הציפיות בשמיים - הסגל לא ממש: מכבי ת"א פותחת עונת יורוליג

הצהובים התחזקו, אך עדיין חלשים ביחס לאריות אירופה. הקו הקדמי של ספרופולוס הוא מהטובים ביבשת, אבל עמדת הרכז תגרום לו צרות רבות. וגם: לאיזה מקום אלופת ישראל צריכה לשאוף? • כדור מהצד

מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס
מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס | צילום: רויטרס

מכבי תל אביב תפתח הערב (חמישי) ב-20:00 את העונה האירופית שלה, כשתתמודד במסגרת היורוליג נגד חימקי מוסקבה, ברוסיה. כבכל שנה בשנים האחרונות, הציפיות ממאמן הצהובים יהיו בשמיים, אך גם הפעם הכלים שיעמדו לרשותו על מנת לממש אותן – מוגבלים מאוד ביחס לאלה שיש למקביליו בליגה.

אלופת המדינה כבר הצהירה כי המטרה שלה השנה ביורוליג היא להגיע לפלייאוף. מצד אחד מדובר במטרה לא פשוטה כלל, מצד שני, קשה להגדיר כמטרה הישג פחות מזה. עם זאת, יש לציין שכדי לסיים את העונה הסדירה בין שמונה הגדולות, תצטרך מכבי לגבור על שלוש-ארבע יריבות ברמה שלה, לכל הפחות.

ווילבקין ושווד
ווילבקין ושווד | צילום: רויטרס, מכבי ת''א האתר הרשמי

בהינתן שצסק"א מוסקבה, ריאל מדריד ופנרבחצ'ה ימשיכו להיות מעצמות היבשת, יחד עם הרכש ההיסטורי שביצעה ברצלונה והיכולת העקבית של אנאדולו – ניתן לומר די בבטחה שיתר הקבוצות ייאלצו להיאבק על שלושת הכרטיסים שיישארו. בין הקבוצות, כאלה שעל הנייר חזקות ממכבי, ובטח לא נופלות ממנה – חימקי מוסקבה, מילאנו, פנאתיינייקוס ואולימפיאקוס. כל אלה, מבלי לציין את באסקוניה, ז'לגיריס של שאראס והכוכב האדום בלגרד – שיביטו לצהובים בלבן של העיניים בכל התמודדות.

כלומר, גם אם החניכים של ספרופולוס יצליחו להתחבר מהר יחסית, צפויים להם מאבקים קשים ביותר על מקומות 8-6, שצליחה שלהם תהווה הישג גדול מאוד. היורוליג התחזקה משמעותית בשנים האחרונות, בעוד מכבי נשארה מאוחר. אולם, לאוהדים ישנה גם תקווה – השנה, בניגוד לשנים שעברו, נראה שההנהלה ביצעה רכש משמעותי ומסיבי, שמחזק את הצהובים כמעט בכל עמדה.

טאריק בלאק
טאריק בלאק | צילום: מכבי ת''א האתר הרשמי, ספי מגריזו

החיזוק המשמעותי ביותר נעשה כמובן בגזרת שחקני הפנים. מכבי נפרדה מאלכס טיוס היעיל והמזדקן, והביאה במקומו את אותלו האנטר, ששיחק בעונה שעברה בצסק"א, ובעבר תחת ספרופולוס באולימפיאקוס. נוסף על כך, הוחתם קווינסי אייסי המלהיב, שיחד עם עומרי כספי, שצפוי לתרום מהניסיון שלו ואולי גם מהיכולת בכנפיים – אלופת ישראל משלימה קו קדמי שיהווה בעיה לכל קבוצה באירופה. עם זאת, כבר בגביע ווינר ניתן היה לשים לב שהסנטרים הנמוכים יחסית של מכבי מתקשים עם מסה משמעותית בצבע, ואם קופשאס עשה להם צרות רבות, סביר להניח שגם עם טימופיי מוזגוב, אנטה טומיץ', וולטר טבארס ודומיהם - הם יתקשו להתמודד.

סימן השאלה הגדול בסגל הצהוב הוא סביב עמדת הרכז. ווילבקין הוכיח בשנה שעברה שהוא לא בנוי לרכז ברמות כאלה, וניסיון לתת לו את המושכות פעם נוספת יהיה טעות קשה. אלייז'ה בראיינט בהחלט מסתמן כגניבה מפתיעה, אך ספק אם אפשר לתת לו את הכדור מול השומרים הטובים ביבשת. בשל כך, נראה שהשנה ספרופולוס ייאלץ להסתמך רבות על יכולת הובלת הכדור של טיילר דורסי, ולקוות שהוצאת הכדור מידיו של ווילבקין תעזור לו לקלוע באחוזים טובים כבעבר. נייט וולטרס יקבל גם הוא דקות כרכז, אך צפוי לשחק כמחליף בלבד ומתאים לסגנון משחק מסוים. עבור ג'ון דיברתולמיאו, שבמשך דקות ארוכות אשתקד היה הרכז הטוב במכבי, המשך היכולת מהעונה שעברה יהיה הישג יפה.

יובל זוסמן
יובל זוסמן | צילום: מכבי ת''א האתר הרשמי

אם איכשהו יימצא פתרון ראוי לתפקיד מוביל הכדור, כזה שמתפקד גם במשחקים צמודים, מכבי תל אביב תמצא את עצמה בעמדה מצוינת במאבקי הפלייאוף. אולם, אם הצהובים ייאלצו גם השנה לתת את הכדור פעם אחר פעם לווילבקין, ספק גדול אם יצליחו לתת פייט בעמדה הזו לאריות היבשת, שמחזיקות ברכזים כמו קלאתיס, סלוקאס, קמפאצו, לארקין, מייק ג'יימס, דה קולו ורודריגס – כולם טובים בהרבה מכל שחקן צהוב בעמדות הללו.

שאלה מעניינת נוספת היא השתלבות הצעירים בסגל הצהוב. יובל זוסמן כבר הוכיח בשנה שעברה שהוא שומר ברמה גבוהה מאוד, גם נגד שחקנים מהשורה הראשונה באירופה. אם ישפר את יכולת הקליעה ויוסיף לארסנל שלו גם חדירה – יש לו פוטנציאל גבוה לקבל באופן קבוע דקות רבות במפעל. סימני השאלה הגדולים מרחפים דווקא סביב דני אבדיה. היהלום של מכבי כבר די סגור בשנה הבאה בליגה הטובה בעולם, אך עד כה לא הצליח להרשים במדי הקבוצה הבוגרת, ונטל ההוכחה יהיה עליו. אחרת, גם השנה הוא יראה את רוב המשחקים מהספסל.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, היכולת שמכבי תציג מול אריות היבשת היא לא זו שתקבע את עתידה. כאמור, הסיכוי להשתלב בחמשת המקומות הראשונים נמוך עד לא קיים. לכן, הצהובים יצטרכו השנה להיאבק דווקא נגד הקבוצות שצפויות להילחם נגדן על מקומות 8-6, כדי לא להגיע לשלהי העונה בעמדת נחיתות. עם זאת, לפני הכול, לחניכים של ספרופולוס אסור לאבד נקודות יקרות מול קבוצות תחתית, וכל אובדן כזה יהווה מכה קשה לסיכויי ההעפלה להצלבה, כיוון שהקרב הזה יוכרע מן הסתם בנקודה או אפילו בהפרש פנימי בין הקבוצות.