חיים טופול הובא למנוחות: "לימד אותנו אהבת תרבות"

ארונו של ענק התרבות ואחד מגדולי שחקני ישראל בכל הזמנים הוצב ב-09:30 בתיאטרון הקאמרי שבתל אביב. ב-10:15 נערך טקס האשכבה וב-11:00 יצאה ההלוויה לכיוון קבוצת שילר - שם הובא למנוחת עולמים

זמן צפייה: 09:42

עולם התרבות מרכין ראש: חיים טופול, חתן פרס ישראל ואחד מגדולי השחקנים הישראלים בכל הזמנים, שהלך לעולמו בגיל 87 - הובא היום (שישי) למנוחות. ב-09:30 הוצב ארונו בתיאטרון הקאמרי בתל אביב והציבור חלק לו כבוד אחרון. ב-10:15 התקיים טקס האשכבה בתיאטרון וב-11:00 יצא מסע ההלוויה לעבר לקבוצת שילר - שם הובא טופול למנוחת עולמים.

בשעותיו האחרונות היה טופול מורדם ומוקף בבני משפחתו. עדי, בתו של חיים טופול, ספדה לו: "מיותר להוסיף לפני השם שלך את התואר שחקן, כי היית כל כך הרבה יותר מזה - מפיק וזמר, מדובב, פעיל חברתי, אבא והסבא הכי טוב בעולם. מדהים לראות איך הוא נגע בכל כך הרבה אנשים. הוא חש מחויבות להקדיש למדינה את כל מרצו ויכולותיו".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר: "חיים היה הישראלי היפה. עלינו ללמוד ממנו. בימים שבהם ישראל מפולגת, חיים היה רוצה שנשב ונדבר".

חיים טופול
חיים טופול | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

טופול היה מועמד לפרס אוסקר ולפרס טוני וזכה בשני פרסי גלובוס הזהב. בשנת 2015 קיבל את פרס ישראל על מפעל חיים עבור תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה וזכה בפרס כינור דוד. תפקידו הידוע ביותר הוא "טוביה החולב" במחזמר "כנר על הגג", שאותו גילם במשך זמן רב בברודוויי ובווסט אנד, ומאותו מחזמר הפך השיר "לו הייתי רוטשילד" למזוהה ביותר עם טופול.

תפקידו הקולנועי הראשון של טופול היה בשנת 1960 בסרט "איי לייק מייק" בבימויו של פיטר פריי. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1963, שיחק לצידה של גילה אלמגור ב"אלדורדו" וב-1964 שיחק טופול את התפקיד הראשי בסרטו של אפרים קישון, "סאלח שבתי", שזכה להצלחה מסחררת. בשנת 1965 ניתן לו פרס גלובוס הזהב בקטגוריית "תגלית השנה", ו"סאלח שבתי" זכה בגלובוס הזהב בקטגוריית "הסרט הזר הטוב ביותר". השיר "משיח הזקן" מתוך הסרט הפך ללהיט.

אפרים קישון, גאולה נוני וחיים טופול אחורי הקלעים של ''סלאח שבתי''
אפרים קישון, גאולה נוני וחיים טופול אחורי הקלעים של ''סלאח שבתי''

חיים טופול במחזמר ''כנר על הגג''
חיים טופול במחזמר ''כנר על הגג'' | צילום: פלאש 90

ב-1957 הקימו חיים טופול, גבי עמרני ואורי זוהר את להקת "בצל ירוק" עם עוד כמה מבוגרי להקת הנח"ל. ההרכב התפרק ב-1961. הוא נמנה עם מייסדי התיאטרון העירוני בחיפה והופיע בהצגות "אילוף הסוררת" מאת וויליאם שייקספיר ו"הקרנפים" מאת אז'ן יונסקו.  ב-1962 כיכב טופול ב"מעגל הגיר הקווקזי" מאת ברטולד ברכט לצידה של זהרירה חריפאי.

ב-1967 הופיע בתיאטראות "ווסט אנד" בלונדון בתפקידו כ"טוביה החולב" ב"כנר על הגג". באותה שנה גילם טופול את הדמות הראשית ב"ארבינקא", סרט נוסף של אפרים קישון. ארבע שנים לאחר מכן, ב-1971, יצא לאקרנים "כנר על הגג" שגם בה שיחק טופול בתפקיד הראשי. גם כאן זכה בגלובוס הזהב בקטגוריית "השחקן הטוב ביותר בסרט מוזיקלי או קומי", והיה מועמד לפרס אוסקר בקטגוריית השחקן הטוב ביותר.

חיים טופול וחנה רובינא
חיים טופול וחנה רובינא | צילום: אילן ברונר

חיים טופול ושושנה דמארי
חיים טופול ושושנה דמארי | צילום: משה שי, פלאש 90

ב-1988 הוא גילם שוב את דמותו של טוביה החולב בהפקה הישראלית של "כנר על הגג", ובתו עדי גילמה את אחת מבנותיו של טוביה. ב-2001 שיחק בתיאטרון גשר במחזה "השטן במוסקבה". חוץ מקריירת המשחק שלו, הקים טופול ב-1967 את ארגון "וראייטי ישראל" למען ילדים המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, והיה שגריר בינלאומי של וראייטי העולמי. במהלך השנים הוא הקים והיה עד 2020 יו"ר מועצת המנהלים של "כפר נהר הירדן", כפר נופש לילדים החולים במחלות חשוכות מרפא בגליל התחתון.

טופול היה נשוי לגליה לבית פינקלשטיין, אותה הכיר בעת שירותו בלהקת הנח"ל, ובשנת 1956 הם התחתנו. טופול התגורר בתל אביב, והותיר אחריו שלושה ילדים.

''מענקי התרבות הישראלית''. חיים טופול
''מענקי התרבות הישראלית''. חיים טופול | צילום: יעקב נאומי, פלאש 90

"שחקן מחונן שנכנס עמוק לליבנו; הכנר על הגג איננו"

עם היוודע דבר מותו של חיים טופול אתמול, ספדו לו רבים. נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "מכנר על הגג ועד לגג העולם, חיים טופול שהלך מאיתנו היה מאמני הבמה הישראלים הבולטים, שחקן מחונן אשר כבש במות רבות בארץ ומעבר לים, מילא בנוכחותו את מסכי הקולנוע ובעיקר נכנס עמוק לליבנו", ספד לו נשיא המדינה יצחק הרצוג.

"במהלך עשרות שנות הקריירה המפוארת שלו, ייצג אותנו טופול בכבוד רב", המשיך הנשיא, "הוא עוטר בפרסים רבים על כישרונו ויצירתו; אך בפרס החשוב מכל זכינו אנחנו - שצחקנו ודמענו איתו בעשרות הדמויות שאותן גילם. כעדות חיה למעורבותו החברתית ולרגישותו מהווה המיזם אותו הוביל, כפר נהר הירדן, למען ילדים חולים ומוגבלים ובני משפחותיהם. זכיתי להכירו מקרוב בעת הקמתו של הכפר הייחודי, ולהיחשף לעשייתו גם מחוץ לאור הזרקורים".

רה"מ בנימין נתניהו פרסם הודעת הספד גם הוא: "רעייתי שרה ואני, ככל אזרחי ישראל, נפרדים היום בכאב עמוק מיקירנו חיים טופול – אהוב הקהל שהיה מגדולי אמניה של מדינת ישראל. הוא היה מגדולי אוהביה של ארץ ישראל, ועם ישראל החזיר לו אהבה. טופול היה אמן רבגוני, בעל כריזמה ואנרגיות כבירות. הוא ייצג בגאון את ישראל בעולם וזכה להכרה בינלאומית שמעטים שזכו לה. כל מחזה או סרט קולנוע בהשתתפותו סיפקו חוויה יוצאת דופן. החיוך הרחב שלו, קולו החם וחוש ההומור הייחודי הפכו אותו לדמות עממית שכבשה את לב העם.

"לטופול היה לב ענק. הוא תמך תמיכה נלהבת בצדקת דרכה של ישראל, והאמין בלהט בחזון הציוני. את דעותיו אלו ביטא בריש גלי, בכל רחבי העולם. בד בבד טופול סייע לילדים חולים ולבעלי צרכים מיוחדים, מתוך רצון עז לתרום לחוסנה של החברה הישראלית. הייתה לי הזכות להעניק לטופול את פרס ישראל לפני שמונה שנים ואמרתי לו עד כמה כולנו גאים בו. בין אם שיחק את סאלח שבתי, טוביה החולב, או מילוס קולומבו לצידו של ג'יימס בונד, טופול נותר צנוע ואוהב אדם. לדאבון הלב, הכנר על הגג איננו עוד איתנו. מיתרי הכינור פקעו. מגילת חייו של טופול נחתמה, אבל אני יודע בביטחון מלא שתרומתו לתרבות הישראלית תוסיף להתקיים לדורות. שרה ואני מוסרים את תנחומינו הכנים למשפחתו".

חיים טופול
חיים טופול | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

יאיר לפיד, ראש האופוזיציה, ספד לטופול בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "חיים טופול, חתן פרס ישראל, איש רוח ותרבות. טוביה מכנר על הגג וסאלח שבתי האגדי, שלימד אותנו אהבת תרבות ואהבת הארץ, הלך לעולמו. דמותו וחיוכו ימשיכו ללוות את התרבות הישראלית, מורשתו עשירת השפה והמוזיקה תשאר לנצח חלק מנכסי הישראליות. אני שולח ניחומים לגליה ולכל המשפחה. יהי זכרו ברוך".

גם בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, הדגיש את מיקומו המרכזי של טופול בעולם התרבות והבידור הישראלי ואמר: "חיים טופול, שהלך לעולמו, הוא חלק מנכסי צאן הברזל בקולנוע ובתיאטרון - אבל גדולתו הייתה ביכולת להתחבר לשורשי הישראליות של כל עם ישראל. יחד איתו צחקנו ובכינו בו זמנית על הפצעים העמוקים ביותר של החברה הישראלית".

שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, ספד גם הוא לטופול, והדגיש את אופיין המיוחד של הדמויות שגילם והקשר שלהן להיסטוריה של העם היהודי. "הצטערתי לשמוע על פטירתו של חיים טופול, חתן פרס ישראל למפעל חיים ומענקי עולם התרבות שלנו", הוא אמר. "חיים ז"ל היטיב לשחק, והדמויות שגילם והחיים שהפיח בהן נכנסו ללבבות של כולנו. סאלח שבתי וטוביה החולב מבטאים את דברי ימיו של העם שלנו לאורך הדורות וייחקקו לנצח בזכרוננו".