הסופר חתן פרס ישראל א.ב יהושע הלך לעולמו בגיל 85

ספריו של אברהם גבריאל (בולי) יהושע זכו לאורך הקריירה רבת השנים שלו להכרה בינלאומית והוא זכה על כתיבתו בפרסים רבים - כולל פרס ישראל לספרות ב-1995. בין ספריו המפורסמים ביותר: "המאהב", "השיבה מהודו", "מסע אל תום האלף" ו"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש". בין השאר, הוא גם כתב מחזות, בהם "הילכו שניים יחדיו"

זמן צפייה: 06:31

הסופר אברהם גבריאל (בולי) יהושע הלך לעולמו היום (שלישי) בגיל 85, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. א.ב. יהושע הוא חתן פרס ישראל לשנת 1995, זוכה פרס א.מ.ת לספרות לשנת 2016, והיה פרופסור מן המניין באוניברסיטת חיפה. הלוויתו תערך מחר בשעה 17:30 בבית העלמין בעין כרמל.

בריאיון לחדשות 13 בשנה שעברה אמר א.ב. יהושע: "עד גיל 18 לא ידעתי אם אני אהיה סופר. פתאום, בשמינית, הרגשתי את אותה תחושה של המגע עם החומר הזה, כמו שאדם נוגע במוזיקה. נגעתי במילים ודרכן הגעתי לספרות".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2209212128' autoplay='0' credit='' desc='הסופר א.ב יהושוע מדבר על ההתמודדות עם מחלת הסרטן ופוליטיקה (22.09.2021)' poster='' kid='1_plsixx0l' duration='']

יהושע נולד בירושלים בשנת 1936 ליעקב יהושע, דור חמישי בארץ ולמלכה רוזיליו, שעלתה ארצה ממרוקו. בעוד שהאב קיים אורח חיים דתי בנוסח ספרדי, אמו שאפה להתחבר אל "לבה של הארץ שהיה העולם הציוני אשכנזי ולא אל משהו שראתה בו שולי הרבה יותר". לפיכך גדל יהושע בבית עם חינוך חילוני ציוני בזיקה סוציאליסטית.

יהושע למד בגימנסיה העברית "רחביה" שבירושלים והיה פעיל בתנועת הצופים. לאחר סיום לימודיו, התגייס לנח"ל. לקראת סוף שירותו הצבאי, גויס לגדוד הנח"ל המוצנח ולקח חלק בפעולות התגמול והשתתף במלחמת סיני (1956). עם שחרורו מצה"ל, החל יהושע ללמוד ספרות עברית ופילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים. ב-1960 נישא לרבקה עמה עבר לפריז בשנת 1963, שם נולדה בתו הראשונה, סיוון. בשנות ה-60 היה עורך העיתון "היה נכון" של תנועת הצופים.

בפריז, יהושע כיהן כמזכ"ל ההתאחדות העולמית של הסטודנטים היהודים. לאחר שהות של ארבע שנים בעיר, הזוג ובתם שבו ארצה לחיפה, שם נולדו שני בניו הנוספים. יהושע החל לעבוד באוניברסיטת חיפה ובמסגרת עבודתו, כיהן כדיקן הסטודנטים, והיה למייסדה של המכינה הקדם אקדמית בה. מספר שנים לאחר מכן החל ללמד בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטה.

א.ב יהושע
א.ב יהושע | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מאז מלחמת ששת הימים יהושע הרבה להתבטא בעניינים הקשורים לסכסוך הישראלי-ערבי. הוא הוכר בשל דעותיו השמאלניות, תוך שחתר ליישוב הסכסוך על ידי ויתור על שטחים למען השלום. בכתיבתו, הוא ניסה לרדת לשורשי הסכסוך בדרכים פסיכולוגיות: להבין את נפש האומה הישראלית ולבטא דעות לא שגרתיות על הזהות היהודית.

בתוך כך, יהושע לא חסך בביקורת על מדיניותה של ישראל ביהודה, שומרון ועזה. יהושע אף כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה, בה היה שותף בכתיבת מצעה מחדש. בבחירות לכנסת ה-14 וה-19 הוצב במקומת ה-116 וה-109 בהתאמה ברשימת מרצ, והיה לחבר המועצה הציבורית של ארגון "בצלם".

א.ב יהושע
א.ב יהושע | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

יצירתו הספרותיות כוללות קובצי סיפורים, רומנים, מחזות, מסות פוליטיות ומסות ספרותיות. ביניהם: "מיתתו של הזקן מן הקומה הראשונה" (לימים "מות הזקן", 1957), "מות הזקן" (1962), "מול היערות" (1968), "בתחילת קיץ 1970" (1972), "המאהב" (1977), "גירושים מאוחרים" (1982), "מולכו" (1987), "מר מאני" (1990), "השיבה מהודו" (1994), "בכיוון הנגדי" (1995), "מסע אל תום האלף" (1997), "הכלה המשחררת" (2001), "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" (2004) "אש ידידותית" (2011), "ניצבת" (2014) ו"המנהרה" (2018).

בשנת 2021 יצא לאור ספרו האחרון "הבת היחידה". יצירותיו של יהושע זכו להכרה רחבה, בישראל ובעולם. על מגוון יצירותיו זכה בפרסים ספרותיים רבים בארץ ומחוצה לה, ובכללם פרס ישראל לספרות, פרס א.מ.ת לספרות, פרס ביאליק, פרס ברנר, ופרס מדיסיס לסופר זר. יצירותיו תורגמו לעשרים ושמונה שפות שונות עליהן נכתבו מאות מאמרים, דוקטורטים וספרים. יהושע הוזמן לשמש פרופסור אורח באוניברסיטאות יוקרתיות רבות בעולם.

ספרו "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" נכלל ברשימת מאה הספרים הטובים של השנה של הניו יורק טיימס ושל ה"Publishers Weekly" לשנת 2006. באפריל 2007 זכה בפרס של "הלוס אנג'לס טיימס" על הספר, שעובד בשנת 2010 לסרט קולנוע בבימויו של ערן ריקליס ובעיבודו של נח סטולמן.

חילי טרופר, ועידת הספורט
שר התרבות והספורט חילי טרופר

שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לו: "חתן פרס ישראל לספרות, הסופר א.ב יהושע היה מגדולי הסופרים העבריים. עשרות ספריו זכו להצלחה גדולה ותרמו רבות לספרות הישראלית ולתרבות הישראלית. יהושע היה גם מורה ומרצה, שהנחיל לתלמידיו את מלאכת הספרות והכתיבה. מעבר לכישרון הנדיר, התאפיין יהושע באכפתיות וברגישות גדולה לאתגריה של החברה הישראלית והיה פעיל חברתי ופוליטי במאמץ לתיקון החברה על פי דרכו. המילים שכתב והסיפורים שסיפר נטועים עמוק בספרות העברית ובלבם של המוני קוראים אוהבים".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד בחשבון הטוויטר שלו: "כמה עצוב וכמה סמלי שא.ב. יהושע, מגדולי סופרי ישראל בכל הדורות הלך לעולמו בשבוע הספר העברי. 'בולי' בפי מכריו ואוהביו, היה מגדולי סופריה ומספריה של מדינת ישראל; סופר ומחזאי עטור פרסים, שזיכה אותנו בפרס הגדול מכל – יצירתו הבלתי נשכחת שתמשיך ותלווה אותנו לדורות".

הרצוג הוסיף: "רק בשנה האחרונה שוחחתי איתו כמה פעמים, כולל בחודש האחרון. ביקשתי לעודד אותו, לחזק אותו, לשקף לו עד כמה הוא חשוב לנשמת אומתנו. יצירותיו, ששאבו מדמות מולדתנו ומאוצרות עמנו, שיקפו לנו אותנו כבתמונת מראה מדוייקת, חדה, אוהבת ולעתים גם כואבת. הוא העלה בנו פסיפס של רגשות עמוקים. ירושלים, חיפה, מדינת ישראל והעם היהודי היו מסת חייו. יהי זכרו ברוך".