ותיקי חיל האוויר שמצילים את המטוסים הישנים ממגרשי הגרוטאות

מדי שבוע נפגשים בבסיס במרכז הארץ טייסים, מהנדסים ומכונאים, שמשפצים כלי טיס ישנים. סיפורם נתן השראה גם לסרט ילדים חדש, "הרפתקה בשחקים": "כל זמן שאתה אוהב מטוסים – אתה נשאר ילד"

זמן צפייה: 10:33

מדי יום שישי, נפגשים במחסן בבסיס במרכז הארץ, הטייס לשעבר בחיל האוויר סגן אלוף אהרון שגיא, וכמה מחבריו – טייסים, מהנדסים ומכונאים החולקים אהבה אחת: שיפוץ מטוסים ישנים. רבים מהם עברו כבר את גיל הפנסיה, אבל בזמן שגמלאים אחרים נהנים מהליכות ארוכות על שפת הים ושלל חוגים – הם מבריקים, משייפים ואפילו תופרים במלוא המרץ.

אל"מ אליעזר צ'יטה כהן וסרן אלדד פז, אלופי הפלות ואגדות מוכרות בחיל האוויר, באים למלא את הריאות בניחוחות של שמן מטוסים, ואת הלב בסיפורי מורשת קרב. "תקפתי טנק, ועל הטנק ישב מצרי עם מקלע 0.5 וראיתי אותו מולי – כמו שאני רואה עכשיו את אהרל'ה", אמר כהן. "פתאום שמעתי 'טוק טוק טוק' והמוסטנג התמלא מיד בשמן שחור. פתחתי את הכיסוי של התא בשביל להסתכל החוצה, והמנוע שלי התפוצץ".

עוד בחדשות 13:

בלב סודאן: כפר הצלילה של המוסד ששימש להבאת יהודי אתיופיה

לאחר היציאה מההסכם עם רוסיה: ארה"ב תפתח מערכות טילים חדשות

"סופר-ארץ": טלסקופ החלל איתר כוכב ש"ייתכן שניתן להתיישב בו"

מטוס מוסטנג
מטוס מוסטנג | צילום: חדשות 13

"היו בארץ הרבה מוסטנגים, אבל לא נשאר אף מטוס אחד. כי אף אחד לא חשב לשמר. אין את המסורת של השימור", סיפר שגיא. "עכשיו אולי מתחילים ניצנים ראשונים של שימור, אבל במשך שנים זה לא עניין אף אחד. מי שמסתובב במוזיאונים בארצות הברית יכול לראות מוסטנגים של חיל האוויר הישראלי ששופצו".

החבורה הוותיקה הציתה גם את דמיונו של הבמאי ליאור חפץ שבגיל שש קיבל לידיו את הספר "הרפתקה בטייסת" שהפך עכשיו לסרט ילדים בשם "הרפתקה בשחקים". "העולם שחשבתי שהוא דמיוני, בתסריט שלנו הוא חי וקיים", סיפר חפץ. "הערכים והסיפורים, התשוקה הזאת לקחת משהו שאבד לפני 70 שנה אבל יש לו יכולת לחבר אותנו לתקופה אחרת". לא קשה להבין מה מחבר גם ילדים וגם קשישים למטוסים, בן עמי אבנרי, בעל חברה לשיפוץ מטוסים, הסביר בפשטות: "כל זמן שאתה אוהב מטוסים – אתה נשאר ילד".