חשיפה: למה הצטייד המורה באישור העסקה?

חשיפה: המורה בבי"ס בטבריה, החשוד בעבירות מין בקטינות ביישוב בו גר בעבר, הוציא רק בשבוע שעבר אישור משטרתי ללמד

אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: Захар Гончаров, 123rf.com

אחרי הפרסום הבוקר (שלישי) על מחנך בבית ספר יסודי בטבריה, החשוד כי לפני כשנה ביצע עבירות מין בקטינות ביישוב בו התגורר ולמרות זאת המשיך לעבוד במוסד החינוכי, אנחנו חושפים את המסמך בו הצטייד המורה לפני כשבוע. המורה, ששמו טרם הותר לפרסום, השיג את המסמך מיד אחרי פרסום החשדות נגד שאול שמאי, המורה מבית הספר בתל אביב: במסמך נכתב כי אין מניעה להעסקתו של המורה - למרות שהוא מלמד בבית הספר כבר מספר שנים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במכתב הרשמי שהציג המחנך, שהוצא על ידי המשטרה, נכתב: "אני מאשר כי על פי הנתונים הקיימים במאגרי המידע המשטרתיים אין מניעה להעסקתו של הנ"ל לפי החוק". המורה הצטייד באותו מסמך למרות שכלל לא נדרש להציגו, שכן הוא מלמד כבר בבית הספר היסודי כבר זמן רב.

אישור ההעסקה של המורה
אישור ההעסקה של המורה

"רק אתמול דווחנו על המקרה"

עוד מתברר כעת כי רק אתמול שלחה המשטרה לנציבות שירות המדינה "דיווח על פתיחה בחקירה נגד עובד מדינה" – למרות שהחקירה החלה לפני זמן רב. במסמך המשטרתי נכתב כי "התקבל תיק חדש כדיווח רווחה על חשד לפגיעה בקטינה נוספת על ידי החשוד. בתיק זה מיוחסת לו נגיעה בחזה ובאזור התחתון".

"יש לציין כי נגד החשוד יש סך הכל ארבעה תיקים בחקירה בגין מעשים מגונים, ואחד התיקים הוא על הטרדת עד", הוסיפו במשטרה. מנציבות שירות המדינה נמסר כי "הדיווח הראשוני על המקרה הגיע רק אתמול, ועכשיו נבחנת השעיה דחופה של המורה".

לפני יותר משנה התעוררו חשדות כלפי האיש, כשהתגורר ביישוב בבקעת הירדן: שלוש תלונות הוגשו נגדו אז - והוא עזב את היישוב, שינה את שמו והמשיך לעסוק בחינוך בטבריה.

העדכון המפתיע של המשטרה
העדכון המפתיע של המשטרה

הפרשה מגיעה זמן קצר לאחר חשיפת החשדות נגד המורה שאול שמאי, שלימד בבית ספר בצפון תל אביב ונעצר בשבוע שעבר בחשד לעבירות מין בעשרות ילדות. גם במקרה זה עולה השאלה כיצד אדם שחשוד בעבירות מין מועסק במערכת החינוך.

הפרשה החלה לפני יותר משנה, כאשר מספר הורים לילדות בנות 6-12 חשדו כי תושב היישוב בו הם מתגוררים בבקעת הירדן פגע מינית בילדות. שלוש תלונות נגדו הוגשו במחוז ש"י במשטרה: האיש, תושב השכונה בה התגוררו הילדות, נעצר, נחקר והכחיש את החשדות נגדו - כך פורסם הבוקר בגלי צה"ל על ידי הכתבת הדס שטייף.

המשטרה העבירה ממצאים בנושא לפרקליטות, ולפני מספר שבועות חזר התיק למשטרה להשלמת עדויות חסרות בתיק החקירה: בגל"צ פורסם כי זמן קצר אחרי הגשת התלונות והמעצר, פנתה קבוצת הורים ביישוב לחשוד באמצעות מכתב וביקשה ממנו לעזוב - ואכן, תוך זמן קצר עזב האיש, יחד עם אשתו וילדיהם, את היישוב.

לאחרונה נודע כי החשוד עובד מחנך בבית ספר יסודי בטבריה, לאחר ששינה את שמו. לאחר פנייה למנהלת בית הספר בטבריה, היא נדהמה לשמוע על החשדות ועל ההמלצה לכתב אישום נגד המורה בבית ספרה. לטענתה, מעולם לא הייתה בעיה או עלה חשד נגד המורה, שמחנך בבית הספר: עם זאת, היא החליטה להודיע על כך לגורמים הממונים עליה במשרד החינוך, כולל למפקחי בית הספר.

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל כגוף אוכף חוק פועלת עפ"י חוק ומכוחו בלבד. אישורי העסקה ניתנים על ידי משטרת ישראל בהתאם להוראות החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים. על פי החוק אדם שאין לחובתו הרשעה בעבירת מין, יקבל אישור העסקה ואין בחקירה מתנהלת או אף בהליך המתנהל בבית משפט, בכדי למנוע מתן האישור".

"בהקשר זה נציין כי למשרד החינוך ישנה גישה רציפה למערכת הממוחשבת ובה ניתן לבדוק לגבי כל מועמד להעסקה במערכת החינוך האם יש חקירות המתנהלות כנגדו", הוסיפו במשטרה. "למעלה מן הצורך נדגיש כי הדיווחים המועברים לנציבות שירות המדינה הינם בנוגע להיבטים משמעתיים ולא בהיבטים פליליים. בדיקה של המועמד על ידי משרד החינוך כמתבקש הייתה מעלה את כל הפרטים אודות עברו והחקירה המתנהלת כנגדו".