חיים טופול, מגדולי שחקני ישראל, הלך לעולמו בגיל 87

שחקן הקולנוע והתיאטרון הוותיק, חתן פרס ישראל, נפטר לאחר יותר מ-60 שנות עשייה. טופול ידוע בזכות תפקידיו בכמה מהיצירות הידועות ביותר, ובראשן "טוביה החולב" ב"כנר על הגג", "ארבינקא" ו"סאלח שבתי" - שעל תפקידו בו זכה בפרס גלובוס הזהב

זמן צפייה: 00:42

השחקן וחתן פרס ישראל חיים טופול הלך לעולמו היום (חמישי) לעולמו והוא בן 87. טופול היה מועמד לפרס אוסקר ולפרס טוני וזכה בשני פרסי גלובוס הזהב. בשנת 2015 קיבל את פרס ישראל על מפעל חיים עבור תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה וזכה בפרס כינור דוד. תפקידו הידוע ביותר הוא "טוביה החולב" במחזמר "כנר על הגג", שאותו גילם במשך זמן רב בברודוויי ובווסט אנד, ומאותו מחזמר הפך השיר "לו הייתי רוטשילד" למזוהה ביותר עם טופול.

תפקידו הקולנועי הראשון של טופול היה בשנת 1960 בסרט "איי לייק מייק" בבימויו של פיטר פריי. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1963, שיחק לצידה של גילה אלמגור ב"אלדורדו" וב-1964 שיחק טופול את התפקיד הראשי בסרטו של אפרים קישון, "סאלח שבתי", שזכה להצלחה מסחררת. בשנת 1965 ניתן לו פרס גלובוס הזהב בקטגוריית "תגלית השנה", ו"סאלח שבתי" זכה בגלובוס הזהב בקטגוריית "הסרט הזר הטוב ביותר". השיר "משיח הזקן" מתוך הסרט הפך ללהיט.

אפרים קישון, גאולה נוני וחיים טופול אחורי הקלעים של ''סלאח שבתי''
אפרים קישון, גאולה נוני וחיים טופול אחורי הקלעים של ''סלאח שבתי''

חיים טופול במחזמר ''כנר על הגג''
חיים טופול במחזמר ''כנר על הגג'' | צילום: פלאש 90

חיים טופול ושושנה דמארי
חיים טופול ושושנה דמארי | צילום: משה שי, פלאש 90

ב-1957 הקימו חיים טופול, גבי עמרני ואורי זוהר את להקת "בצל ירוק" עם עוד כמה מבוגרי להקת הנח"ל. ההרכב התפרק ב-1961. הוא נמנה עם מייסדי התיאטרון העירוני בחיפה והופיע בהצגות "אילוף הסוררת" מאת וויליאם שייקספיר ו"הקרנפים" מאת אז'ן יונסקו.  ב-1962 כיכב טופול ב"מעגל הגיר הקווקזי" מאת ברטולד ברכט לצידה של זהרירה חריפאי.

ב-1967 הופיע בתיאטראות "ווסט אנד" בלונדון בתפקידו כ"טוביה החולב" ב"כנר על הגג". באותה שנה גילם טופול את הדמות הראשית ב"ארבינקא", סרט נוסף של אפרים קישון. ארבע שנים לאחר מכן, ב-1971, יצא לאקרנים "כנר על הגג" שגם בה שיחק טופול בתפקיד הראשי. גם כאן זכה בגלובוס הזהב בקטגוריית "השחקן הטוב ביותר בסרט מוזיקלי או קומי", והיה מועמד לפרס אוסקר בקטגוריית השחקן הטוב ביותר.

חיים טופול וחנה רובינא
חיים טופול וחנה רובינא | צילום: אילן ברונר

חיים טופול
חיים טופול | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ב-1988 הוא גילם שוב את דמותו של טוביה החולב בהפקה הישראלית של "כנר על הגג", ובתו עדי גילמה את אחת מבנותיו של טוביה. ב-2001 שיחק בתיאטרון גשר במחזה "השטן במוסקבה". חוץ מקריירת המשחק שלו, הקים טופול ב-1967 את ארגון "וראייטי ישראל" למען ילדים המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, והיה שגריר בינלאומי של וראייטי העולמי. במהלך השנים הוא הקים והיה עד 2020 יו"ר מועצת המנהלים של "כפר נהר הירדן", כפר נופש לילדים החולים במחלות חשוכות מרפא בגליל התחתון.

טופול היה נשוי לגליה לבית פינקלשטיין, אותה הכיר בעת שירותו בלהקת הנח"ל, ובשנת 1956 הם התחתנו. טופול התגורר בתל אביב, והותיר אחריו שלושה ילדים.