רצח תאיר ראדה: תומכי זדורוב חוגגים, המומחים מצננים התלהבות

ציבור התומכים בזכאותו של המורשע ברצח תאיר ראדה מקווים לפריצת דרך במשפט לאחר ההודעה אתמול על ההתאמה האפשרית בפרופיל השערה שנמצאה בזירה לאדיר חבני. אלא שמומחה לגנטיקה מבהיר: "יכול להתאים לחבני ויכול להתאים לאלפים אחרים"

זמן צפייה: 06:54

לאחר ההודעה אתמול על כך שהפרופיל של השערה השנייה שנמצאה בזירת הרצח של תאיר ראדה יכול להתאים לזה של אדיר חבני (א"ח), בן זוגה לשעבר של אולה קרבצ'נקו (א"ק), ברשת נרשמים קולות שונים באשר לאפשרות שרומן זדורוב, שהורשע ברצח, יזוכה.

שירלי בן יהונתן, מנהלת קהילת הפייסבוק "דורשים משפט צדק בפרשת רצח תאיר ראדה" שמונה עשרות אלפים אמרה היום (שלישי) לחדשות 13: "הראייה החדשה צריכה חד משמעית לשחרר את רומן זדורוב לאלתר ממעצר הבית שבו הוא שוהה וכמובן לעצור את א"ק".

"השערה אמנם של א"ח", אומרת בן יהונתן, "אבל אנחנו יודעים שהיא השתמשה בבגדיו כפי שהוא טוען. השערה הראשונה שהתגלתה, השכיחות של הפרופיל שלה באוכלוסיה היא 0.13% בלבד. השערה שנייה, הראייה שעכשיו אנחנו מדברים עליה, כבר שייכת לא"ח. אז בהמשך ישיר לעדותו של א"ח - אין ספק שצריכים לעצור את א"ק".

תאיר ראדה | צילום: רפרודוקציה

בן יהונתן, גם אחרי כל השנים הללו, ממשיכה להאמין בחפותו של רומן זדורוב: "אנחנו אומרים שנים רבות שזדורוב חף מפשע, הוציאו ממנו הודעת שווא, בדקו במשפט החוזר את הממצאים מחדש גם נגד זדורוב וכמובן שלא היה שום DNA של רומן. אני הייתי בכל הדיונים, אין לי ספק שרומן זדורוב זכאי".

יוגב ניגרקר, גם הוא מתומכי זדורוב, אומר שהראייה הזאת מחזקת את מה שהוא ידע עד כה: "העניין הוא שזה צריך להיות כביל בבית משפט בסופו של דבר. כלומר זה שמוצאים ממצאים כאלו, זה חזק מאוד אבל המשטרה ובתי המשפט צריכים להגיע לחקר האמת. חיברו את כל הממצאים שיש גם בלי השערה הזאת, והאמת ברורה".

אדיר חבני, המוכר כא''ח מפרשת תאיר ראדה
אדיר חבני, המוכר כא''ח מפרשת תאיר ראדה

"עכשיו אנחנו מקווים שיחד עם הראייה הזאת, המשטרה והפרקליטות יעשו משהו", אומר ניגרקר, "אם זדורוב היה אמור להשתחרר מחמת הספק אז עכשיו הוא צריך לצאת זכאי".

כמו בן יהונתן, מבחינת ניגרקר, האשם הוא א"ח. "הראיה הזאת מצביעה על א"ח. הוא בעצמו בא לחוקר בזמנו ואמר שא"ק הולכת לעשות משהו, כי הוא הכיר אותה. בעניין של השערות הוא אמר שהיא לקחה לו את הבגדים, ואמר שהיא הלכה לרצוח עם הבגדים שלו".

אולה קרבצ'נקו
אולה קרבצ'נקו | צילום: דוד כהן, פלאש 90

"כלומר", אומר ניגרקר, "אין פה בכלל ספק בעניין הזה. המשטרה חייבת לחקור את כל הסיפור הזה מסביב לא"ח וא"ק בצורה הכי מקיפה שאפשר. אני מקווה מאוד שבית המשפט יתייחס לעדויות של א"ק וא"ח שניתנו בדלתיים סגורות ואני מקווה שהם יחליטו על פעולות שהמשטרה והפרקליטות יצטרכו לבצע ובסופו של דבר לסיום הסאגה הזאת".

"בשערה אחת למעשה הצליחו להפיק DNA מיטוכנדריאלי, הרצף הזה מתאים לרצף של א"ח והוא שונה מהרצף של זדורוב",  אומר ד"ר עו"ד יורם פלוצקי, מנכ״ל המרכז הגנטי GGA.

רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב בבית המשפט | צילום: דוד כהן, פלאש 90

"כלומר", אומר פלוצקי, "אפשר להגיד חד משמעית שמקור השערה הוא לא של זדורוב והוא גם לא של תאיר ראדה כי היו שם שערות נוספות שעל פי הרצף קבעו שהם של תאיר ראדה. בנוסף לא"ח יכולים להתאים למקור ה-DNA הזה אלפים אם לא עשרות אלפים, כלומר השאלה היא מה מידת הנדירות שלו. יכול להיות שהרצף הגנטי הוא שכיח ואז הוא יכול להתאים למאות אלפים ואפילו למיליונים".

פלוצקי מסביר כיצד יעבוד הליך חוות הדעת של המומחה: "במסגרת חוות דעת המומחה שתוגש, הוא יכתוב עד כמה הרצף הזה נדיר או שכיח, כל זאת בהנחה שיש מספיק מידע על מידת הרצף הגנטי הספציפי הזה שנמצא. בהיסטוריה היו כל מיני שינויים שגרמו לשונות. בדרך כלל אלו רצפים שמאפיינים עדות ומקומות גיאוגרפיים".