אחרי המשבר: נועה קירל נענתה להזמנה להגיע לביקור בפולין

סגן שר החוץ הפולני הודיע כי נציגת ישראל לאירוויזיון נענתה לפנייתו, והיא תגיע לביקור במדינה בעקבות דבריה אחרי ערב הגמר, אז אמרה כי התרשמה מ-12 הנקודות שקיבלה מפולין אחרי שכמעט כל משפחתה נספתה בשואה - אמירה שהתקבלה במחאה קשה מצד הממשל הפולני

זמן צפייה: 01:10

סגן שר החוץ הפולני, פאבל יבלונסקי, הודיע היום (שישי) כי נועה קירל נענתה לפנייתו, והיא תגיע לביקור בפולין בעקבות דבריה אחרי גמר האירוויזיון, אז אמרה כי התרשמה מ-12 הנקודות שקיבלה מפולין אחרי שכמעט כל משפחתה נספתה בשואה.

דבריה של קירל התקבלו במחאה קשה מצד הממשל הפולני, וסגן שר החוץ הפולני האשים אותה בבורות באשר לחלקם של הפולנים בשואה, שלדבריו "סבלו כמעט כמו היהודים". חברת הפרלמנט הפולני אף אמרה "האם זה החינוך שמקבלים בישראל לגבי השואה?", באתר חדשות פולני נאמר כי "קירל מאשימה את העם הפולני ברצח משפחתה בשואה".

סגן השר יבלונסקי צייץ לאחר האירוויזיון: "העובדה שרבים בישראל רואים בפולין שותפה לביצוע פשעים גרמניים ולא הקורבן שלהם, היא לעתים קרובות תוצאה לא של רצון רע, אלא של חוסר ידע והשכלה מלאה. יש הרבה סיבות, אבל אחת מהן הייתה בהחלט הם הטיולים המאורגנים של בני נוער ישראלים לפולין, שלמרבה הצער יצרו את הדימוי הזה של ארצנו במשך שנים רבות".

נועה קירל על במת האירוויזיון
נועה קירל על במת האירוויזיון | צילום: Sarah Louise Bennett EBU

יבלונסקי המשיך: "לפני שנה וחצי, ביוזמתי, פתחה פולין במו"מ עם ישראל על נוסחה חדשה למסעות אלו. ההסכם שנחתם במרץ מציג את העיקרון שצעירים מישראל ילמדו על ההיסטוריה של ארצנו - כולל למידה על פשעים שביצעו גרמנים נגד פולנים, מה שיעזור לשבור סטריאוטיפים שליליים. כללים דומים יחולו על טיולים של צעירים פולנים לישראל"

"אנחנו מתחילים תהליך ארוך שבוודאי לא יניב תוצאות באופן מיידי - אך יחד עם זאת, אני בטוח שבטווח הארוך הוא יאפשר לנו לבנות יחסי פולין-ישראל טובים, המבוססים על אמת והבנה הדדית ששני העמים שלנו היו קורבנות של פשעים גרמנים. ככל שנעבוד על זה יותר זמן ובצורה יעילה יותר, כך יהיו פחות סטריאוטיפים רעים או אמירות לא נכונות וכואבות למיליוני אנשים בפולין, כמו זו של נועה קירל", אמר סגן השר.

בנוסף, יבלונסקי סיפר כי קירל עצמה תוזמן בקרוב למדינה, "בעיקר כדי להבין למה היא חושבת באופן הזה על המולדת שלנו. להסביר לה שזה כואב לנו, ולמה אנחנו לא מסכימים לדבר כך על ההיסטוריה המשותפת של האומות שלנו".