"התחזק החשד": הוארך מעצרו של החשוד בהרג הפלסטיני בבורקה

בתום דיון שנערך בבית משפט השלום בירושלים, מעצרו של יחיאל אינדור הוארך בחמישה ימים נוספים. המשטרה הסירה את המניע הלאומני מעבירת הרצח, וכעת מיוחסות לו 4 עבירות - גרימת מוות ברשלנות או בכוונה, קשירת קשר, שיבוש והתפרעות

זמן צפייה: 02:29

בתום דיון שנערך היום (שישי) בבית משפט השלום בירושלים הוארך בחמישה ימים נוספים מעצרו של יחיאל אינדור, החשוד בירי בצעיר פלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19 ליד הכפר בורקה, לאחר שהשופט ציון סהראי קבע בהחלטתו כי "עיון בחומרים החדשים מלמד כי החשד הסביר בעניינו של המשיב התחזק במידה מסויימת. והתחזקות מסויימת זו מצדיקה הותרתו במעצר פרק זמן נוסף".

"אין משמעות הדבר כי טענת ההגנה העצמית נשללה", הוסיף השופט סהראי, "אולם החומרים החדשים שהוצגו מחזקים במידה מסויימת את החשד לעבירות המיוחסות בעת הזו. מוקדם להגיע למסקנות נחרצות". עוד הוא אמר: "יש לשאוף ולחתור לקראת סיומה של החקירה בשים לב למשך הזמן שבו נתון המשיב במעצר".

מוקדם יותר במהלך הדיון הסירה המשטרה את המניע הלאומני מעבירת הרצח שבה נחשד אינדור וכן את עבירת ההצתה. כעת, מיוחסות לו ארבע עבירות - גרימת מוות ברשלנות או בכוונה, קשירת קשר, שיבוש והתפרעות. בנוסף, התיק עבר מהמפלג לפשיעה לאומנית לפלג הפלילי בימ"ר שי.

Whatsapp Image 2023 08 11 At 1
מפגינים בעד שחרורו של אינדור | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בפתח דיון הארכת המעצר, אמר נציג המשטרה: "בידינו התפתחות משמעותית הקושרת באופן ניכר את המשיב למיוחס לו ומחזקת באופן משמעותי את השחד הסביר נגדו. היחידה החוקרת מגיעה הרבה יותר ממוקדת ומדויקת גם מבחינת העבירות המיוחסות וגם מבחינת חומר הראיות". עם זאת, הוא הודה כי "לא הוגשו חומרים נוספים מעבר למה שהוצג לבית המשפט המחוזי".

עוד אמר נציג המשטרה: "אתמול נעשה ניסיון לחקור את המשיב (אינדור) כשלפני כן הוא קם מהמיטה והתהלך, מבלי שהתלונן על כאבים. לאחר שדיבר עם עורך דינו החליט לפתע שאינו חש בטוב ואינו כשיר לחקירה".

קוסאי ג'מאל מעטאן בורקה
קוסאי ג'מאל מעטאן, בן ה-19 שנורה למוות

עו"ד עדי קידר, שמייצג את הפצוע מטעם ארגון חוננו, אמר בתום הדיון: "התוצאה אומנם מאכזבת, אבל מי שישמע את התוכן והמהות, בית המשפט עדיין לטעמנו, עדיין דוגל בכך שהנרטיב של הגנה עצמית לא נשלל. הדברים נאמרו במפורש בבית המשפט. לטעמנו הראיות החדשות שבמידה מסוימות על פי בית המשפט מחזקות ומצריכות את המשך החקירה. בית המשפט אפשר את זה ואנחנו נשקול כנראה לערער על ההחלטה הזאת".

"בכל מקרה צריך להבין שמהדיון עולה שהחקירה עדיין נמשכת באופן חד צדדי לחלוטין", הוסיף עו"ד קידר, "גורמי החקירה מתעלמים מהחשד שערבים ביצעו פה עבירות חמורות ביותר למרות שהעובדה הזאת כבר הוכחה בבית המשפט. על הנרטיב הזה אנחנו נלחם עליו, וכמו שבית המשפט אמר וחשוב להזכיר טענת ההגנה יצמית טרם נשללה. זה מה שחשוב פה. הערבים עצמם היו רעולי פנים, עם אלות וירו זיקוקים, כל הדבר הזה צריך לזכור אותו, וזו הגנה עצמית".

בתגובה להקלה בחשדות, נמסר מארגון "חוננו": "הדיון בעניינו של פצוע הלינץ, יחיאל אינדור יתקיים בשעה 12:30 בבימ"ש השלום י"ם, אינדור לא יובא לדיון בשל מצבו הרפואי, הוא מאושפז עדיין בבית החולים שערי צדק. המשטרה הסירה את החשדות של רצח ממניע גזעני, הצתה ומניע גזעני מכתב החשדות כנגד אינדור, והוא כעת חשוד בעבירות קלות יותר. את אינדור ייצגו עו"ד עדי קידר ועו"ד נתי רום מארגון חוננו, אשר ידרשו בדיון את שחרורו".

הלווית הצעיר הפלסטיני
הלוויית הצעיר הפלסטיני | צילום: רויטרס

אמש, השופטת רות רונן דחתה את בקשת רשות הערעור של הפרקליטות על שחרורו של אלישע ירד, החשוד גם הוא במעורבות בהרג הצעיר הפלסטיני בבורקה, ולפיכך לא התקיים דיון בבית המשפט העליון וירד לא חזר למעצר. החלטה זו התקבלה לאחר שהפרקליטות הגישה ערר לבית המשפט העליון, בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי לשחרר את ישר שלשום.

הלווית הצעיר הפלסטיני
הלוויית הצעיר הפלסטיני | צילום: רויטרס

אינדור, שנפצע קשה לאחר הירי מפגיעת אבן בראשו, הוא החשוד המרכזי. ירד, לשעבר הדובר של ח"כ סון הר-מלך מעוצמה יהודית, הוא החשוד השני במעשה, והוא דמות מוכרת בקרב נערי הגבעות והימין הקיצוני. הוא היה יעד של שב"כ בעבר והביע עמדות קיצוניות באופן תדיר. לאחר הפרעות בחווארה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי צריך "למחוק את חווארה. עכשיו. בלי להתנצל ובלי לגמגם".

בחקירתו אמר ירד: "הייתי שם, זרקו עלינו אבנים. הם היו עם אלות וירו עלינו זיקוקים בכיוון ישיר. אינדור (החשוד בירי שנפצע) ירה מספר פעמים באוויר כדי להבריח את הערבים ולא ראיתי לאן הוא ירה".

Whatsapp Image 2023 08 06 At 0
ח''כ לימור סון הר-מלך והחשוד ברצח אלישע ירד

"ראיתי אותו מקבל סלע בראש", הוסיף ירד בחקירתו. "שניים סחבו אותו תוך כדי זריקת אבנים לעברנו, אז הסתובבתי וחזרתי בחזרה. לא ראיתי אף ערבי על הרצפה, ולא שסוחבים אותו". השאלה המרכזית: מה קדם למה בסדר הפעולות בשטח. כלומר, האם קודם בוצע הירי שממנו נהרג מעטאן - או לפני כן נפצע החשוד היהודי.