המחלקה הפלילית בפרקליטות: לא צריך לערער על זיכוי זדורוב

פרסום ראשון: כחודש וחצי לאחר זיכויו במשפט החוזר, בפרקליטות המדינה התעוררה מחלוקת אם לערער על החלטת בית המשפט המחוזי - כשהמחלקה הפלילית סבורה שאין צורך לערער על זיכויו. ההחלטה תתקבל בהמשך היום על ידי פרקליט המדינה אייסמן

רומן זדורוב
רומן זדורוב | צילום: דוד כהן, פלאש 90

פרסום ראשון: בפרקליטות המדינה התעוררה מחלוקת לקראת ההחלטה הצפויה היום (ראשון) אם להגיש ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי שזיכה את רומן זדורוב מרצח תאיר ראדה. במחלקה הפלילית סבורים שיש להשאיר את ההחלטה ולא לערער, לעומת הצוות שעבד על התיק במשפט וגורמים נוספים. פרקליט המדינה עמית אייסמן יחליט באופן סופי בהמשך היום.

זדורוב זוכה במשפט החוזר לפני כחודש וחצי, אך ההחלטה התקבלה ברוב של שניים מול אחת - מה שהשאיר פתח לערעור על סמך דעת המיעוט שהייתה שונה באופן מובהק מדעת הרוב. על פי ההערכות, דעת המיעוט של השופטת תמר ניסים שי מהווה טיעון חשוב בהחלטת הפרקליטות להגיש את הערעור.

רומן זדורוב
רומן זדורוב | צילום: חדשות 13

השופטת טענה כי ההודאה של זדורוב בפני המדובב היא אותנטית, וכי זדורוב הציג פרטים מוכמנים בשחזור הרצח. במובן זה, דעתה זהה לעשרה שופטים שעסקו לפניה בתיק סבוך זה. לדידם, זדורוב הוא אדם מניפוליטי אשר הצליח לשטות בציבור שלם. אם הפרקליטות לא תגיש את הערעור, או אם זדורוב יזוכה בערעור, הוא צפוי לקבל פיצוי בסך מיליוני שקלים - והמצוד אחר הרוצח עתיד להתחדש, לראשונה מאז מעצרו של זדורוב בשנת 2006.

לעומת זאת, שופטי דעת הרוב רואים בזדורוב "איש טוב" - "הוא אינו פדופיל, לא צופה בסרטי בסנאף, והוא אינו רוצח", כך נאמר על ידי השופט קולה בדיון, בעוד זדורוב פורץ בבכי למשמע המילים הללו. כמו כן, שופטי הרוב אינם רואים בפרטים שמסר זדורוב בשחזור כפרטים מוכמנים.

רומן זדורוב ואשתו אולגה בבית המשפט
רומן זדורוב ואשתו אולגה בבית המשפט | צילום: דוד כהן, פלאש 90

מה שיכול למנוע את הגשת הערעור הוא הרצון לשים קץ לפרשה. יש לזכור כי אם הפרקליטות תערער, תיק זדורוב יגיע לבית המשפט בפעם השישית במצטבר. אך הרצון לשים קץ לפרשה יכול גם להוביל לערעור, כי הכרעה בעליון היא רק סיום הולם לתיק מורכב כל כך.

יש לזכור, במשפטי ערעור השופטים אינם זוכים להכיר את הנאשם, הם אינם זוכים "לחוש" אותו, לבחון את גינוניו מקרוב או לגבש דעה אינטואטיבית על אופיו הנאשם, מה שעלול להשפיע על גזר הדין המחודש. התובעים בתיק רוצים לערער, ומי שיחליט על הערעור הסופי הוא פרקליט המדינה עמית איסמן.

רומן זדורוב בצאתו לבית המשפט ואילנה ראדה אוחזת תמונה של תאיר
רומן זדורוב בצאתו לבית המשפט ואילנה ראדה אוחזת תמונה של תאיר | צילום: מיכאל גלעדי, דוד כהן/פלאש 90

אם זדורוב יזוכה גם בערעור בעליון, החקירה ככל הנראה תיפתח מחדש. תיק רצח אינו יכול להיסגר מטעמי התיישנות, גם במידה ומדובר בתיק שהנאשם בו זוכה מחמת הספק. במידה ורומן זדורוב יזוכה, הרשויות יהיו חייבות להמשיך לחקור את המקרה.

בתוך כך, אם זדורוב יורשע בערעור, סביר להניח שהוא לא יחזור לכלא, מפני שהוא כבר ריצה מאסר שתואם פחות או יותר לזמן שנקצב לו בתוספת ניקוי שליש. במידה ויזוכה בערעור, הפיצויים שיקבל יכולים להגיע למיליוני שקלים. מקרי העבר מלמדים אותנו שמורשעים בעברות רצח שזוכו מפוצים בסכומי כסף גדולים.