מייסד תיאטרון גשר יבגני אריה הלך לעולמו בגיל 74

הבמאי המוערך שזכה בפרסים רבים עבד בתיאטראות המובילים במוסקבה לפני שעלה לישראל בשנת 1990, ומאז שייסד את תיאטרון גשר ביפו היה מנהלו האמנותי בשלושת העשורים האחרונים. "התיאטרון העולמי מאבד היום את אחד הבימאים והיוצרים החשובים בדורו"

יבגני אריה
יבגני אריה | צילום: גדי דגון, מתוך ויקיפדיה

במאי התיאטרון יבגני אריה הלך לעולמו הלילה (רביעי) בגיל 74. אריה היה מייסדו של תיאטרון גשר ביפו, ומנהלו האמנותי בשלושת העשורים האחרונים. הוא נולד במוסקבה ב-1947, למד תיאטרון בלנינגרד אצל הבמאי הנודע גאורגי טובסטונוגוב, ולאחר מכן ביים בתיאטרות המובילים במוסקבה.

במשך שנים רבות היה אריה מסורב עלייה, ועם נפילת מסך הברזל הוא עלה לישראל בשנת 1990 וייסד ביפו את תיאטרון גשר, שנחשב לאחד התיאטראות הרפרטואריים הדו-לשוניים היחידים בעולם. כמו כן שימש אריה כמרצה אורח בבית הספר האירופי למשחק בפריז, בפקולטה לתיאטרון של אוניברסיטת ניו יורק ובאוניברסיטת תל אביב.

אריה ביים הצגות רבות בתיאטרון גשר, בין היתר של המחזאים יהושע סובול וחנוך לוין, וזכה בפרסים רבים, ביניהם פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה, פרס התיאטרון הישראלי ופרס א.מ.ת (פרס האמנות המדע והתרבות). אריה הותיר אחריו אישה ובן.

יבגני אריה
יבגני אריה | צילום: גדי דגון, מתוך ויקיפדיה

מנכ"לית תיאטרון גשר, לנה קריינדלין, מסרה: "אנחנו המומים וכואבים את לכתו בטרם עת של יבגני אריה ועדיין מחפשים את המילים. התיאטרון העולמי מאבד היום את אחד הבימאים והיוצרים החשובים בדורו ואנחנו בתיאטרון גשר מאבדים את המורה, האב, החבר ומי שהיה ויישאר חלק בלתי נפרד מהתיאטרון, מייסדו ומקימו, הלב והמהות של גשר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2201192036' autoplay='0' credit='' desc='השחקן יגאל שדה נושא דברים לזכרו של אריה הערב בתיאטרון הבימה' poster='' kid='1_d0633rnw' duration='42']

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר: "הצטערתי לשמוע על לכתו של במאי התיאטרון ומייסד תיאטרון גשר, יבגני אריה. יבגני עלה ארצה לאחר שביים בתיאטראות הגדולים והיוקרתיים ביותר ברוסיה וזכה בפרסים רבים על ההישגים האמנותיים שלו. יגבני הביא אל תיאטרון גשר את הנסיון העשיר שצבר בעולם והצליח להפוך אותו לאחד מהתיאטראות הנחשבים והאיכותיים בישראל. שולח את תנחומיי הכנים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לאריה בחשבון הטוויטר שלו: "אני מרכין ראש בכאב על פטירתו של ענק התרבות יבגני אריה, מייסד תיאטרון 'גשר' ומנהלו האמנותי. מותו הוא אבידה קשה לעולם התרבות הישראלי. מיכל ואני נהנינו מזה שנים מסגנונו הייחודי בעשרות ההצגות אשר העמיד על בימות התיאטרון בארץ ובחו״ל ושיהיו לו אנדרטת נצח. יהי זכרו ברוך".

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו נפרדים היום בצער מיבגני אריה - במאי ענק, שהפך להקה של שחקנים עולים לאחד מעוגני התרבות החשובים של העיר והמדינה. תאטרון "גשר" שייסד והוביל במשך 30 שנה היה ונותר מגדלור של מקצוענות ותשוקה לא-מתפשרת לתאטרון איכותי".