אבל בעולם התרבות הישראלי: הסופר מאיר שלו הלך לעולמו בגיל 74

אחד הסופרים הישראלים הנקראים ביותר, שהיה גם עיתונאי ופובליציסט, נפטר לאחר שנאבק במחלת הסרטן. בין ספריו הבולטים: "רומן רוסי" ו"יונה ונער". הותיר אחריו בת ובן. הנשיא הרצוג ספד: "מדינת ישראל וארץ ישראל נותרו כשהן חסרות את אחד מאוהביהן הגדולים ביותר". הלווייתו תיערך ביום שישי ב-11:00 בנהלל

זמן צפייה: 07:54

הסופר מאיר שלו הלך לעולמו היום (שלישי) בגיל 74, לאחר שנאבק במחלת הסרטן בחודשים האחרונים. שלו היה גם עיתונאי ופובליציסט, ובשנותיו האחרונות כתב גם מחזה. ספריו תורגמו לעשרות שפות, והוא נחשב לאחד מהסופרים הישראלים הנקראים ביותר. שלו יובא למנוחות ביום שישי בשעה 11:00 בבית העלמין בנהלל.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "כמה מצער שלא נחוש עוד את הציפייה הדרוכה לעוד ספר חדש של מאיר שלו, שייצא לאור וישנו את חיינו, יהפוך אותם לעשירים יותר, מלאים יותר. כמה עצוב שלא נזכה לחגוג עמו, יליד תש"ח, את יום העצמאות הקרוב".

"עם פטירתו של מאיר שלו, נותרו מדינת ישראל וארץ ישראל כשהן חסרות את אחד מאוהביהן הגדולים ביותר", הוסיף הנשיא, "הוא היה איש אשר רוח בו, שקרקע המולדת וקורותינו כחברה, כעם וכאומה, פיעמו בכל אחת ממילותיו. החיבור העמוק שלו למורשת ישראל מזה, ולנימיהן הרגישים ביותר של הציונות והישראליות המתחדשת מזה, היו תשתית מפוארת לשורה של נכסי צאן ברזל שיוותרו בידינו לעד, כמצבת נצח לפועלו. הוא גרם לכולנו לאהוב את נופי ילדותו האנושיים והפיזיים, עליהם כתב בכישרון כה רב. לאהוב את השפה העברית, את התנ"ך, וכמובן – אותנו, את העם בישראל. יהי זכרו ברוך".

מאיר שלו
מאיר שלו | צילום: שיר תורם, פלאש 90

שר התרבות והספורט מיקי זוהר ספד גם הוא: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של הסופר מאיר שלו. מאיר ז"ל אמן המילים וסופר בחסד עליון. יצירותיו וספריו הרבים מהווים חלק בלתי נפרד מארון הספרים הישראלי ויחקקו לעד בתרבות הישראלית. יהי זכרו ברוך".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הספיד את שלו בחשבון הטוויטר שלו: "כמו כל סופר גדול מאיר שלו יצר עולם. הוא הלך מאתנו, העולם שברא נשאר על מדף חיינו. יהי זכרו ברוך".

ח"כ רם בן ברק, בן דודו של שלו, כתב: "בן דודי האהוב מאיר הלך מאיתנו. עם ישראל והעולם התרבותי כולו נפרד מנכס צאן ברזל. המשפחה ואני נפרדנו מדסי (מאיר) שהיה חלק מאיתנו. תמיד במרכז, איש משפחה שתמיד מספר לנו סיפורים ומצחיק אותנו בסיפורי המשפחה, שחלקם מופיעים בספריו. אין לתאר את הכאב והרגשת הפספוס על לכתו בטרם עת".

מאיר שלו
מאיר שלו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שלו נולד בשנת 1948 במושב נהלל, אך גדל רוב חייו בשכונת קריית משה בירושלים. שירת בסיירת גולני, ובשנת 1967 נפצע במלחמת ההתשה כשספג ארבעה כדורים מאש דו צדדית בבקעת הירדן. לאחר מכן השלים תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, ואת הקריירה שלו החל כעיתונאי ומגיש פינות ביקורת עיתונות ופינות סאטיריות בטלוויזיה.

ספרו הראשון היה "משכב לצים", שפורסם בשנת 1982, וכעבור שלוש שנים הוציא את הספר "תנ"ך עכשיו". הרומן הראשון פרי עטו היה "רומן רוסי" שפורסם בשנת 1988, ולאחריו פרסם עוד שמונה רומנים, בהם "יונה ונער" שפורסם בשנת 2006, וכן ספרי עיון וספרי ילדים. רבים מהרומנים ומהספרים שכתב עוסקים בסיפור הציוני ותולדות ארץ ישראל. ספרו האחרון, "אל תספר לאחיך", יצא בשנת 2022.

עד שנת 2012 התגורר שלו בירושלים, ובעשור האחרון הוא התגורר במושב אלוני אבא שבעמק יזרעאל. שלו היה נשוי לרינה, והוא הותיר אחריו בת ובן.