אבל בעולם התרבות: המשורר והסופר יהונתן גפן הלך לעולמו בגיל 76

המשורר, המחזאי, הסופר והעיתונאי יהונתן גפן הלך היום לעולמו. ממשפחתו נמסר: "בצער רב אנו מודיעים על פטירתו של אהובנו". בין שלל יצירותיו, הוא פרסם ב-1978 את "הכבש השישה עשר". כמו כן, הוא אחראי לשירים שהפכו לנכסי צאן ברזל כגון "הנסיך הקטן ו"מקום לדאגה"

זמן צפייה: 16:17

אבל כבד בעולם התרבות הישראלי: המשורר, המחזאי, הסופר והעיתונאי יהונתן גפן הלך היום (רביעי) לעולמו והוא בן 76. ממשפחתו נמסר: "בצער רב אנו מודיעים על פטירתו של אהובנו". פרטי הלווייתו טרם נמסרו. גפן נולד וגדל במושב נהלל ב-22 בפברואר 1947. הוא בנו של ישראל גפן ואביבה דיין.

בשנת 1973 לחם גפן במלחמת יום הכיפורים כקצין מבצעים בגדוד 48 של חטיבת הצנחנים "חוד החנית". גפן לקח חלק במבצע אבירי לב של צליחת תעלת סואץ, ובקרבות בגזרת אסמאעיליה. כמו רבים מלוחמי יום כיפור, גם גפן לקה בפוסט טראומה, סיוטים ואלכוהוליזם בעקבות המלחמה. אך כעסו על המלחמה נותב גם לאפיקים חיוביים - לאחר מלחמת יום הכיפורים חבר לישעיהו בן-פורת, איתן הבר, אורי דן, אלי לנדאו, חזי כרמל ואלי תבור לכתיבת הספר "המחדל", במטרה שההנהגה המדינית והצבאית במלחמת יום הכיפורים תפנה את מקומה.

את שירותו הצבאי עשה בצנחנים ולחם במלחמת ששת הימים בשכם וברמת הגולן, בין השאר בקרב תל פאחר. בהמשך שימש גפן כקצין מודיעין והשתחרר בדרגת סגן. ב-1978 פרסם גפן את ספר שירי הילדים "הכבש השישה עשר", שכלל גם תקליט - שהפך לאחד האלבומים הישראליים הטובים בכל הזמנים, ואחת מיצירות הילדים המצליחות בהיסטוריה הישראלית. כמו כן, בין שלל יצירותיו, הוא אחראי גם לשירים שהפכו לנכסי צאן ברזל כגון "הנסיך הקטן מפלוגה ב'" ו"מקום לדאגה".

יהונתן גפן ושלום חנוך
יהונתן גפן ושלום חנוך | צילום: משה שי, פלאש 90

אחד משיתופי הפעולה המוכרים ביותר של גפן הוא עם הזמר דויד ברוזה, שעבורו כתב עשרות פזמונים. יצירות בולטות נוספות של גפן כוללות את המופעים "זה הכול בינתיים, בינתיים זה הכול" ו"מכתבים למערכת" שהעלה יחד עם דני ליטני, ההצגה הסאטירית "המלחמה האחרונה", המופע "שיחות סלון", המופע "טוב נבוט בעד ארצנו", המופע "רק דגים מתים שוחים עם הזרם".

גפן הוציא את ספר הפזמונים הראשון שלו בהיותו חייל. עם שחרורו בשנת 1969, הוא עבר לתל אביב והרבה לשבת בקפה "כסית", שם התחכך בבוהמה הישראלית. בספרו "חומר טוב", המתעד בבהירות את רוח התקופה והמקום, הוא סיפר כי מעולם לא השתלב בה לחלוטין.

כמו רבים מצאצאי משפחת דיין, גם חייו של יהונתן גפן לא היו חפים מטרגדיות ומכאובים משפחתיים: אמו ואחותו שמו קץ לחייהן כשהיה איש צעיר. אף על פי כן, כתביו של גפן התאפיינו בצבעוניות ושנינות רבה, ושימחו ילדים ומבוגרים רבים.

יהונתן ונורית גפן
יהונתן ונורית גפן | צילום: משה שי, פלאש 90

גפן עסק גם בפעילות פוליטית, והיה מזוהה עם עמדות שמאל ואנטי מיליטריזם. בעקבות עמדות אלו הוא סירב לכתוב שירים ללהקות צבאיות למרות שביקשו זאת ממנו מספר פעמים. בנוסף הביע דעתו נגד מלחמות לבנון הראשונה ונגד הכיבוש הישראלי בשטחים, לטענתו. עמדותיו של גפן הביאו לעיתים לביקורת נוקבת נגדו מצד אנשי ציבור ואזרחים, וחלקם אף טענו כי הוא "איננו יהודי". על כך השיב גפן בשירו "מיהו יהודי?". בתוך כך ספג איומים על חייו ואף קריאות להחרמה על יצירותיו. בשנת 1998 התמודד גפן במסגרת המקום השני ברשימת "עוגן" למועצת העיר תל אביב, אך לבסוף הרשימה לא הצליחה להיכנס למועצה.

בעת מלחמת לבנון הראשונה הביע גפן כשהופיע במסגרת שירות המילואים שלו בשנת 1982 מול חיילים בדרום לבנון, יחד עם דויד ברוזה ויהודה עדר. גפן אמנם מיתן את דבריו מול החיילים, אך נדרש לרדת מהבמה לאחר שהפציר בהם לא להיכנס לביירות. לאחר המלחמה היה גפן מהבולטים במתנגדיה, ואף בחר להופיע בעצרת של התנועה השמאל החברתית "שלום עכשיו", בדרישה כי ייחקר הטבח בסברה ושתילה.

בשנת 2018 בעקבות מעצרה של הפעילה הפלסטינית עהד תמימי, כתב עליה גפן שיר קצר, ובו כתב כי היא נולדה למציאות של 50 שנות כיבוש והשפלה, ואף השווה אותה לדוד שסותר לגולית. עוד השווה אותו בשירו לאנה פרנק, ועל כך ספג ביקורת נוקבת. מאוחר יותר באותה השנה הצטלם גפן לרשת החברתית אינסטגרם כשהוא לובש חולצה עליה מופיע הכיתוב באנגלית "כל מה שמחבל מתפוצץ צריך זה חיבוק", דבר שעורר סערה ברחבי האינטרנט ואמצעי התקשורת.

לאחר הפסקה קצרה מעולם הבידור, גפן חזר אל הבמה בשנת 2012 עם מופע חדש בשם "יהונתן גפן - האיחוד". בתחילת שנת 2014, הוא החל להגיש את התכנית "אמרים שהיה פה" בטלוויזיה החינוכית. בשנת 2017 הגיש תוכנית נוספת בטלוויזיה החינוכית "העולם עצוב אז צוחקים" על תולדות ההומור בארץ.

המוזיקאי יואב גינאי ספד לגפן בשיחה עם חדשות 13: "חלק גדול מאוד מדמותו של הצבר שנולדה איתו הלכה לעולמה. הוא היה איש בועט שלא חשש לומר את דעותיו - גם בשיריו וגם בהופעות ובסאטירה. הוא דיבר על שורשיו בנהלל ועל דרכו בצנחנים, וגם על 'החלום ושברו'. זה שהוא נפרד מאיתנו דווקא עכשיו זה מאוד סמלי".

יהונתן גפן בראיון לקראת תוכניתו ''העולם עצוב אז צוחקים''
יהונתן גפן בראיון לקראת תוכניתו ''העולם עצוב אז צוחקים'' | צילום: חדשות 10

שר התרבות והספורט מיקי זוהר התייחס: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של המשורר והסופר יהונתן גפן, שכתב, בין השאר, את ילדותנו בתבנית נוף המולדת ברגש ובעוצמה רבים. יהונתן זכרו לברכה כתב סיפורים ושירים שישארו עמנו לנצח ויתנגנו בקרבנו עוד שנים רבות, כהדהוד של הישראליות, יהי זכרו ברוך".