שלמה ארצי מוותר על פרס ישראל: "המדינה פצועה ושסועה"

הזמר הוותיק והפופולרי הודה לוועדה שהחליטה להעניק לו פרס בתחום הזמר העברי, אך הודיע כי בעיתוי הנוכחי קשה לו לקבל אותו - ובמקומו יוענק הפרס לדקלון. "מלא בדאגה מהפילוג, מהקרע, מהשבר שנקלענו אליו. אנא עצרו, דברו, ותשקוט הארץ"

זמן צפייה: 01:00

שלמה ארצי, הזמר שמלווה את הפסקול הישראלי כבר משנות ה -70 המוקדמות, הודיע הערב (רביעי) כי הוא מוותר על קבלת פרס ישראל השנה בשל המצב הפוליטי. "אני מודה מאוד לוועדת פרס ישראל שהחליטה להעניק לי את הפרס בתחום הזמר העברי", מסר ארצי, "אבל, בעיתוי הנוכחי, כשהמדינה שלנו פצועה ושסועה, אני מרגיש שקשה לי לקבל את הפרס ולכן אני נאלץ בצער לוותר על הכבוד הגדול הזה".

עוד הוא הוסיף: "אני שר למעלה מ-50 שנה לכולם, וכולם תמיד היו אהובים וראויים בעיניי, מבלי להבדיל בין חשיבה פוליטית, חילונית, דתית, עדתית או מגדרית. להיות חלק מהפסקול של מדינת ישראל – זה הפרס האמיתי בו זכיתי. אני רועד בכל גופי ונפשי כי אני מלא בדאגה מהפילוג, מהקרע, מהשבר שנקלענו אליו. אנא עצרו, דברו, ותשקוט הארץ. פרס ישראל שאני הכי מאחל לנו ולעצמי זה את ישראל האהובה, המחבקת, הדמוקרטית שאליה שרתי כל חיי ושעליה גדלתי ב-73 שנותיי וגידלתי בה את ילדיי ונכדיי"

שלמה ארצי בהופעה
שלמה ארצי בהופעה | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הזמר דקלון (יוסף לוי), מחלוצי המוזיקה הים תיכונית הישראלית, יקבל את הפרס במקומו. ועדת הפרס נימקה את בחירתה בדקלון בכך ש"בשירתו העניק נופך ייחודי לזמר העברי ובה משתקפת אישיותו הייחודית". עוד ציינה הועדה בנימוקים לבחירה כי "דקלון ידוע באישיותו הנעימה והצנועה. הוא נערץ על קהל מאזינים מכל גווני הקשת בחברה הישראלית והוא מושא להערכה וחיקוי על ידי חבריו האמנים".

דקלון (מימין) מצולם לצד הזמר אביהו מדינה בשנות השמונים
דקלון (מימין) מצולם לצד הזמר אביהו מדינה בשנות השמונים | צילום: משה שי, פלאש 90

נזכיר כי ביום רביעי שעבר הודיע שר החינוך יואב קיש כי פרס ישראל על מפעל חיים יוענק למייסד ומנכ"ל "מובילאיי", פרופ' אמנון שעשוע, למנהלת עמותת "מתנת חיים" להשתלות כליה, הרבנית רחל הבר ולאמל נסראלדין, מייסד בית יד לבנים הדרוזים. הפרסים יוענקו במוצאי יום העצמאות ה- 75 למדינה ל-11 חתני וכלות הפרס.