המשבר בהבימה: ביהמ"ש מינה נאמנים זמניים - הדירקטוריון הושעה

בית המשפט המחוזי בתל אביב מינה נאמנים שיגבשו הסדר נושים להחזרת חובות התיאטרון, יפקחו על התנהלותו ויחלו בתוכנית הבראה. "תקוותי שיצליחו במשימה לא פשוטה זו, כדי שהמסך על הבימה לא ירד"

זמן צפייה: 00:23

המשבר בתיאטרון הלאומי: בתום דיון בעניין חובותיה של "הבימה" בבית המשפט המחוזי בתל אביב, מינה היום (שני) נשיא בית המשפט נאמנים זמניים שיפעלו לגיבוש הסדר נושים לצורך הבראתו הכלכלית של התיאטרון, כך שיוכל לתת מענה לכל התחייבויותיו ולעמוד בתשלום חובותיו. כמו כן, הורה השופט על השעיית סמכויותיהם של הדירקטוריון והמנכ"לית.

"למרות שמדובר בחברה חדלת פירעון, לא ראיתי מקום להורות על פירוק זמני", הסביר השופט איתן אורנשטיין בנימוקי ההחלטה. "זאת, בשל רצון הנושים להימנע במידת האפשר מצו פירוק לתיאטרון הלאומי, שחוגג מאה שנה להיווסדו, וכן רצון להימנע מפיטורי מאות עובדים".

השופט אורנשטיין ציין כי ממכלול המסמכים והטיעונים שנשמעו בדיונים, הוא שוכנע כי "הבימה היא חברה מדממת, חדלת פירעון הן מהבחינה המאזנית והן מהבחינה התזרימית. חובותיה נאמדים מעל 75 מיליון שקלים והיא מצויה בגירעונות כבדים, כך שאין ביכולתה לשלם את חובותיה. החברה לא שילמה שכר עבודה למאות עובדים, לחלקם מאז ספטמבר; היא חייבת כספים לבנקים, למדינה, לספקים ולנותני שירותים, ופיזרה צ'קים ללא כיסוי".

הבימה
הבימה | צילום: בוצ'צ'ו

השופט הסביר כי סיוע נקודתי ל"הבימה" לא יסייע להחזיר את החברה לדרך המלך, והוסיף כי מאחר שאינו סבור כי יש ביכולת ההנהלה הנוכחית להבריא את החברה הוא ממנה את עו"ד דורית לוי טילר ואת רו"ח חן ברדיצ'ב לנאמנים, שיקבלו לידיהם את המושכות של ניהול התיאטרון, יפקחו על התנהלותו ויגבשו הסדר נושים להחזרת החובות. "תקוותי שיעלה בידיהם להצליח במשימה הלא פשוטה שניצבת לפניהם, על מנת שהמסך של הבימה לא ירד".

מתיאטרון "הבימה" נמסר בתגובה: "התיאטרון מכבד ומברך על החלטת בית המשפט ולו מן הטעם הפשוט שמינוי הנאמנים יאפשר סוף סוף את העברת הכספים להם מחוייבת המדינה כדי שאפשר יהיה לשלם את שכר העובדים והשחקנים, ולהמשיך לקיים את לוח ההצגות להנאת הקהל הרחב".

Gilaft
גילה אלמגור

שרת התרבות מירי רגב (הליכוד) מסרה לאחר ההחלטה: "החלטת בית המשפט לאמץ את עמדת המשרד, להימנע מפירוק ולמנות נאמנים להבראת התיאטרון היא הזדמנות היסטורית. צר לי על גרירת הרגליים של הנהלת התיאטרון שנמנעה מלשתף פעולה עם הניסיונות שהובלתי יחד עם המשרד לאורך כל התקופה האחרונה להביא להבראת התיאטרון". "אני מברכת על החלטת בית המשפט שקיבל את עמדתנו והחליט למנות נאמנים להבראת התיאטרון ולהימנע מצו פירוק על אף מצבו הכספי הגרוע של התאטרון כפי שעולה מדוח החשבת המלווה שמינינו", אמרה. מיום כניסתי לתפקיד פעלנו רבות להביא להבראת התיאטרון, לרבות מתן הלוואות ומענקים מתוך מחוייבות להמשך פעילות תיאטרון הבימה כתיאטרון לאומי".

"אני רואה בהתערבות בית המשפט ומינוי הנאמנים הזדמנות היסטורית להביא להבראת התיאטרון כפי שביקשנו לכל אורך הדרך", המשיכה רגב. "לצערי הרב הנהלת הבימה סירבה בחצי שנה האחרונה לשתף פעולה עם דרישות משרדי ומשרד האוצר ופעלה בחוסר שקיפות עם החשבת המלווה . התנהלות זו של גרירת רגליים פגעה לצערי הרב בעובדיה המסורים של התיאטרון, שחקנים, עובדי הפקה, נותני שירות ועוד ודחתה את תחילת הליך ההבראה שיכל לצאת לדרך כבר לפני מספר חודשים".

עו"ד ערן גולן המייצג את ארגון השחקנים ואת ועד שחקני התיאטרון מסר בתגובה להחלטה: "הדבר הבהול ביותר שעל הנאמנים לעשות הוא לראות כיצד דואגים לתשלום שכר השחקנים ויתר העובדים שלא שולם בחודשיים האחרונים. מצבם הכלכלי של השחקנים ששכרם אינו גבוה הולך ומידרדר, כאשר חלקם מצוי במצוקה כלכלית קשה. אין תיאטרון ללא שחקנים ואנחנו מוכנים ומצפים להיפגש עם הנאמנים בכל יום ובכל שעה".

כזכור, אתמול בתום דיון נוסף בבית המשפט על חובותיו של התיאטרון, התפרצה גילה אלמגור על נציגי הדירקטוריון. "מה הם רוצים, שנצא עם כובעים לכיכר לאסוף כסף?" קראה. "אני שחקנית 63 שנים וזאת פעם ראשונה שאני צריכה להחזיק מלבישה שלא תתאבד כי אין לה כסף. נושים, עם כל הכבוד, צריך להחזיר את הכסף. תיאטרון זה שחקנים, זה עובדי הבמה, ובלעדינו אין כלום".