נפרדים מצביקה פיק: "מעמודי התווך של הפופ הישראלי"

אבל בעולם התרבות על מותו של הזמר והמלחין הוותיק, זוכה פרס אקו"ם על מפעל חיים, שנפטר בביתו בגיל 72. רה"מ לפיד: "שיריו ומנגינותיו חדרו ללב ולתרבות הישראלית והפכו לנכס צאן ברזל". דנה אינטרנשיונל: "תישאר לנצח אייקון תרבות"

זמן צפייה: 12:51

אבידה גדולה לעולם התרבות: פוליטיקאים ואנשי תרבות כואבים היום (ראשון) את לכתו של אחד מגדולי אמני ישראל, צביקה פיק שהלך לעולמו בגיל 72.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לזמר והיוצר הישראלי: ״צביקה פיק חידש את הנוף התרבותי הישראלי וחולל בו שינוי מהפכני. המוזיקה שלו חדרה ללבבות, כמילות השיר, והפכה לחלק בלתי-נפרד מפסקול חיינו. כשרונו יוצא-הדופן כיוצר הניב לתרבות הישראלית פנינים יפהפיות. הוא היה ישראלי כל כך, והתחבר באופן עמוק לשורשים העבריים העשירים שלנו, ובה בעת שיקף את יופי פניה של מדינת ישראל בעולם כולו. קולו ולחניו ימשיכו להתנגן באוזנינו האוהבות לשנים קדימה. תנחומיי למשפחתו ואוהביו הרבים. יהי זכרו ברוך.״

צביקה פיק
צביקה פיק | צילום: פלאש 90

ראש הממשלה יאיר לפיד ספד וכתב: "צביקה פיק שר 'מוזיקה ללב היא חודרת' - משפט שמתאר בדיוק רב את שיריו ומנגינותיו שחדרו ללב ולתרבות הישראלית והפכו לנכס צאן ברזל. צביקה היה אמן מהפכני בדורו, מעמודי התווך של הפופ הישראלי. צביקה הלך היום לעולמו, אך השירים והמנגינות שהותיר אחריו ימשיכו להתנגן עוד שנים רבות. שולח ניחומים חמים למשפחתו ולכל מערציו. יהי זכרו ברוך".

שר התרבות והספורט חילי טרופר, ספד לו גם כן: "עצב גדול על מותו של הזמר והיוצר צביקה פיק, מגדולי אמני ישראל. פיק היה אחד מאבני היסוד של המוזיקה והתרבות הישראלית. הלהיטים שיצר נכנסו לכל בית בישראל וחדרו לאלפי לבבות והביאו לישראל הישגים כבירים, דוגמת הזכייה באירוויזיון 1998. אני בטוח שהצלילים אשר פיק הביא לעולם, ישארו כאן שנים רבות וימשיכו להיות חלק משמעותי מהפסקול הישראלי. משתתף בצער המשפחה בשעה קשה זו.״

צביקה פיק
צביקה פיק | צילום: חורחה נובומיסקי, פלאש 90

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, גדעון סער, כתב היום בחשבון הטוויטר שלו: ״מת אב ומת אלול. באב נפטר ״המאסטרו״ צביקה פיק - אחד היוצרים, המוזיקאים והזמרים המוכשרים ביותר שהעשיר את התרבות והמוזיקה בישראל במשך עשרות שנים. אהבתי מאוד את צביקה שאחראי ליצירות הגדולות שהפכו לפס הקול של חיינו. הן יישארו איתנו לעד. יהי זכרו ברוך".

שרת התחבורה מרב מיכאלי נפרדה מפיק וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "צביקה פיק היה פורץ דרך בתרבות הישראלית, יצר מוסיקה וסגנון שלא היה כאן וזכה לאהבה והערצה רבה ומוצדקת. והוא משאיר אותנו עם המוסיקה שללב היא חודרת, ומדליקה את כל הנשמות וגם מדביקה בקצב רוגע את כל הגוף ואז מתחשק באויר לעוף".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, מסר כי הוא ורעייתו שרה "דואבים על פטירתו של צביקה פיק, מגדולי אמני ישראל", והוסיף "הייתה בו שמחת חיים שבאה לידי ביטוי בשיריו הנפלאים. צביקה היה ויהיה חלק בלתי נפרד מפסקול חיינו. אנו שולחים תנחומים מעומק הלב למשפחתו".

צביקה פיק
צביקה פיק | צילום: ענת מוסברג

דנה אינטרנשיונל, שביצעה את השיר "דיווה" שכתב לה פיק ואיתו זכתה באיורוויזיון 1998, נפרדה ממנו היום: "צביקה היקר. אני אוהבת אותך מאוד. לא אמרנו את זה זה לזו וזו לזה בחיים. אחרי הזכיה באירויזיון היחסים בינינו התקלקלו, אבל עכשיו אני יכולה להגיד את מה שלא אמרתי לך בקול. תמיד אהבתי אותך. היינו הפכים באופי. אתה חרוץ בלתי נלאה, לא מוותר לקשיים, לא נכנע לרגשות וחדור מטרה. ההצלחה והיים אני מבינה, גם הצורך לפרנס משפחה עמדו לנגד עינך כמטרת על, אולי המטרה הכי חשובה בחיים. לפני כל דבר אחר. כששי כרם הפגיש בינינו בפעם הראשונה כמעט אף כותב לא הסכים לכתוב לי. החיבור בינינו היה מידי. לא הפסקנו לצחוק ביחד וזה צד שלא הרבה הכירו בך.

אינטרנשיונל הוסיפה וסיפרה על המסע המשותף של השניים בעקבות שיר שזכה באיורוויזון: "יומיים אחרי הגיעה קסטה עם השיר "אני לא יכולה בלעדייך" וחודש אחרי כל המדינה שרה אותו. שלוש שנים אחרי הגיע "דיווה". ההצלחה הכי גדולה בקריירה של שנינו והשבר הגדול ביחסים בינינו. כשנפגשנו התחבקנו וצחקנו על הריב התקשורתי אבל מאז לא עבדנו ביחד. לפני חודש שי אמר לי שהוא קבע איתך מפגש. שנבוא אליך הביתה. אין לך מושג כמה שמחתי. לא הספקנו. הופתעתי הבוקר מעוצמת הכאב כשקבלתי הבוקר את הבשורה. בכיתי. שנים שלא הצלחתי לבכות ופתאום זה השתחרר. אתה תשאר לנצח אייקון תרבות ישראלי. פורץ דרך. מלחין מחונן. מלך הפופ של ישראל. ובאופן אישי : תגידו למי שאתם אוהבים שאתם אוהבים. לא משנה אם אתם פגועים מחכים שהצד השני יגיד קודם חוששים לפתוח את הלב. תגידו אהבה כי לפעמים מחכים עם זה ואז מאוחר מידי".

מאיגוד אמני ישראל (אמ"י) נמסר היום: "איגוד אמני ישראל המום וכואב עם היוודע דבר מותו של צביקה פיק, מגדולי היוצרים והפרפורמרים בישראל לדורותיה. כולנו ראינו איך התשוקה שלו ליצור והרצון לחזור להופיע לא פסקו לרגע גם אחרי האתגרים הבריאותיים שעבר. הקהל חיבק אותו והרעיף עליו אהבה אינסופית תנחומינו לבני משפחתו, ולכל אוהביו".

יונה אליאן קשת, יושבת ראש האיגוד, כתבה: "היום אנו נפרדים ממוזיקאי יוצר וזמר אגדי. צביקה יקר שלנו, התבגרנו יחד בתוך ההוויה של התרבות הישראלית, אהבתי את השירים שלך , את הבחירות שלך, את העוצמה והאומץ שלך ללכת בראש ולהתוות דרך. כשהיינו נפגשים, דיברנו פולנית, התרפקנו על בית אבא. אוהבת אותך, ובשם כל משפחת אמ"י, איגוד אמני ישראל - נוח על משכבך בשלום איש יקר, אמן נפלא".

צביקה פיק
צביקה פיק

צביקה פיק הלך לעולמו היום בגיל 72 בביתו שברמת השרון, כארבע שנים לאחר שעבר שבץ מוחי. הוא נולד בשנת 1949 בעיר ורוצלב שבפולין בשם הנריק פיק, ובגיל 8 עלה לישראל עם משפחתו. את דרכו המוזיקלית החל בסוף שנות ה-60 בלהקת הקצב "השמנים והרזים" עם הסולן עוזי פוקס, ופרץ לתודעה כאשר נבחר בשנת 1970 לגלם את קלוד, התפקיד הראשי במחזמר שיער.

אלבומו הראשון יצא בשנת 1971, ובין לחניו שהפכו ללהיטים במרוצת השנים נכללים "נאסף תשרי", "אין מדינה לאהבה", "הרקדן האוטומטי", "אני אוהב אותך לאה", "אני הולך לבית שאן", "מרי לו" ו"אהבה בסוף הקיץ". פיק הלחין את המוזיקה לסרטו של אסי דיין "שלאגר" בכיכובם של חברי הגשש החיוור, מתוכו הפך ללהיט "שיר הפרחה" שביצעה עפרה חזה. פיק גם הלחין את "לגור איתו", שביצעה ריקי גל בפסקול הסרט "דיזנגוף 99".

פיק היה נשוי לפזמונאית מירית שם אור, שכתבה את המילים לרוב השירים שלו, ונולדו להם שלושה ילדים, בהן שרונה ודניאלה שהופיעו יחד תחת השם "האחיות פיק". בשנת 2018 נישאה בתו דניאלה לבמאי האמריקני קוונטין טרנטינו. בשנת 1995 התגרשו פיק ושם אור, ובשנת 2004 החל פיק במערכת יחסים עם שירה מנור, הצעירה ממנו ב-36 שנים, ולהם נולדו שני בנים. בשנת 2021 פורסם כי הם נפרדו.