההרכב "צליל מכוון", שנקרא על שם השיר שקלפטר כתב והלחין, ובנוסף הלחין להרכב את "לוקח ת'זמן" למילים של יהונתן גפן ו"שיר אהבה בדואי" למילים של איציק ויינגרטן.

יצחק קלפטר ומאיר אריאל
יצחק קלפטר ומאיר אריאל | צילום: משה שי, פלאש 90

ב-1980 פתח קלפטר בקריירת סולו, ואת אלבומו הראשון "יצחק" הוציא בשנת 1981. קלפטר היה ידוע כאוהד של הפועל תל אביב, ובשנת 1988 הלחין ועיבד את שיר האליפות של הקבוצה, "השדים האדומים", אותו ביצע יחד עם יגאל בשן.

יצחק קלפטר ומאיר בנאי
יצחק קלפטר ומאיר בנאי | צילום: משה שי, פלאש 90

בשנת 1977 התחתן עם הזמרת ורד קלפטר, ממנה התגרש בשנת 1985. באותה שנה נולד בנו אוריה ממערכת יחסים עם דורית פלד. בשנת 2000 התגלה גידול סרטני בראשו של קלפטר, אך הוא החלים מהמחלה, ובשנת 2011 אושפז בעקבות סיבוכי מחלת ריאות חסימתית כרונית. הוא החל בהליך שיקום ארוך, ובשנת 2018 אושפז שוב במצב קשה.

יצחק קלפטר
יצחק קלפטר | צילום: משה שי, פלאש 90

דני סנדרסון, חברו של קלפטר ללהקת כוורת, כתב הערב בעמוד הפייסבוק שלו: "זהו ערב עצוב, אני נפרד מחבר יקר וותיק, אמן דגול, שותף לדרך ארוכה ואחד מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית. במפגש האחרון של הלהקה, לפני כמה חודשים, התיישבנו לשיר ולנגן, מעין ג'אם סשיין חברי שקיימנו פעם בשנה. על אף היותך שברירי וחלש, ברגע שלקחת את הגיטרה ליד, מכאוביך נעלמו והקסם שלך השתלט על החדר. כולנו הסתכלנו עליך, כמו תמיד, בפליאה ונהננו כמו ילדים שזה עתה הקימו להקה חדשה. כשנפרדתי ממך באותו יום, לא ידעתי שזו תהיה פגישתנו האחרונה. אנצור את הרגע הזה ורגעים רבים אחרים בליבי לעד. תנחומיי למשפחה ולחברים, אוהב אותך יצחק".