ישראל נפרדת מאגדה: ארונו של יצחק קלפטר הוצב בתיאטרון הבימה

מאות הגיעו לחלוק כבוד אחרון ליוצר והגיטריסט האגדי בטקס האשכבה שנערך באכסדרת התיאטרון הלאומי. בשעה 12:45 ייצא הארון בדרכו לטקס ההלוויה, שיחל בשעה 14:00 בבית העלמין האזרחי בראשון לציון

זמן צפייה: 02:48

ארונו של הזמר, היוצר והגיטריסט האגדי יצחק קלפטר, שהלך לעולמו ביום חמישי בגיל 72, הוצב הבוקר (ראשון) בתיאטרון הלאומי הבימה שבתל אביב, והציבור חלק לו כבוד אחרון בטקס האשכבה שנערך באכסדרת התאטרון. בשעה 12:45 ייצא הארון בדרכו לטקס ההלוויה, שיחל בשעה 14:00 בבית העלמין האזרחי בראשון לציון.

המוזיקאי ברי סחרוף אמר הבוקר מול המצלמות בתיאטרון הלאומי: "הוא היה גיבור בשבילי, אחד האנשים הראשונים שניגנו גיטרה כמו שרק יכולתי לחלום, ומבחינתי זה ללכת אחריו. לאורך כל הדרך, הלחנים שלו והמנגינות, איך שהוא מנגן, וגם הבן אדם עצמו, הוא היה בן אדם תם וטהור וישר ומתוק".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2212111110' autoplay='0' credit='' desc='ברי סחרוף: "הוא היה גיבור בשבילי"' poster='' kid='1_ha244hi5' duration='']

הטקס בתיאטרון הבימה החל בביצוע של רמי קליינשטיין לשיר "צליל מכוון", שקלפטר כתב והלחין, ובוצע במקום על ידי שלישיית קצת אחרת שכללה פרט לקלפטר גם את שם טוב לוי ושלמה יידוב. לאחר מכן הספיד את קלפטר שר הביטחון בני גנץ. בנוסף הקריאו הספדים גם מנכ"ל הבימה נעם סמל, המוזיקאי יהודה עדר, איש הרדיו יואב קוטנר והמתופף מאיר פנינגשטיין ("פוגי"), חברו של קלפטר בלהקת כוורת.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2212111144' autoplay='0' credit='' desc='ברי סחרוף מבצע את דמיון חופשי בטקס האשכבה' poster='' kid='1_c7pnqkia' duration='']

בנוסף לביצוע של קליינשטיין שפתח את הטקס, גם ברי סחרוף הופיע וביצע את "דמיון חופשי", במקור מתוך אלבום הסולו השלישי של קלפטר. דויד ברוזה ביצע את "שיר אהבה בדואי", שקלפטר הלחין למילים של איציק ויינגרטן, ובהמשך ביצע אריק סיני את "אם אתה בסביבה" (המוכר כ"העיירה שלי"), שיר שקלפטר כתב והלחין עבורו. גלי עטרי ביצעה בטקס את "רק אתמול", שיר שקלפטר הלחין עבורה למילים של רחל שפירא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

צלילים מכוונים: השירים שעשו את הקריירה של יצחק קלפטר

מיקי גבריאלוב נפרד מקלפטר: "יוצר גדול, מוזיקאי נפלא, גיטריסט ענק"

"יוצא מעט מאוד מהבית": הריאיון האחרון של יצחק קלפטר

שר הביטחון בני גנץ נשא דברים בטקס, ואמר: "יש פה בוודאי ששואלים מה בין שר הביטחון לבין יצחק קלפטר ז"ל. החלטתי להיענות להזמנה ולבוא לפה, כי יש פה סיפור על העוצמה של התרבות הישראלית שקלפטר הוא אחד מהמייצגים המרכזיים שבה, והחשיבות שלה לחברה הישראלית. נכון, יצחק קלפטר ז"ל נמנע מפוליטיקה - אבל המוסיקה שהוא יצר הפכה לחלק בלתי מהתרבות הישראלית שלנו שהיא חלק מהחוסן שלנו כחברה וכמדינה".

"הוא ידע לבטא היטב את 'רוח התקופה'", הוסיף גנץ, "כשהלחין את 'יושב על הגדר', אני וחברים רבים שלי אכן ישבנו על הגדר בלבנון - נכנסנו ויצאנו. השיר הזה ביטא עבורנו שייכות ושותפות גורל של צעירים מהעיר ומהכפר, שחיים ונאבקים עבור משהו גדול מהם ומהרקע שלהם - ורצו גם לחיות את חייהם.

"קלפטר היה ישראלי בכל רמ"ח איבריו, וניגן את הישראליות ב-10 אצבעותיו. היתה לו חריצות יוצאת דופן ונחישות שהביאה אותו להתאמן 16 שעות ביום כפי שסיפר, כדי להצליח. לאחרונה למדתי עליו משהו אולי קצת לא ישראלי, שהוא היה מאוד צנוע. באחד הראיונות סיפר קלפטר שהוא אמר לאריק אינשטיין ז"ל שרצה שיעשה איתו אלבום שהוא לא מנגן מספיק טוב. אינשטיין ענה לו: 'אז תנגן רע',  ונתן לו את הביטחון שהיה צריך. גם זה שיעור עבורנו - והלוואי ונדע להיות גם צנועים, וגם לטפח את האנשים שמסביבנו".

"איינשטיין סיפר, שאת הייחוד של קלפטר אפשר להסביר בכך שכשאתה שומע שיר שלו אתה מחכה לסולו של הגיטרה. ואנחנו נמשיך לחכות לסולו, נמשיך להיזכר בשירים, ובמילים – שהם חלק בלתי נפרד מה'אנחנו'. המילים והלחנים - הם חלק ממדינת ישראל. בעצב, בשמחה, במלחמה ובשלום. וכשהם סביבנו, נזכור ש'הזמן לא הכרחי'. הם מתנגנים עמוק בתוכנו. נמשיך לחיות את הישראליות "הקלפטרית" והתרבות הישראלית הכל כך חשובה לאחדותנו וחוסננו. נמשיך לחיות את הסיפור שלנו, שנשמע חד וברור כל כך בעוד סולו גיטרה של קלפטר. יהי זכרו ברוך, וכמובן תנחומים למשפחה היקרה. תודה על הזכות לדבר כאן".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2212111120' autoplay='0' credit='' desc='מיקי גבריאלוב וחיים רומנו מנגנים בטקס האשכבה' poster='' kid='1_ny4y8z6f' duration='']

אבל כבד נפל על עולם התרבות הישראלי עם היוודע דבר מותו של קלפטר, ובמהלך סוף השבוע ספדו לו אמנים ופוליטיקאים רבים. ראש הממשלה יאיר לפיד ציטט בעמוד הטוויטר שלו את מילות השיר "לוקח ת'זמן" שקלפטר הלחין למילותיו של יהונתן גפן, והוסיף: "סע לשלום קלפטר, ותודה גדולה על הפסקול המופלא שהשארת לנו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "יצחק קלפטר, צ'רצ'יל, נוף הנעורים של רבים מאיתנו, כוכב "כוורת" ומלך הגיטרה, מלחין וכותב מחונן. קולו ומנגינותיו ילוו אותנו לתמיד. יהי זכרו ברוך".

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר: "עצב עמוק על מותו של יצחק קלפטר, שהיה ויהיה תמיד חלק מרכזי מהפסקול הישראלי. קלפטר היה מוסיקאי ויוצר מחונן והצלילים שיצר היו צליל מכוון הישר אל תוך ליבם של המוני ישראלים, צלילים שישארו גם אחרי לכתו. משתתף בצער קרוביו וחבריו, יהי זכרו ברוך".

יצחק קלפטר ודני סנדרסון, 2013
יצחק קלפטר ודני סנדרסון, 2013 | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

דני סנדרסון, חברו של קלפטר ללהקת כוורת, כתב אמש בעמוד הפייסבוק שלו: "זהו ערב עצוב, אני נפרד מחבר יקר וותיק, אמן דגול, שותף לדרך ארוכה ואחד מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית. במפגש האחרון של הלהקה, לפני כמה חודשים, התיישבנו לשיר ולנגן, מעין ג'אם סשיין חברי שקיימנו פעם בשנה".

"על אף היותך שברירי וחלש, ברגע שלקחת את הגיטרה ליד, מכאוביך נעלמו והקסם שלך השתלט על החדר", הוסיף סנדרסון, "כולנו הסתכלנו עליך, כמו תמיד, בפליאה ונהננו כמו ילדים שזה עתה הקימו להקה חדשה. כשנפרדתי ממך באותו יום, לא ידעתי שזו תהיה פגישתנו האחרונה. אנצור את הרגע הזה ורגעים רבים אחרים בליבי לעד. תנחומיי למשפחה ולחברים, אוהב אותך יצחק".

אלון אולארצ'יק, חברו של קלפטר ללהקת "כוורת", פרסם אמש בעמוד הפייסבוק שלו תמונה משותפת של השניים בצעירותם, וכתב: "הוא חלק מהחיים שלנו ושלי מגיל 23 בערך. מאוד עצוב".

יצחק קלפטר
יצחק קלפטר, 2013 | צילום: משה שי, פלאש 90

קלפטר, שהיה חבר בלהקות "הצ'רצ'ילים", "הסגנונות", "אחרית הימים", "צליל מכוון" וכמובן "כוורת", התמודד עם מצב בריאותי מורכב במשך שנים ארוכות. בשנת 2000 התגלה גידול סרטני בראשו, אך הוא החלים מהמחלה, ובשנת 2011 אושפז בעקבות סיבוכי מחלת ריאות חסימתית כרונית. הוא החל בהליך שיקום ארוך, ובשנת 2018 אושפז שוב במצב קשה. ביום חמישי האחרון הוא נפטר בביתו, והותיר אחריו בן אחד.