הולנד זכתה באירוויזיון, ישראל במקום ה-23 • כל העדכונים

דאנקן לורנס קטף את המקום הראשון לאחר שהוצב במקום השלישי בדירוג השופטים. למקום השני הגיעה איטליה, ורוסיה זכתה במקום השלישי. ישראל במקום ה-23 לאחר שקיבלה "דוז פואה" מבלארוס

זמן צפייה: 03:43

אירוויזיון 2019: בתום שנה של ציפייה, הולנד היא הזוכה בגמר האירוויזיון שנערך אמש (ראשון) לסיומו במתחם "אקספו" שבגני התערוכה בתל אביב. זאת, לאחר שבדירוג השופטים היא הגיעה למקום השלישי בלבד. למקום השני הגיעה איטליה, ולמקום השלישי - רוסיה. קובי מרימי, נציג ישראל, סיים במקום ה-23.

הולנד, כאמור, קטפה את המקום הראשון עם 492 נקודות, ואחריה איטליה (465 נקודות) ורוסיה (369 נקודות). למקום הרביעי הגיעה שווייץ (360 נקודות), לחמישי - נורווגיה (338 נקודות), ולשישי והשביעי אזרבייג'ן ושוודיה (297 נקודות כל אחת). אחריהן, התברגה מקדוניה הצפונית (295 נקודות), אוסטרליה (285 נקודות), איסלנד (234 נקודות), צ'כיה (157 נקודות), דנמרק (120 נקודות), סלובניה וצרפת (105 נקודות כל אחת). אחריהן סיימו קפריסין (101 נקודות), מלטה (95 נקודות), סרביה (92 נקודות), אלבניה (90 נקודות), אסטוניה (86 נקודות), סן מרינו (81 נקודות), יוון (71 נקודות) וספרד (60 נקודות). ישראל סיימה עם 47 נקודות, גרמניה עם 32 נקודות, בלארוס - 31 נקודות, ואת הטבלה חותמת בריטניה - עם 16 נקוודת בלבד.

גמר האירוויזיון
גמר האירוויזיון | צילום: אורית פניני באדיבות כאן תאגיד השידור

גמר אירוויזיון 2019 - עדכונים חיים:

02:40 - המנצח הגדול מגיב לזכייה

דאנקן לורנס, זוכה האירוויזיון: "אין מילים לתאר. זו חוויה גדולה פי 20 ממה שחוויתי בעבר. אני רוצה להגיד למעריצים שידבקו בחלומות שלהם, כי הם מתגשמים. החלום שלי התגשם. זה הדבר הכי לא ייאמן שתרגישו, אז תידבקו בזה כי אין לכם שום דבר להפסיד. מוזיקה מאחדת, והחוויה הזאת מראה את זה. לא ציפיתי שאזכה, הכל לא צפוי".

02:30 - קובי מרימי בתגובה ראשונה: "גאה בביצוע שלי"

קובי מרימי: ״אני מאושר וגאה בביצוע שלי הערב מול כל אירופה ומול עם ישראל האהוב כאן בבית, במדינה המופלאה שלנו. תודה לכולם שבשבוע האחרון עמדתם מאחורי, עודדתם אותי, תמכתם והנפתם את דגלי ישראל בזמן השיר. זה היה שווה את הכל. ריגשתם אותי עד מאוד. תודה רבה לכולם״

02:04 - נטע ברזילי העבירה את הגביע לדאנקן לורנס, נציג הולנד

02:00 - הולנד היא הזוכה הגדולה בתחרות

01:55 - לאחר שהבטיחה למחות נגד ישראל: איסלנד הניפה את דגל פלסטין בגרין רום

המשלחת האיסלנדית לאירוויזיון הניפה דגלי פלסטין

01:55 - כך נראית טבלת הניקוד במהלך ספירת נקודות הקהל

טבלת הניקוד העדכנית
טבלת הניקוד העדכנית | צילום: באדיבות כאן 11 וה-EBU

01:51 - החלה הצבעת הקהל

ישראל קיבלה מהקהל ניקוד כולל של 35 נקודות, וסיימה בניקוד כולל של 47 נקודות. גרמניה לא קיבלה נקודות כלל. נורווגיה טיפסה למקום הראשון לאחר שקיבלה 291 נקודות.

01:49 - כך נראית טבלת הניקוד בתום שלב הצבעת השופטים

טבלת הניקוד בתום הצבעת השופטים
טבלת הניקוד בתום הצבעת השופטים | צילום: באדיבות כאן 11 וה-EBU

01:49 - ישראל העניקה דוז פואה להולנד

01:43 - בתום הצבעתן של 36 מדינות: מקדוניה הצפונית עדיין בראש הטבלה

מיד אחריה בפער קטן ממוקמת שוודיה, ובמקום השלישי לעת עתה - הולנד, שסומנה כאמור כפייבוריטית לזכייה. ישראל עם 12 נקודות בלבד.

01:31 - תגובת איגוד השידור להנפת דגל פלסטין במהלך הופעתה של מדונה

מאיגוד השידור נמסר: "במהלך הופעתה של מדונה, שני רקנים הציגו לרגע קצר דגלי של ישראל ופלסטין שהיו תלויים על גביהם. חלק זה של המופע לא הוצג בחזרות שאושרו על ידינו ועל ידי תאגיד השידור 'כאן'. האירוויזיון אינו תחרות פוליטית, והדבר הובהר למדונה".

01:28 - לאחר הצבעתן של 21 מדינות: מקדוניה הצפונית בראש הטבלה, אחריה שוודיה ואזרבייג'ן. ישראל עם 12 נקודות בלבד

01:26 - ישראל קיבלה "דוז פואה" מבלארוס

01:17 - הקולות נספרים: רוסיה ואיטליה צמודות במקומות הראשונים

01:10 - כך נראית טבלת ההימורים עם סגירת ההצבעה

טבלת ההימורים עם סגירת ההצבעה
טבלת ההימורים עם סגירת ההצבעה

01:09 - רגע לפני תחילת חלוקת הניקוד: הסבר קצר על השיטה

שיטת הניקוד מורכבת מ-50% הצבעת השופטים, שניתנה על סמך "חזרת השופטים" שנערכה אמש. 50% הנותרים נקבעים על סמך הצבעת קהל, שמתקיימת בערב התחרות. בזה אחר זה יעלו דוברי המדינות, וימסרו למנחים את ניקוד השופטים. נקודות 1-10 יוקרנו על המסך, ונציג המדינה יכריז בקולו על ה"דוז פואה" של המדינה.

בסוף השלב הזה תוצג טבלת הניקוד עם דירוג המדינות מהמקום הראשון ועד למקום ה-26 והאחרון. לאחר מכן המנחים יקריאו את ניקוד הקהל, כשהמדינה הראשונה שאותה יקריאו תהיה המדינה שסיימה במקום ה-26 של השופטים. המדינה השנייה תהיה המדינה שסיימה במקום ה-25, וכן הלאה. כדי לחסוך זמן, הצבעת הקהל תוצג כסכום הכולל שקיבלה המדינה.

01:08 - גל גדות בקליפ מסכם על תל אביב

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-culture-entertainment-20190519-0126' autoplay='0' credit='באדיבות כאן 11 וה-EBU' desc='' kid='1_5mfqje36' duration='20'']

01:07 - תמה ההצבעה

00:56 - מדונה עלתה לבמה עם "Like A Prayer” ו- "Future"

במהלך ההופעה, שני רקדנים נשאו על גבם את דגל ישראל ודגל פלסטין.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190519-0251' autoplay='0' credit='באדיבות כאן 11 וה-EBU' desc='מדונה בהופעה על בימת האירוויזיון' kid='1_3tvulp29' duration='36'']

רקדנים של מדונה עם דגלי ישראל ופלסטין על בגדיהם | צילום: רויטרס

00:47 - נטע ברזילי מופיעה עם שירה "ננה בננה"

00:43 - החלה הופעתו של האמן ליאור סושרד

00:38 - עידן רייכל ולהקתו מבצעים את הלהיט "בואי"

00:17 - החלק האמנותי יוצא לדרך

זוכת אירוויזיון 2014, קונצ'יטה וורסט, מבצעת את השיר Heros. מאנס זלמרלאו שר את השיר Fuego - שכמעט לקח מברזילי את הניצחון בשנה שעברה. אלני פרויירה שרה את השיר הבלתי נשכח lasha tumbai של וורקה סרדוצ'קה האוקראינית, וסרדוצ'קה שרה את Toy. ארבעת הכוכבים קינחו עם "הללויה" הישראלי יחד עם גלי עטרי.

גלי עטרי וכוכבי האירוויזיון משנים קודמות
גלי עטרי וכוכבי האירוויזיון משנים קודמות | צילום: אורית פניני

קונצ'יטה וורסט
קונצ'יטה וורסט | צילום: אורית פניני

00:15 - עם פתיחת ההצבעה: כך נראית טבלת ההימורים

טבלת ההימורים עםפתיחת ההצבעה
טבלת ההימורים עםפתיחת ההצבעה

עם פתיחת ההצבעות טבלת ההימורים נשארה ללא שינוי בשלושת המקומות הראשונים, והולנד, אוסטרליה ושווייץ. איטליה טיפסה למקום הרביעי, השיר השוודי ירד במקום אחד, ונורבגיה רשמה את העלייה הגדולה ביותר של שישה מקומות - והתברגה במקום השישי.

00:09 - החלה ההצבעה שתקבע מי יהיה הזוכה בתחרות

00:08 - תם שלב ההופעות החיות

00:05 – ספרד עלתה לבמה – וחותמת את שלב ההופעות החיות

מיקי נונייז חותם את התחרות עם השיר “La venda” - אחד השירים המקפיצים ביותר בתחרות. נונייז מנצל את הבמה היטב, ומשתמש בכולה ביחד עם חמשת הרקדנים המלווים אותו. למרות שהשיר הספרדי הוא אחד מהשירים האהובים ביותר על חובבי התחרות בעולם, המהמרים לא מפקפקים בסיכוייו לזכות – והוא ממוקם כעת במקום ה-12.

 

00:01 – אוסטרליה עלתה לבמה: המדינה שלא שייכת ליבשת – וממוקמת בפסגת טבלת ההימורים

זו השנה החמישית ברציפות שבה אוסטרליה משתתפת באירוויזיון. בשנת 2016 האוסטרלים כבר נגעו בתואר, אך בסופו של דבר הפסידו לאוקראינה וסיימו במקום השני בתחרות. אתרי ההימורים לא ניבאו טובות לזמרת האוסטרלית לפני תחילת החזרות באקספו בתל אביב, אך כעת היא מסתמנת כסוס השחור של התחרות. ההופעה של  קייט מילר-היידקה עם השיר Zero Gravity  בחצי הגמר הייתה מדהימה, וטבלאות ההימורים חוזות שתסיים במקום השני – כשהיא מחזיקה לעת עתה ב-11% סיכויים לזכייה. הזמרת האוסטרלית מפגינה הופעה ופירוטכניקה יוצאי דופן, והיא מועמדת מבטיחה לזכייה לאחר שאף אחד לא הימר עליה לפני התחרות. מילר-היידקה ממשיכה לספק את הסחורה בביצוע בלתי נשכח.

גמר האירוויזיון - אוסטרליה
גמר האירוויזיון - אוסטרליה | צילום: רויטרס

23:56 – שווייץ עלתה לבמה: הישג מרשים לזוכה הראשונה בהיסטוריית האירוויזיון?

שווייץ היא הזוכה הראשונה בתחרות האירוויזיון, אי שם בשנת 1956. עם זאת, מאז הונהגה שיטת חצי הגמר ב-2004, שווייץ עלתה לגמר ארבע פעמים בלבד. השנה השווייצרים הגיעו במטרה לשנות את הסטטיסטיקה עם לוקה האני ושירו .She Got Me הביצוע הפך ללהיט, והאני, שמציג גם יכולות ריקוד מדהימות, הפך לחביב הקהל והוביל לאורך תקופה ארוכה את טבלאות ההימורים. עם זאת, בהופעות החיות ניתן היה לראות שהאני מתקשה לעמוד בסטנדרטים הווקאליים של גרסת הסטודיו והוא ירד בדירוג. על פי טבלאות ההימורים, שווייץ ממוקמת במקום השלישי והמבטיח – עם 10% לניצחון. למרות פתיחה טיפה מגומגמת, האני התעשת וסחף את כל האולם. 

גמר האירוויזיון - שווייץ

23:52 – סרביה עלתה לבמה: ניסיון לשחזר את הניצחון מלפני 12 שנים?

נוואנה בוז'וביץ' סוחפת את הקהל עם השיר  Kruna. בלדה עוצמתית כבר הביאה את הניצחון למדינה בשנת 2007, עם השיר הבלתי נשכח "מוליטבה". סרביה יודעת מה עובד לה טוב, אך טבלאות ההימורים צופות כי תסיים במקום ה-18 בלבד. לא קל להופיע בין שתי הופעות של פייבוריטים לזכייה, אך בוזוביץ' לא נלחצת ומספקת ביצוע קולי מרשים, שצפוי לכבוש את לבבות הצופים.

גמר האירוויזיון - סרביה
גמר האירוויזיון - סרביה | צילום: רויטרס

23:48 – איטליה עלתה לבמה: הזמר ששר בשפת המקור של מדינתו

איטליה היא אחת המדינות שממשיכות לשמור על המסורת של לשיר בשפה הרשמית של המדינה, ובמקרה שלהם מדובר בבחירה נכונה. ניצחונו של מחמוד - בן לאב ממצרים ואם מסרדיניה – בקדם האירוויזיון, עורר את זעמו של שר הפנים האיטלקי סאלביני כשצייץ בטוויטר "יכולנו לבחור במשהו יותר טוב". זאת, ברקע היותו של שר הפנים האיטלקי אחד הקולות הניציים ביותר בעניין סוגיית המהגרים. מחמוד מביא את אחד השירים הטובים ביותר בתחרות, ונותן הופעה נפלאה שכוללת שורה בערבית. לעת עתה, הוא מדורג במקום החמישי בטבלאות ההימורים.

גמר האירוויזיון - איטליה
גמר האירוויזיון - איטליה | צילום: רויטרס

23:47 - קובי מרימי לאחר הופעתו: ״תודה רבה לקהל המדהים באולם שתמך ועודד אותי"

הנציג הישראלי הודה לקהל, ואמר כי "לא יכולתי שלא להרגיש את האנרגיה המדהימה שלכם. תודה גם לכל מי שצפה בבית. שמח מאוד על הביצוע ועל זה שייצגתי את ישראל בכבוד״.

קובי מרימי
קובי מרימי | צילום: רויטרס

23:44 – צרפת עלתה לבמה: ההבטחה הגדולה של הנציג שכבר עשה כותרות

בילאל חסאני – הומוסקסואל מוסלמי - הוא אחד מהזמרים המדוברים ביותר בתחרות השנה. חסאני ספג אין ספור השמצות ברשת, אך הדבר לא הפריע לו לעלות לבמה כשהוא לובש בגדי נשים ולראשו פאה בלונדינית ארוכה. מבחינה ווקאלית, חסאני השתפר מאוד בחודשים האחרונים והדבר ניכר על הבמה. על פי טבלאות ההימורים, צרפת עתידה לסיים את הערב במקום העשירי, עם סיכויים של 2% בלבד לניצחון. אי דיוקים בשירה לא הפריעו לחסאני, שהמשיך במגמת השיפור.

גמר האירוויזיון - צרפת
גמר האירוויזיון - צרפת | צילום: רויטרס

23:40 – אזרבייג'ן עלתה לבמה: הסוס השחור של התחרות?

האזרים הגיעו לתל אביב עם השיר Truth בביצוע צ'ינגיז ששר שיר פופ מעולה, המשלב מופע של רובוטים על הבמה. עם פרסום השיר אזרבייג'ן לא דורגה במקום גבוה, אך ההפקה הבימתית והיכולות הווקאליות הטובות של צ'ינגיז הכניסו אותו לעשירייה הראשונה. האזרים מסתמנים כסוס השחור בתחרות ואולי אף יחזירו את התחרות לבאקו, אחרי הניצחון המפתיע ב-2011.

למרות ירידה קלה באתרי ההימורים, צ'ינגיז שומר על יציבות במקומות הגבוהים של טבלאות ההימורים, ונכון לעכשיו מדורג במקום השביעי. גם אם לא יזכה, מדובר בשיר פופ קצבי כזה שכנראה יישאר איתנו עוד זמן רב. ביצוע מטורף של האזרי.

גמר האירוויזיון - אזרבייג'ן
גמר האירוויזיון - אזרבייג'ן | צילום: רויטרס

23:36 – בלארוס עלתה לבמה: אכזבת הגוש הסובייטי

בלארוס היא המדינה הכי פחות מוצלחת מהגוש הסובייטי. היא מעולם לא סיימה בחמישייה הראשונה, כשהישג השיא שלה הוא המקום השישי בשנת 2007. השנה מייצגת את המדינה זנה עם השיר Like It והיא מקווה לשנות את המזל. גם בלארוס היא אחת המדינות שהצליחו להפתיע את המהמרים ולהשתחל לגמר, אך לא יותר מזה - בלארוס אולי תקבל נקודות מהגוש הסובייטי, אבל תישאר כנראה בתחתית הטבלה. על פי טבלאות ההימורים, בלארוס ממוקמת כעת במקום ה-22 הלא מבטיח. אי דיוקים בשירה לא הפריעו לשואו המצוין שנתנה הזמרת הבלארוסית.

גמר האירוויזיון - בלארוס
גמר האירוויזיון - בלארוס | צילום: רויטרס

23:32 – אסטוניה עלתה לבמה: זמר הפופ עם הביצוע הצנוע

אחרי שבשנה שעברה אסטוניה כמעט הוציאה בקשה למימון המונים כדי לממן את זמרת האופרה המפוארת, השנה האסטונים הלכו על משהו יותר צנוע ושלחו את ויקטור קרון, זמר פופ חביב, עם השיר  Storm. הביצוע בחצי הגמר היה טוב יחסית אך קרון זייף קלות, וכרגע הוא ממוקם במקום ה-21 בטבלאות ההימורים. ביצוע טוב של האסטוני, שהמשיך במגמת שיפור בשבוע האחרון.

גמר האירוויזיון - אסטוניה
גמר האירוויזיון - אסטוניה | צילום: רויטרס

23:30 - שידור חי מאחורי הקלעים

23:28 – איסלנד עלתה לבמה: האם הלהקה הפרובוקטיבית תקיים את הבטחתה להביע מחאה על במת הגמר?

הלהקה הפרובוקטיבית שהבטיחה למחות על הבמה נגד מדיניותה של ישראל, והציעה לראש הממשלה בנימין נתניהו לבוא לקרב אגרוף, סיפקה בחצי הגמר את השואו הטוב ביותר עד כה. חברי להקת "הטארי" שמבצעת את השיר Hatrið mun sigra”" מציגים רוק כבד משובח ועיצוב במה מרהיב. מה שבטוח הוא שבמדינה שלהם הם זוכים לאחוזי רייטינג גבוהים במיוחד, וגם טבלאות ההימורים צופות להם הצלחה לא מבוטלת – וכרגע הם מדורגים במקום השישי. ביצוע צעקני למדי.

גמר האירוויזיון - איסלנד
גמר האירוויזיון - איסלנד | צילום: רויטרס

23:21 – בריטניה עלתה לבמה: איך תסיים את הערב אחת המדינות הכושלות בהיסטוריית התחרות?

הפעם אחרונה שהאירוויזיון נערך בבריטניה הייתה ב-1998 - אז דיווה כבשה את אדמת ברמינגהאם והביאה את האירוויזיון לישראל. מאז, בריטניה הפכה לאחת המדינות הכושלות ביותר בתחרות ב-20 השנה האחרונות. בחזרת השופטים ביצע מייקל רייס ביצוע לא מדויק לשיר “Bigger than us” הבינוני. על פי טבלאות ההימורים, הממלכה ממוקמת כעת במקום ה-19.

גמר האירוויזיון בריטניה
גמר האירוויזיון בריטניה | צילום: רויטרס

23:17 – נורווגיה עלתה לבמה: הלוזרית הגדולה של התחרות תנסה להפתיע

נורווגיה היא המדינה שמחזיקה בתואר הלא מחמיא "מדינת הנול פואה" – אפס הנקודות בצרפתית. כלומר, נורווגיה היא המדינה שסיימה הכי הרבה פעמים את התחרות במקום האחרון. עם זאת, נראה שהשנה מצבם טוב הרבה יותר עם הזמר קיינו והשיר “Spirit in the sky” - שיר וביצוע מצוינים של השלישייה שהפכה לחביבת הקהל. על פי טבלאות ההימורים נורווגיה צפויה לסיים את הערב במקום התשיעי. ביצוע לא מדויק של הבריטי שהתקשה להגיע לגבוהים.

גמר האירוויזיון נורווגיה
גמר האירוויזיון נורווגיה | צילום: רויטרס

23:16 - בתום 14 הופעות: כך נראית טבלת ההימורים העדכנית

טבלת ההימורים בתום מחצית מהביצועים

23:13 – ישראל עלתה לבמה: לאחר הזכייה המרגשת של נטע ברזילי – העיניים נשואות לקובי מרימי

זהו הרגע שרוב הקהל באולם חיכה לו – הופעתו של קובי מרימי עם השיר "Home". הביקורות הרבות שנשמעו תחילה על השיר התפוגגו לאחר שבחזרות סיפק מרימי הופעה מצוינת ומדויקת, שלוותה בהתרגשות רבה של הזמר הישראלי ושל הקהל הנלהב.

מרימי ממוקם כעת במקום ה-24 בטבלאות ההימורים, ועל פיה נראה כי "קללת המדינה המארחת" לא פסחה עליו. נראה שה"דאבל" המיוחל לא יקרה הערב – ובשנה הבאה התחרות תתארח במקום אחר. מרימי סיפק את הביצוע הטוב ביותר שלו מאז תחילת החזרות, ובסופו אף בכה מהתרגשות.

גמר האירוויזיון ישראל קובי מרימי
גמר האירוויזיון ישראל קובי מרימי | צילום: רויטרס

23:08 – יוון עלתה לבמה: לאחר חמש שנים חלשות בתחרות – לאיזה מקום תגיע אתונה?

אחרי חמש שנים חלשות מאוד של יוון באירוויזיון נראה כי היוונים תפסו את עצמם בידיים. קטרינה דוסקה נשלחה לתל אביב והצליחה להעפיל לגמר עם השיר .Better Lover למרות הפוטנציאל הגבוה הגלום בשיר, הזמרת מפגינה אי דיוקים רבים בביצועו - ומדורגת כעת במקום ה-15 בטבלאות ההימורים. הזמרת היווניה בביצוע צורם אבל מוצלח יותר מחצי הגמר.

גמר האירוויזיון יוון
גמר האירוויזיון יוון | צילום: רויטרס

23:04 – הולנד עלתה לבמה: האם הפייבוריטית לניצחון אכן תקטוף את הזכייה המיוחלת?

הולנד שומרת על מקומה בראש טבלאות ההימורים, עם סיכויים של 46% לזכייה. 44 שנים הולנד לא זכתה באירוויזיון, ואם לא יהיו הפתעות גדולות, היא תשבור את הבצורת עם דאנקן לורנס ושירו  Arcade. עם יציאת השיר ההולנדי לפני יותר מחודשיים הוא הוצב במקום הראשון בטבלאות ההימורים, אותו הוא מחזיק עד היום, ואף הגדיל את זיכויי הזכייה. לורנס שר בלדה מהפנטת, כשההולנדים לא השקיעו במופע מרהיב אלא הציבו אותו על הבמה עם פסנתר.

אתרי ההימורים אמנם מבטיחים ניצחון ודאי ללורנס, אך יש לזכור כי הם בדרך כלל מהמרים נכון על הצבעת הקהל. כך או כך - אמסטרדם 2020 נראית קרובה מתמיד. ביצוע מצמרר של דאנקן לורנס.

גמר האירוויזיון הולנד
גמר האירוויזיון הולנד | צילום: רויטרס

22:58 – קפריסין עלתה לבמה: האם תצליח לשחזר את ההישג מהשנה שעברה?

השיר Replay של הזמרת טמטה העלה את קפריסין לראש טבלאות ההימורים עם פרסומו, אך מאז הוא נדחק אפילו מחוץ לעשירייה הראשונה. אי אפשר שלא להבחין בדמיון לשיר הקפריסאי משנה שעברה - FUEGO  של אלני פרויירה – שסיים במקום השני וכמעט מנע מישראל את הניצחון. השינוי הבולט בין השירים הוא הבחירה בארבעה רקדנים במקום ארבע רקדניות.

אחרי שהשתפרה מחזרה לחזרה, כולל הופעה טובה מאוד בחצי הגמר, טמטה המשיכה במגמת השיפור וביצעה הופעה סוחפת בחזרת השופטים – אך טבלאות ההימורים לא צופות לה הצלחה מרשימה, והיא ממוקמת כעת במקום ה-14. טמטה התעלתה על הופעותיה במהלך התחרות וסיפקה הופעה מדויקת ומלאת אנרגיות.

גמר האירוויזיון קפריסין
גמר האירוויזיון קפריסין | צילום: רויטרס

22:56 – סלובניה עלתה לבמה: האם המדינה שמעולם לא זכתה תצליח לרשום הישג אישי?

צמד הזמרים הסוחף, זאלה קרלי וגשפר שנטל, ינסו לרשום הישג נוסף למדינה שמעולם לא זכתה בתחרות, עם ביצוע מנומנם למדי של השיר "Sebi" . מאז הונהגה שיטת חצי הגמר ב-2004, זוהי הפעם השישית שסלובניה עולה לגמר. עד כה, הישג השיא של המדינה היה המקום השביעי, ונראה כי גם השנה היא לא צפויה לרשום שיא נוסף – על פי טבלאות ההימורים, סלובניה צפויה לסיים במקום ה-20. הצמד הסלובני ביצע הופעה מנומנמת למדי, כצפוי. ייתכן שמיקומם בין שוודיה לקפריסין היה בעוכריהם.

גמר האירוויזיון סלובניה
גמר האירוויזיון סלובניה | צילום: רויטרס

22:52 – שוודיה עלתה לבמה: אומת האירוויזיון ממשיכה לספק להיטים

שוודיה, המדינה שמזוהה יותר מכל עם האירוויזיון, ממשיכה לספק מוזיקה מצוינת ומראה איך עושים זאת נכון. ג'ון לונדביק, שזכה בתחרות המלודי פסטיבלן ונבחר לייצג את שבדיה, מופיע עם שירו “Too Late For Love” - שיר פופ קצבי שמשלב הופעה נהדרת בליווי ארבע "מאמות" שחורות, הנראות כאילו נלקחו מכנסייה אמריקנית.

הגמר הנוכחי מסמן נקודת ציון בהיסטוריה הפרטית של לונדביק, שמתחרה נגד עצמו – בשל העובדה שהוא נמנה על אחד מכותבי השיר הבריטי בתחרות. על פי טבלת ההימורים, שוודיה עתידה לסיים את הערב במקום הרביעי – עם סיכוי של 6% לזכות. ביצוע נפלא של הזמר השוודי.

גמר האירוויזיון שוודיה
גמר האירוויזיון שוודיה | צילום: רויטרס

22:50 - לוסי איוב ואסי עזר בריאיון עם נציגי מלטה וגרמניה בגרין רום

22:45 – מקדוניה הצפונית עלתה לבמה: משנה שם משנה מזל?

ב-11 השנים האחרונות מקדוניה הצפונית עלתה לגמר פעמיים בלבד. השנה – לראשונה מאז שינוי שמם - הצליחו המקדונים להעפיל לגמר עם הזמרת תמרה טודבסקה שמבצעת את השיר “Proude”. טודבסקה היא זמרת עוצמתית עם שיר טוב ובימוי מעולה, שהצליח להבטיח את מקומם של הצפון מקדונים בשלב הגמר, אך לעת עתה טבלת ההימורים צופה כי תסיים את הערב במקום ה-16 בלבד. הזמרת המקדונית בביצוע מעולה, ממשיכה בקו היציב שלה לאורך התחרות. את הופעתה חתמה טודבסקה בברכת ״תודה רבה ישראל״.

גמר האירוויזיון מקדוניה
גמר האירוויזיון מקדוניה | צילום: רויטרס

22:42 – סן מרינו עלתה לבמה: ההפתעה הגדולה של חצי הגמר הראשון

הנסיכות הקטנה השתתפה בתחרות תשע פעמים בלבד, וזוהי רק הפעם השנייה שבה הצליחה להעפיל לשלב הגמר. הזמר סרהאט, שכבר הופיע בתחרות לפני שלוש שנים, שב עם השיר  Say Na Na Na  ומקווה לרשום הישג נוסף בתחרות האירופית.

חובבי התחרות התקשו להסתיר את התדהמה כששמעו את ההכרזה כי סן מרינו העפילה לגמר, וחלק מהמעריצים אף דרשו הקמת ועדת חקירה בנושא.

לעת עתה, טבלת ההימורים לא מבשרת טובות עבור סן מרינו – הממוקמת במקום ה-25, מקום אחד בלבד לפני המקום האחרון, ונראה כי סרהאט יישאר עם המחמאות על כך שהעלה את סן מרינו בפעם השנייה בהיסטוריה לגמר. ההפקה הבימתית וזמרי הליווי חיפו על שיר פחות מוצלח.

גמר האירוויזיון סאן מרינו
גמר האירוויזיון סאן מרינו | צילום: רויטרס

 22:38 – דנמרק עלתה לבמה: האם הזמרת שזייפה קלות בחצי הגמר תספק ביצוע מוצלח יותר?

לאחר שבשנה שעברה שלחו הדנים להקת ויקינגים מפחידה, השנה הם החליטו ללכת על משהו יותר רגוע, אולי אף רגוע מדי, עם ביצוע של לאונורה לשיר האהבה “Love is forever”. לאונורה, ששרה גם בצרפתית, מפגינה יכולות ווקאליות טובות וההופעה המרהיבה שלה ושל זמרי הליווי שלה על כיסא ענקי בגובה רב עשויה להטות את הכף לטובתם. הזמרת הדנית, שזייפה קלות בשלב חצי הגמר והציגה הופעה פחות טובה מהחזרות, מדורגת כעת במקום במקום ה-13 – אמצע טבלת ההימורים. לאונורה סיפקה ביצוע מעולה, שהיה מוצלח יותר מהופעתה בחצי הגמר.

גמר האירוויזיון דנמרק
גמר האירוויזיון דנמרק | צילום: רויטרס

22:36 - בר רפאלי בריאיון עם מעצב האופנה ז'אן פול גוטייה

22:34 – רוסיה עלתה לבמה: אחרי שלוש שנים - כוכב הפופ הרוסי חוזר לבמה האירופית

אחרי המפלה בשנה שעברה שבה רוסיה לא העפילה לגמר, לראשונה בתולדותיה, השנה הרוסים הולכים על כל הקופה ומחזירים לתחרות את סרגיי לזרב, כוכב הפופ הרוסי, שהיה קרוב לניצחון לפני שלוש שנים. השנה לזרב זנח את סגנונו המקורי והוא שר בלדה עוצמתית שנקראת "Scream".

היכולות הווקאליות האדירות שהפגין לזרב בחצי הגמר הפכו אותו לאחד הפייבוריטים הבולטים לניצחון, ואמש בחזרת השופטים לזרב המשיך להפגין יכולות מרשימות. שיבוצו כשיר מספר 5 משחק לרעתו, אך עדיין נותן לו את הסיכוי להביא את האירוויזיון למוסקבה בשנה הבאה - דבר שלא יתקבל באהדה על ידי חובבי האירוויזיון, בשל היחס המפלה של רוסיה כלפי הקהילה הגאה במדינה. טבלת ההימורים חוזה לרוסיה בשלב זה את המקום השמיני, עם סיכוי של 3% בלבד לזכייה. לזרב סיפק את הביצוע הטוב ביותר שלו בשבוע האחרון.

גמר האירוויזיון רוסיה
גמר האירוויזיון רוסיה | צילום: רויטרס

22:30 – גרמניה עלתה לבמה: האם המדינה שנמצאת בתחתית טבלת ההימורים תצליח להפתיע?

הראשונה להופיע מבין המדינות העולות אוטומטית לגמר היא גרמניה. הצמד "סיסטרס" הימם את המדינה לאחר ששבניגוד לתחזיות זכו בתחרות קדם האירוויזיון הגרמני, בזכות הופעה סוחפת לשיר טוב. גם הפעם הצמד מדורג במקום האחרון בטבלאות ההימורים, אך נראה כי הפעם המדינה לא תצליח להפתיע. אמנם מדובר בשיר ובביצוע טוב, אך הבימוי ההפקתי המועט - שלא דומה לקדם האירוויזיון, שבו נעשה שימוש בבמה מסתובבת מרשימה - ככל הנראה ישאיר את גרמניה בתחתית הרשימה. הצמד הגרמני סיפק ביצוע סוחף שגבר על הציפיות, אך עם זאת ניכרה חוסר השקעה בנראות הבמה.

גמר האירוויזיון גרמניה
גמר האירוויזיון גרמניה | צילום: רויטרס

22:24 – צ'כיה עלתה לבמה: האם יצליחו לשחזר את ההישג של השנה שעברה?

צ'כיה אינה נחשבת סיפור הצלחה באירוויזיון, אך בשנה שעברה הצליחו לשבור בצורת של שנים כושלות והגיעו למקום השישי בגמר התחרות, לאחר שהעלו לבמה את "ג'סטין ביבר הצ'כי". השנה ינסה לייק מלאווי לשחזר את ההצלחה עם השיר "Friend of a friend”, אך נראה כי הפעם זה עובד קצת פחות.

עם יציאת השיר הצ'כי לא רבים הימרו על עלייתם לגמר, אך היתרון של הצ'כים הוא הבימוי הטלוויזיוני המרשים לשיר נחמד. בחזרת השופטים סיפק הצ'כי הופעה פחות טובה מזו שביצע בחצי הגמר, ועל פי טבלאות ההימורים, צ'כיה ממוקמת כרגע במקום ה-17 – כך שנראה שההישג של השנה שעברה לא צפוי לחזור על עצמו השנה. הזמר הצ'כי סיפק ביצוע טוב מאוד, אך פחות מוצלח מהופעתו בחצי הגמר. משחקי המסכים והווידאו ארט שליוו את ביצועו שדרגו את ההופעה. 

גמר האירוויזיון צ'כיה
גמר האירוויזיון צ'כיה | צילום: רויטרס

22:20 – אלבניה עלתה לבמה: המדינה שבניגוד לתחזיות הקודרות – הבטיחה את מקומה בגמר

אלבניה הייתה המדינה הראשונה שחשפה את שיר האירוויזיון שלה - אי שם לפני יותר משלושה חודשים. אתרי ההימורים לא התלהבו והיא שובצה במקום האחרון. עם זאת, בשבועות האחרונים, אלבניה החלה במגמת שיפור, ובניגוד לתחזיות הקודרות הצליחה להבטיח את מקומה. השירKtheju tokës  בביצוע יונידה מליקי מדבר על בעיית המהגרים מאלבניה לרחבי העולם ורומז על המלחמה עם השכנה מקוסובו.

למרות שהצליחה מעבר למצופה בשלב חצי הגמר, על פי טבלאות ההימורים אלבניה צפויה לסיים במקום ה-23 בלבד. המדינה שובצה למקום השני בסדר המופיעים – מיקום בלתי מבוקש בקרב המדינות, לאחר שמשנת 1956 לא זכה אף שיר ששובץ במיקום זה – ומסתמן שהמגמה תמשיך גם השנה. הזמרת האלבנית חתמה ביצוע מעולה באמירה "תודה רבה" בעברית.

 

גמר האירוויזיון אלבניה
גמר האירוויזיון אלבניה | צילום: רויטרס

22:16 – מלטה עלתה לבמה: האם זוכת ה"אקס פקטור" תתעלה על הופעתה בחצי הגמר?

המלטזים לא זכו מעולם באירוויזיון, למרות שבשנת 1998 הם היו רחוקים הצבעה אחת מניצחון, אך המקדונים לא העניקו להם אפילו נקודה אחת - מה שזיכה את דנה אינטרנשיונל בניצחון. מאז הם סיימו פעמיים כסגנים, אך משנת 2005 הם לא מרשימים כל כך.

השנה בחרו במלטה במיקלה פאצ'ה ששרה את Chameleon - שיר פופ קצבי ומצוין שבקלות יכול להפוך ללהיט. אחרי הופעה לא מספיק טובה בחצי הגמר, שבה נראתה פאצ'ה בת ה-18 מעט מתרגשת מהמעמד ואף זייפה קלות, הזמרת הפגינה התפרצות של שמחה ובכי לאחר שהוקראה אחרונה בשלב הקראת התוצאות בחצי הגמר השני. בחזרת השופטים שנערכה אתמול ניכר היה השיפור בהופעתה, והיא הייתה יותר משוחררת.

על פי טבלאות ההימורים, מלטה לא צפויה לסיים את התחרות בעשירייה הפותחת – והיא מדורגת כעת במקום ה-11, עם סיכוי של 1% לניצחון. גם השיבוץ כשיר הראשון במופע משחק לרעתה. ביצוע מצוין של הזמרת, שמתעלה על הופעתה בחצי הגמר.

גמר האירוויזיון מלטה
גמר האירוויזיון מלטה | צילום: רויטרס

22:14 – החלה התחרות: המדינות יעלו כעת לבמה בזו אחר זו

גמר האירוויזיון
גמר האירוויזיון | צילום: אורית פניני באדיבות כאן תאגיד השידור

22:10 - דנה אינטרנשיונל ונטע ברזילי מזמינות את המנחים

ארז טל, בר רפאלי, אסי עזר ולוסי איוב עלו לבמה.

גמר האירוויזיון
גמר האירוויזיון | צילום: אורית פניני באדיבות כאן תאגיד השידור

22:05 - רגע לפני תחילת התחרות - כך נראית טבלת ההימורים

הימורי האירוויזיון לפני תחילת הביצועים

22:00 – לאחר שנה של ציפייה: הגמר הגדול יוצא לדרך

הערב נפתח עם קליפ פתיחה מרשים, שבו נראית נטע ברזילי מגלמת את קברניט הטיסה הנוחתת בתל אביב. ברזילי פתחה עם ביצוע קצר של השיר "Toy", ואחריה שאר המדינות ירדו מהטיסה והוצגו כל אחת בשפתה. דנה אינטרנשיונל שרה את "תל אביב" ו"דיווה", ולאחר מכן הופיעה אילנית עם "אי שם". לסיום יופיע נדב גדג' עם "גולדן בוי".

21:50 - ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם קובי מרימי

רה"מ איחל למרימי הצלחה בגמר התחרות: ״מיליונים עכשיו צופים בך, ותדע לך שעם שלם תומך בך. חשוב שתאמין בעצמך קובי. תעשה את הטוב ביותר שאתה יכול, זה מה שאתה מצפה מעצמך, וזה מה שאנחנו מצפים ממך. כולנו מחבקים אותך ומאמצים אותך. אני גם אצפה בך. שיהיה הרבה הצלחה, למענך ולמען המדינה שלנו.״

21:45 - לאחר שהשופטים חשפו בטעות את בחירתם: ההצבעה של חבר השופטים הבלארוסי נפסלה

קובי מרימי בחזרות לאירוויזיון
קובי מרימי בחזרות לאירוויזיון | צילום: רויטרס

כבכל שנה, מתקיימות תחזיות לגבי המנצח הגדול של הערב, שמדינתו תזכה לארח את התחרות בשנה הבאה. אתר Eurovisionworld המאגד את התחזיות לגמר, צופה להולנד את הניצחון עם שירו של דאנקן לורנס “Arcade”, הזוכה ל-46%. אל המקום השני צפוי להגיע שירה של קייטי מילר האוסטרלית “Zero Gravity”, עם 11% סיכויי זכייה, ובמקום השלישי שירו של לוקה האני השבדי “She Got me”, עם 10% סיכויי זכייה. שירו של קובי מרימי, “Home”, מגיע על פי התחזיות למקום ה-24 מתוך 26, עם סיכוי של אחוז אחד לניצחון.

בשל האירוע, עומסי תנועה כבדים הורגשו בטיילת הרברט סמואל לכיוון צפון. הציבור התבקש להימנע מלהגיע לאזור ברכבים פרטיים ולהיעזר בתחבורה ציבורית. החניונים הסמוכים למתחם ה"יורו-וילג'" נסגרו לחניית כלי רכב, ועקב ריבוי מבקרים, מתחם היורווילג' נסגר לכניסת קהל.

מדונה בהכנות במתחם אקספו לקראת ההופעה בגמר האירווזיון בשבת
מדונה בהכנות במתחם אקספו לקראת ההופעה בגמר האירווזיון בשבת | צילום: מדונה,

לצד מתמודדי 26 המדינות שהעפילו לגמר, יופיעו באירוע החותם את התחרות גם דנה אינטרנשיונל עם השירים "דיווה" ו"תל אביב", ושאר זוכי התחרות לאורך השנים: יזהר כהן, גלי עטרי ונטע ברזילי. שיא הערב יהיה הופעתה של מדונה שתבצע על הבמה שני שירים – בהם שיר חדש בהופעת בכורה.

השירים שתבצע כוכבת הפופ הבין-לאומית הם הלהיט "like a prayer" משנת 1989, וסינגל חדש, "Future", אותם תבצע יחד עם הראפר האמריקני קוואבו. קהל הצופים בערב הגמר יהיה הראשון לשמוע את השיר "Future" מתוך האלבום החדש 'Madame X', שייצא לאור ב-14 ביוני.