המשורר חתן פרס ישראל נתן זך הלך לעולמו בגיל 89

זך נולד בברלין ב-1930, עלה ארצה כשהיה בן 6 והשתתף במלחמת העצמאות. הוא קיבל את התואר פרופסור ונחשב למי שחולל הפיכה של ממש בספרות העברית. גנץ: "רבות עוד ידובר על יצירותיו ותרומתו"

זמן צפייה: 03:23

המשורר נתן זך הלך היום (שישי) לעולמו בגיל 89. בנוסף להיותו משורר, זך היה עורך, מתרגם, מבקר שירה ופזמנואי שנחשב לפורץ דרך בשירה העברית, אשר קיבל את פרס ישראל לשנת 1995. בשנים האחרונות הוא אושפז במחלקה לתשושי נפש בבית אבות ברמת גן. הוא יובא למנוחות ביום שני בשעה 14:00 בבית העלמין בקיבוץ עינת. קודם לכן, יוצב ארונו בין השעות 13:00-11:00 בתיאטרון "צוותא" שבתל אביב, והציבור יוכל לחלוק לו כבוד תוך שמירה על כללי הקורונה.

זך נולד בשנת 1930 בברלין, עלה לארץ בגיל 6 ולחם במלחמת העצמאות. למשורר תואר ראשון בפילוסופיה ומדע המדינה מהאוניברסיטה העברית, דוקטורט מאוניברסיטת "אסקס" שבאנגליה ותואר פרופסור מטעם אוניברסיטת חיפה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דרמה בספירת הקולות בארה"ב: ביידן נוטל את ההובלה בג'ורגיה

לקראת שלב ההקלות הבא: נמשכת הירידה בשיעור החיוביים ובמונשמים

דיווח ברוסיה: הנשיא פוטין צפוי לפרוש בשנה הבאה בשל מחלה

המשורר נתן זך
המשורר נתן זך

בשנת 1953 הוא הוציא את אוסף שיריו הראשון שנקרא "שלושה", ומאז ועד שנת 2016 הוציא ספרי שירה רבים בהם "במקום חלום", "מות אמי", "קוף המחט" ו"אומרים שממש יפה שם". זך היה אחראי גם לכתיבת השירים "כי האדם עץ השדה", "איך זה שכוכב", ו"כי תבואנה אל הארץ".

במהלך השנים, זכה זך בפרסים רבים בהם פרס ביאליק לספרות, פרס ע"ש עקביהו על מפעל חיים מטעם אוניברסיטת בר-אילן, פרס אקו"ם על מפעל חיים בזמר העברי וכן זכה בפרס הבין-לאומי באיטליה לשירה.

המשורר נתן זך מתוך התוכנית המקור, 21.7.10
המשורר נתן זך | צילום: המקור

נשיא המדינה ראובן ריבלין נפרד מהמשורר, ומסר: "'ועוד לא אמרת הכול' וכבר הלכת לעולמך, נתן זך היקר. הצעיר, הפרוע, המורד. האש היוקדת, אבל גם האלכימיסט של החיבורים הדקים ביותר ביקום, בין אדם לעץ, בין אדם לאדם. המכיר את סודם של האוהבים הנבונים  ואת הסוד הידוע האנושי ביותר, שכולנו זקוקים לחסד. תודה לך נתן זך, על האש ועל המים", המשיך הנשיא, "אנחנו יודעים שעוד לא אמרת הכול, אבל מה שכתבת ואמרת - יישאר איתנו ושלנו לעד".

גם שר הביטחון בני גנץ ספד לזך, וכתב עליו כי היה "משורר בחסד עליון, אחד מהיוצרים החשובים ביותר שקמו לתרבות הישראלית. ‏רבות עוד ידובר על יצירותיו ועל תרומתו הכל כך גדולה לספרות ולשירה העברית. תודה על כל מה שהשארת כאן, נוח על משכבך בשלום".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-culture-entertainment-part-2011061434' autoplay='0' credit='בית הנשיא' desc='הנשיא ריבלין נפרד מנתן זך' poster='' kid='1_riif7kz3' duration='45'']

שר התרבות והספורט חילי טרופר: "צר לי על לכתו של נתן זך, חתן פרס ישראל לספרות ומגדולי המשוררים הישראלים. זך היה מהמשוררים החשובים שידעה ישראל והשפעתו העצומה על התרבות הישראלית והזמר העברי תישמר לדורות. 'כולנו זקוקים לחדר', 'איך זה שכוכב אחד לבד מעז', 'כי האדם עץ השדה' ועוד שורות רבות כבר הפכו לאבני יסוד בשפה העברית ובתרבות הישראלית הודות לגאונותו של זך. אני שולח תנחומים למשפחתו".

צביקה ניר, יו"ר אגודת הסופרים: "הלך מאיתנו אחד מענקי השירה העברית לדורותיה, אשר הטביע חותם בל יימחה על השירה העברית וסלל בה דרכים חדשות ומפתיעות שרישומן משפיע עד היום. נתן זך היה גם מהפכן של שירה, יוצר שקרא תיגר, נון-קונפרמיסט, איש רוח, מורה ומרצה חתן פרס ישראל שלא היסס להביע דעותיו גם אם היו שנויות במחלוקת. התרבות העברית-הישראלית איבדה מנהיג ומצפן חסרונו מורגש זה זמן מאז פרישתו".