הנהלת עבר של עיתון חרדי מואשמת: "איימו על עובדי חברות ענק"

בכירים ב"הפלס" הליטאי, ובהם המנכ"ל והבעלים לשעבר, הואשמו בכך שסחטו גורמים במשק כדי למנוע פרסום מוצרים בעיתון המתחרה "יתד נאמן". זאת, לאחר שהאחרון הוציא מכתב שקרא להחרים את הביטאון

עיתון "הפלס"
עיתון "הפלס" | צילום: חדשות 13

פרקליטות מחוז ת"א הגישה היום (שני) כתב אישום בגין 27 אישומים שונים נגד חברי הנהלת העיתון החרדי "הפלס" לשעבר, ובהם נתן גרוסמן, שהיה בעליו ועורכו של העיתון, ושמואל אלישיב, מנכ"ל העיתון לשעבר. כמו כן, כתב האישום הוגש נגד אברהם טריגר, חיים יברוב, נתנאל שטפפר, שבתאי פיין, ישראל טרופר ומשה ברלימן. זאת, לאחר שעל פי כתב האישום איימו על עובדי חברות שונות שלא לפרסם את מוצריהן בעיתון חרדי-ליטאי אחר, "יתד נאמן".

הנאשמים שייכים לזרם הליטאי "הפלג הירושלמי" בחברה החרדית, אשר ביטאונו "הפלס" מחולק חינם לציבור קוראיו, וממומן על ידי פרסומות של חברות עסקיות במשק הישראלי. על פי כתב האישום, בחודש פברואר בשנת 2014 פורסם בעיתון החרדי "יתד נאמן" ובאמצעי תקשורת אחרים, מכתב בחתימת הרב חיים קנייבסקי והרב שטיינמן, הקורא לציבור חסידיהם "שלא להכניס את עיתון הפלס לביתם, לא לסייע לעיתון הפלס בשום צורה שהיא, ובכלל זה שלא להתראיין או לפרסם בעיתון 'הפלס'". זאת, לדבריהם, משום שרצו ליידע את המפרסמים בעיתון כי "הם עלולים לתן יד לחילול שם שמיים".

כתבות נוספות בחדשות 13:

התנערות בתוך כחול לבן מסרטון לפיד נגד החרדים: לא הסגנון שלנו

החרדים נגד קמפיין כחול לבן: "אנטישמיות וחציית קו אדום"

הורים חרדים למשרד החינוך: ספקו לילדינו לימודי ליב"ה

עיתון ''הפלס'' - ארכיון
עיתון ''הפלס'' - ארכיון | צילום: חדשות 13

בהמשך לקריאה זו, בכירי העיתון גרוסמן, אלישיב וטריגר הסכימו לכאורה לסחוט באיומים עובדים בחברות גדולות במשק, ובהן "אסם", "שטראוס", "אגד" ו-"סנו" – כדי לגרום לחברות לפרסם בעיתון "הפלס" ולא ב"יתד נאמן".

לצורך כך, סיכמו לכאורה טריגר, יברוב, שטפפר, פיין, טרופר וברלימן לאיים על המתלוננים ולהטרידם באמצעי תקשורת שונים, כדי לפגום בשגרת חייהם ובעבודתם. על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין ראאד ענוז ורווית צאלח מימון, הם החליטו כי ההטרדות יחדלו רק אם החברות הגדולות יפרסמו מודעות בעיתון "הפלס" במקום בעיתון "יתד נאמן".

במסגרת האיומים, הפעילו הנאשמים טריגר ויברוב קווי טלפון ששימשו מוקד למאבק בקריאת הרבנים, ובהם העלו הנאשמים את שמות החברות אותן יש להטריד, ואת מספרי הטלפון של העובדים באותן החברות. על פי כתב האישום, בין השנים 2017-2015 צייתו רבבות חסידים לקו המאבק ולתכנים שהועלו בו והתקשרו בשעות לא שגרתיות ובתדירות גבוהה למתלוננים - והטרידו אותם טלפונית.

כתוצאה מההטרדות, נגרם נזק ישיר ועקיף לחייהם הפרטיים של המתלוננים ולעסקיים. הם הפסיקו לענות לטלפונים באופן גורף, ואחדים מהם הפסיקו לפרסם את מוצריהם בעיתונות החרדית וכך נפגעו רווחיהם. כתוצאה מכך, הם הואשמו בקשירת קשר לביצוע פשע, בסחיטה באיומים שהביאה לידי מעשה ובהטרדה - כל נאשם על פי המיוחס לו בכתב האישום.