האיש שלנו בדמשק: סיפורו של המרגל הישראלי שהפך לסדרה בנטפליקס

54 שנים אחרי מותו, התעלומות וריבוי הגרסאות סביב תפיסתו, מותו ומקום קבורתו של אלי כהן - עדיין מסעירות את הדימיון. דווקא ילדיו, חששו מחשיפת עלילותיו. "זה סיפור קשה, שחלקו לא גמור"

זמן צפייה: 13:20

על אף שחלפו 54 שנים, אלי כהן המרגל האגדי נצרב בתודעה כמי שהצליח להתברג בצמרת הסורית, כשהוא מחופש לאיש עסקים עשיר עם ערבית מושלמת. מדירתו שבדמשק הוא העביר מידע שווה לזהב לישראל - עד שנתפס ונתלה בכיכר העיר, ועד היום לא ידוע היכן גופתו. רשת "נטפליקס" החליטה שהסיפור הדרמטי הזה שווה סדרה, ואתמול (שישי) עלה הפרק הראשון. סשה ברון כהן מגלם את כהן המקורי, ושורה של שחקנים ישראלים משתתפים בה גם כן.

דווקא ילדיו של כהן, חוששים מהחשיפה. "אנחנו היינו נגד", סיפרה סופי בן דור, בתו של אלי כהן. "אין לנו צורך. מפחיד אותי שככה הוא יצרב בעולם. שהדמות שנטפליקס יצרה תהיה הצריבה במודעות של העולם. יש שם סיפור קשה, שחלקו עוד ממשיך להיות קשה כי הוא לא גמור".

הוא הגיע הכי רחוק שאפשר - היה בן בית אצל שרים, אנשי עסקים וקצינים בכירים, שמע מהם - ודיווח. הוא הקסים את הסורים והתחבב עליהם. בשנות ה-60 רוב רמת הגולן היה שטח צבאי סגור. הכניסה לאזרחים הייתה אסורה. אבל אלי הצליח להגיע, ואפילו לבקר בבסיסי הצבא. בזכות הדיווחים של אלי הצליחה ישראל לסכל את הניסיון הסורי להטות את מי הירדן. כשמסתובבים בגולן רואים עד היום את עצי האקליפטוס שהמרגל הישראלי המליץ לסורים לנטוע ליד המוצבים והבונקרים כדי שיהיה צל לחיילים וכך בעצם סימן אותם. ראש הממשלה לוי אשכול אמר שלדיווחים שלו הייתה תרומה מכרעת לניצחון במלחמת ששת הימים, אלא שאחרי שלוש שנים בדמשק, אלי הרגיש שהטבעת סביבו התהדקה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות בעזה: "שני הרוגים בהפגנות בגבול הרצועה"

79 מדליות ב-5 שנים: מדעני העתיד שמביאים כבוד לישראל בעולם

הסכם ההלוואה של רה"מ: יקבל 2 מיליון שקל – ויחזיר אחרי 5 שנים

סשה ברון כהן והדר רצון רותם בקדימון לסדרה על חיי המרגל הישראלי אלי כהן
סשה ברון כהן והדר רצון רותם בקדימון לסדרה על חיי המרגל הישראלי אלי כהן | צילום: נטפליקס

הסיפור של כהן מסעיר את הדמיון, עד היום. אלא שיש לו יותר מגרסה אחת. ובסדרת טלוויזיה, אפשר לספר רק סיפור אחד. אלי כהן נתפס בינואר 1965. לא ישראל ולא סוריה פרסמו מעולם את הנסיבות שבהן זה קרה. סגן נשיא סוריה לשעבר סיפר שהשגרירות ההודית התלוננה על הפרעות בקליטה, וכשכוחות הביטחון הסורים בדקו את מקור ההפרעה הגיעו לדירה של אלי. לפי גרסה זו – הם תפסו אותו באמצע הדיווח. גם אלברט, אלחוטן ומדריך מקורות ביחידת ההאזנה, אשר קיבל בזמנו את הדיווחים של אלי כהן, הכחיש  את  הטענה שכהן נתפס בעת דיווח. גרסה אחרת, של ראש המודיעין הסורי לשעבר, מספרת שהסורים עקבו בכלל אחרי שני קצינים בחיל הים שריגלו עבור ה- CIA. יש סברה שהמעקב אחרי אלי התחיל כשנפגש עם הקצין הנאצי פרנץ רדמאכר שהסתתר בסוריה, ולאחרונה, טען היסטוריון מצרי שהיו אלו שירותי הביטחון של מצרים שזיהו את כהן, יליד מצרים, והתריעו בפני הסורים.

מותו הוא לא סוף הפסוק של התעלומה. מקום קבורתו לא נודע, ושוב, יש הרבה גרסאות. ראש לשכת נשיא סוריה לשעבר אמר שהגופה נטמנה בבית הקברות היהודי, שנהרס ונבנתה במקומו שכונה. שמועות אחרות מספרות שהשלטונות הסורים העבירו את הגופה ממקום למקום כדי למנוע מהמוסד לאתר אותה ולהביאה לישראל. לפני כשנה וחצי איתר המוסד במבצע חשאי את השעון של אלי כהן, והביא אותו למשפחה. עכשיו, כשעולה הסדרה החדשה, הסיפור של אלי יהיה מוכר גם לקהל האמריקני. דרמה טלוויזיונית שבסיומה תופיע הכתובית: מבוסס על סיפור אמיתי. "אני לא רוצה שתהפכו את אבא לפוסטר של גבורה", הסבירה בן דור. "יש חוב של המדינה כלפי אבא שלי. להחזיר את הגופה ולפתוח את האינפורמציה".