הלכה לעולמה נעמי פולני, כלת פרס ישראל ו"אם הלהקות הצבאיות"

פולני, כלת פרס ישראל בתחום אמנות הבמה לשנת 2019 ומי שנחשבה ל"אם הלהקות הצבאיות" - והקימה את "התרנגולים" ואת "הצ'יזבטרון" - הלכה לעולמה בגיל 96. במרוצת השנים שיחקה בתיאטראות "האוהל", הקאמרי והבימה, ובסרטים "מישהו לרוץ איתו ו"היורד למעלה"

זמן צפייה: 03:52

אבל בעולם התרבות: נעמי פולני, כלת פרס ישראל בתחום אמנות הבמה ומי שנחשבה ל"אם הלהקות הצבאיות", הלכה הבוקר (שני) לעולמה בגיל 96. פולני הייתה נשואה לזמר ולשחקן ליאור ייני, שממנו התגרשה בשנות ה-70. לזוג שני ילדים: יותם ואיה. היא תובא למנוחות מחר ב-11:30 בבית העלמין כינרת.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לפולני בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "נעמי פולני, כלת פרס ישראל שכונתה ״מלכת הלהקות הצבאיות״ עזבה אותנו הבוקר והיא בת 96. נזכור באהבה ובהערכה את האם המייסדת של להקת התרנגולים הבלתי-נשכחת ומי שתרמה בכישרונה העצום לפיתוח התרבות הישראלית המקורית. בזכותה ולאורה התעצבה מנגינת חייהם של רבים מאיתנו. תנחומיי לבני משפחתה ולכל אוהביה. יהי זכרה ברוך".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "הצטערתי לשמוע על לכתה של אשת הלהקות הצבאיות וכלת פרס ישראל, נעמי פולני ז"ל. נעמי שימשה במשך עשרות שנים כפנים של עולם הבמה הישראלי, והיוותה חלק משמעותי ומשפיע בתרבות וביצירה הישראלית מראשית דרכה ועד היום. האנרגיות והתשוקה לבמה שאפיינו אותה יזכרו לעד. שמה ופועלה הגיע לכל בית בישראל, חצה דורות והגיע לכל בית בישראל.מורשתה ודרכה נצרבו לעד בהיכל הכבוד של התרבות הישראלית, יהי זכרה ברוך".

פולני נולדה ב-4 באוגוסט 1927 בתל אביב. היא הייתה זמרת, שחקנית, מפיקה, עורכת מוזיקה, כוריאוגרפית ובמאית - שזוהתה בעיקר כבמאית הלהקות הצבאיות וכמייסדת "התרנגולים" ו"הצ'יזבטרון". ב-2019 קיבלה את פרס ישראל בתחום אמנות הבמה.

פולני למדה משחק בתיאטרון "האוהל" ומחול אצל גרטרוד קראוס. לאחר שסיימה את לימודיה בגימנסיה הרצליה, התגייסה פולני לפלמ"ח. עם פרוץ מלחמת העצמאות הייתה אחת ממקימות "הצ'יזבטרון" - להקת הבידור של הפלמ"ח - שאליה הגיעה בהמלצתו של שייקה אופיר, שעמו שרה דואט בשיר "היי הג'יפ".

עם תום המלחמה פורקה "הצ'יזבטרון", ב-1951, החלה קריירת המשחק של פולני בתיאטרון הקאמרי בהצגה "מלכת שבא". בשנות ה-50' הפכה לבמאית הלהקות הצבאיות, שהיו אז בראשית דרכן. בין 1958 ל-1961 עבדה עם להקות פיקוד הצפון, גייסות השריון והנח"ל. בין השאר, היא הלחימה את השיר "על גדות הירקון", למילותיו של חיים חפר. ב-1960 התבקשה פולני על-ידי יוצאי להקת הנח"ל כגון ישראל (פולי) פוליאקוב, יהורם גאון וליאור ייני להמשיך לעבוד עמה. היא גייסה עוד כמה יוצאי להקות צבאיות - והקימה את "התרנגולים", שהתפרקה ב-1963. אחד השירים הידועים של "התרנגולים" הוא "שיר השכונה" (מילים: חיים חפר. לחן: סשה ארגוב).

ב-1966 הקימה פולני את להקת "החמציצים", שהורכבה מארבעה ממחברי "התרנגולים", אך זו לא זכתה להצלחה ופורקה כעבור זמן קצר. ב-1998 העלתה את המופע "התרנגולים חוזרים", במסגרת פסטיבל ישראל, שבו בוצעו חידושים לשירי "התרנגולים".

ב-2006 שיחקה בסרט "מישהו לרוץ איתו" בבימויו של עודד דוידוף, וב-2009 שיחקה בהצגה "איולף הקטן" מאת המחזאי הנריק איבסן בתיאטרון הבימה. ב-2015 הופיעה בסרטו "היורד למעלה", בבימויו של אלעד קידן.

נעמי פולני ונפתלי בנט בטקס הענקת פרס ישראל, 2019
נעמי פולני ונפתלי בנט בטקס הענקת פרס ישראל, 2019 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ב-13 בנובמבר 2007 קיבלה פולני את פרס אקו"ם על מפעל חיים, וכן אות הוקרה מאוניברסיטת בר אילן על תרומתה לזמר העברי. ב-2017, במסגרת פסטיבל עין גב, נערך לכבודה ערב הוקרה לציון יום הולדתה ה-90.  ב-2018 קיבלה אות הוקרה מיוחד מנשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין, בטקס יום העצמאות ה-70.

ב-2019 בישר לה כאמור שר החינוך לשעבר נפתלי בנט על זכייתה בפרס ישראל בתחום התיאטרון והמחול. הוא אמר כי "פועלה התרבותי העשיר העניק לנו עשרות יצירות מחול, תיאטרון ומוזיקה. נעמי, שבמלחמת העצמאות הייתה מכוכבות להקת הפלמ"ח, היא לוחמת תרבות אמיתית".