"העבירה התיישנה": נסגר התיק בעניינו של ראש המוסד לשעבר

היועמ"שית בהרב-מיארה הורתה על סיום הבדיקה המשטרתית המקדימה בעניינו של יוסי כהן, בעניין כספים שקיבל מג'יימס פאקר לחתונת בתו. "העבירה שעשויה הייתה להיות רלוונטית ולהצדיק את המשך הבירור היא הפרת אמונים של עובד ציבור, אולם זו התיישנה"

יוסי כהן, המקור

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה היום (רביעי) כי היא הורתה על סיום הבדיקה המשטרתית המקדימה בעניינו של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, בעניין כספים שקיבל מאיש העסקים ג'יימס פאקר לחתונת בתו בקיץ 2016, זאת בהתאם להמלצת פרקליט המדינה וראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל.

בהודעה שנמסרה מטעם היועמ"שית נכתב כי ההחלטה התקבלה בהתבסס על ממצאי הבדיקה המקדימה, שנפתחה בהוראת היוע"מש הקודם אביחי מנדלבליט, והועמקה בהוראת בהרב-מיארה. מהבדיקה עלה, בין היתר, כי היועץ המשפטי של המוסד דאז נתן אישור לקבלת הכספים.

בנוסף עלה כי העבירה שעשויה הייתה להיות רלוונטית בנסיבות העניין ולהצדיק את המשך הבירור במישור הפלילי היא הפרת אמונים של עובד ציבור, אולם זו התיישנה בקיץ 2021, בסמוך למועד שבו הגיע המידע הרלוונטי לרשויות אכיפת החוק, וטרם החלה הבדיקה המקדימה בעניין.

טרם מסר עדות. ג'יימס פאקר
ג'יימס פאקר | צילום: רויטרס

בשנת 2016, רה"מ בנימין נתניהו מינה ברגע האחרון את כהן לראשות המוסד ולא את נ', סגן ראש המוסד באותה עת, כשבמקביל למינויו לתפקיד, המיליארדר ג'יימס פאקר היה בדרכו לארץ. פאקר סיכם עם כהן שהאחרון יעזוב את המוסד ויהפוך למנכ"ל של חברת סייבר שהקים המיליארדר האוסטרלי. בימים שלפני המינוי, הבטיח כהן לפאקר שהוא בעניין ושהוא סגור בחברה. ואילו הדס קליין, העוזרת של מילצ'ן, העידה במשטרה כי היה ברור לה ולמילצ'ן שכהן ימונה לתפקיד, אחרי שהזוג נתניהו שמעו שפאקר הבטיח לראש המוסד מענק חתימה בחברה על סך 10 מיליון דולר. משמע, בגלל הקנאה בקבלת הכסף, טענה קליין בחצי בדיחה, נתניהו מינה אותו לראש המוסד.