נעמי פולני הובאה למנוחות: "תודה על רגעי החסד"

כלת פרס ישראל, "אם הלהקות הצבאיות" ומייסדת התרנגולים והצ'יזבטרון, שהלכה לעולמה בגיל 96 - נטמנה בבית העלמין כינרת. מאות הגיעו לחלוק לה כבוד אחרון, בהם דמויות מעולם התרבות והשר גנץ - שספד לה: "תודה על רגעי החסד שנתת למדינת ישראל"

זמן צפייה: 00:43

אבל בעולם התרבות הישראלי: היוצרת נעמי פולני, כלת פרס ישראל ומי שנחשבה ל"אם הלהקות הצבאיות", הובאה היום (שלישי) למנוחות בבית העלמין כנרת. מאוות ליוו אותה בדרכה האחרונה, בהם אישים מוכרים מעולם התרבות ובני משפחה. השר בני גנץ ספד לה: "נעמי לקחה קרבות, קושי, כאב ותקווה והפכה אותם לתרבות הישראלית. תודה על רגעי החסד של שירה, שמחה, עצב ואהבה שנתת למדינת ישראל. תודה ממני שהיית חברה שלי והענקת לי רגעי אור קטנים ומשמעותיים כל כך.

פולני, בת 96 במותה, נולדה ב-4 באוגוסט 1927 בתל אביב. היא הייתה זמרת, שחקנית, מפיקה, עורכת מוזיקה, כוריאוגרפית ובמאית - שזוהתה בעיקר כבמאית הלהקות הצבאיות וכמייסדת "התרנגולים" ו"הצ'יזבטרון". ב-2019 קיבלה את פרס ישראל בתחום אמנות הבמה. פולני הייתה נשואה לזמר ולשחקן ליאור ייני, שממנו התגרשה בשנות ה-70. לשניים נולדו 2 ילדים: יותם ואיה.

Whatsapp Image 2024 04 16 At 1
הנשיא רובי ריבלין ונעמי פולני בטקס הענקת פרסי ישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פולני למדה משחק בתיאטרון "האוהל" ומחול אצל גרטרוד קראוס. לאחר שסיימה את לימודיה בגימנסיה הרצליה, התגייסה פולני לפלמ"ח. עם פרוץ מלחמת העצמאות הייתה אחת ממקימות "הצ'יזבטרון" - להקת הבידור של הפלמ"ח - שאליה הגיעה בהמלצתו של שייקה אופיר, שעמו שרה דואט בשיר "היי הג'יפ".

נעמי פולני ושייקה אופיר
נעמי פולני ושייקה אופיר | צילום: ארכיון צה"ל, משרד הביטחון
נעמי פולני בלהקות הצבאיות, שלישית מימין
נעמי פולני (שלישית מימין) בלהקות הצבאיות | צילום: ארכיון צה"ל, משרד הביטחון

בשנות ה-50 הפכה לבמאית הלהקות הצבאיות, שהיו אז בראשית דרכן. פולני עבדה עם להקות פיקוד הצפון, גייסות השריון והנח"ל. בין השאר, היא הלחינה את השיר "על גדות הירקון", למילותיו של חיים חפר. ב-1960 התבקשה פולני על-ידי יוצאי להקת הנח"ל, בהם ישראל (פולי) פוליאקוב, יהורם גאון וליאור ייני - להמשיך לעבוד עמה. היא גייסה עוד כמה יוצאי להקות צבאיות - והקימה את "התרנגולים", שהתפרקה ב-1963. אחד השירים הידועים של "התרנגולים" הוא "שיר השכונה".

ב-1966 הקימה פולני את להקת "החמציצים", שהורכבה מארבעה מחברי "התרנגולים", אך זו לא זכתה להצלחה ופורקה כעבור זמן קצר. כ-30 שנה מאוחר יותר, העלתה את המופע "התרנגולים חוזרים", במסגרת פסטיבל ישראל, שבו בוצעו חידושים לשירי "התרנגולים".

בשנת 2007 קיבלה פולני את פרס אקו"ם על מפעל חיים, וכן אות הוקרה מאוניברסיטת בר אילן על תרומתה לזמר העברי. ב-2017, במסגרת פסטיבל עין גב, נערך לכבודה ערב הוקרה לציון יום הולדתה ה-90. ב-2018 קיבלה אות הוקרה מיוחד מנשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין, בטקס יום העצמאות ה-70.