מציצן בבית החולים: התלוננו כי המנהל צילם בסתר - והתיק נסגר

שלוש עובדות במרכז הרפואי "זיו" שבצפת הגישו תלונה במשטרה לאחר שהתגלתה מצלמה נסתרת בשירותי העובדות, ובתיעוד נראה בעל תפקיד בכיר בבית החולים כשהוא בוחן את המצלמה. הפרקליטות החליטה לסגור את התיק, כאשר המנהל אף הוחזר לתפקידו כרגיל - ולטענת המתלוננות הוא מתנכל אליהן. "כל חיי האמנתי שאם משהו רע קורה המשטרה היא הכתובת, במקרה הזה לא הייתה כוונה לעזור לנו" | תחקיר

בית החולים זיו בצפת. ארכיון
בית החולים זיו בצפת. ארכיון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

עובדות בית החולים "זיו" שבצפת לא האמינו שהאדם שנראה נוגע, וככל הנראה מתקין את המצלמה הנסתרת שהותקנה מתחת לכיור בשירותי העובדות ותיעדה אותן במצבים אינטימיים, הוא מנהל בכיר בבית החולים ואדם שעד אותו הרגע היה הבוס המוערך והאהוב שלהן. מעבר לכך, הן לא האמינו שבמשטרה יסגרו את התיק, שהשוטרים בתחנת צפת יתעמרו בהן במהלך החקירה, ושבעל התפקיד הבכיר בבית החולים זיו בצפת יחזור לתפקיד המנהל שלהן.

תחילת הפרשת בספטמבר 2020, אז אחת מעובדות הניקיון הבחינה במצלמה הנסתרת שהודבקה מתחת לכיור באמצעות דבק דו-צדדי, כשהיא תופסת בצילום את האסלה ואת המקלחון שבחדר השירותים של עובדות המקום. העובדת סיפרה לאנשי האבטחה במקום, שלא ידעו מי עומד מאחורי התקנתה כיוון שלא פתחו את הצילומים אלא הגישו תלונה במשטרה. חמישה ימים עברו ודבר לא קרה.

אלא שגם אחרי שפתחו שוטרי תחנת צפת בחקירה, ההליכים נראו משובשים. עדותה של אחת העובדות לא נרשמה פעמיים, המחשבים שנלקחו מבעל התפקיד הבכיר בבית החולים זיו בצפת לא הגיעו לבדיקה במעבדה, ומרגע פתיחת החקירה ועד שהגיעו אליו לקחו כמה ימים בהם, לטענת העובדות, הוא היה יכול "לנקות את עצמו".

ביה"ח זיו
ביה''ח זיו | צילום: שלומי אברבוך

אחת העובדות סיפרה לחדשות 13: "צרחו עליי במשטרה, העיפו אותי משם, אמרו לי 'גם את היית מצולמת שם, אולי זאת את'". אחרת סיפרה כי חוותה התקף חרדה כשביקשו ממנה "לזהות את הסוטה", ולקראת סגירת התיק, הן מספרות, השוטרים הטיחו לעברן: "אף אחד לא מת, הוא בחור טוב בלי עבר פלילי, תעזבי אותו". הטענה הזו חזרה על עצמה, וכל אחת מהן מצטטת חוקרי משטרה שאומרים את אותו הדבר: "אף אחד לא מת, מה את רוצה ממנו?".

המתלוננות הגישו ערר דרך ארגון נעמת על החלטת המשטרה לסגור את התיק, ולפי מה שנכתב בו בעל התפקיד הבכיר בבית החולים זיו בצפת שינה גרסאות בחקירה. תחילה טען כי הוא מתועד בסרטון כי נכנס לעשות את צרכיו וראה את המצלמה. כאשר אומת עם העובדה כי לא נראה עושה את צרכיו, הוא טען כי נכנס לסדר בגדים לפני פגישה.

גם גישה זו, לפי הערר, לא מתיישבת עם התיעוד: "רואים אותו מתחת לכיור בבירור, מתקין את המצלמה. הוא גם לבוש, הוא לא ערום. אני לעומת זאת הייתי ערומה בסרטונים, כולנו היינו ערומות". אחת המתלוננות אמרה כי "כל התקופה הזאת התחושה במשטרה הייתה שכולם צוחקים עליי ורוצים להעיף אותי משם. אני מבינה שכל התיק הזה מראש היה אבוד". אחרת סיפרה: "הייתה תחושה שזה כדי להשכיח, למשוך את הזמן, שנשכח מהמקרה". אנו מעדכנים כי לאחר פרסום כתבה זו הערר נדחה על-ידי הפרקליטות.

תחנת משטרה צפת
תחנת משטרה צפת | צילום: חדשות 13

לאט לאט החלו המתלוננות להרכיב פאזל מלא, וכך לפי הנטען התגלו סיפורים על התנהגות לכאורה בעייתית של הבכיר בבית החולים לאורך השנים: חיבוקים חבריים, נגיעות במקום העבודה, היצמדות מאחור לעובדות. "יום אחד הגעתי למשרד וראיתי שהוא התקין מצלמות גלויות", מספרת אחת המתלוננות, "אני יודעת שזה לא תקין, אני מכירה את הנהלים אבל הוא הבוס שלי ואם הוא עושה את זה מבחינתי יש לו אישור".

התיק כאמור נסגר באופן תמוה, וכעבור חודשיים הבכיר בבית החולים הצליח להוציא צו מניעה שמורה להחזירו לבית החולים וחזר לנהל את אותן עובדות שהתלוננו עליו. "מרגע זה התחיל סיוט נוסף", מספרת אחת המתלוננות, "מעובדת מצטיינת הפכתי לעובדת שכל יום הוא מעביר תלונות עליי". אחרת שיתפה: "הוא היה שולח מיילים קשים אליי שאני לא עבודת טובה", ועובדת נוספת אמרה כי "הוא היה מזמן אותי לפגישות אישיות איתו, כשביקשתי גורם שלישי הוא סרב. הוא לא היה מוכן להכניס עוד גורם, רק בשביל שאנחנו נרגיש קצת יותר בטוחות".

ט', אחת מהעובדות, התפטרה מעבודתה בבית החולים. "כל חיי האמנתי שאם משהו רע קורה המשטרה היא הכתובת, במקרה הזה לא היה אף אחד שהיה לו כוונה לבוא לעזור לנו". התחושות הקשות לא מרפות משאר העובדות, שמעידות שהמקרה חדר לפרטיותן ולחיים הפרטיים שלהן: "עד היום בכל מקום שאני הולכת אליו אני בטוחה שמצלמים אותי".

תגובת בעל התפקיד הבכיר בבית החולים זיו בצפת באמצעות עו"ד יניב נשיא ועו"ד תומר שוורץ: "מרשי מכחיש בתוקף כי ביצע עבירה כלשהי, ואף לא הוגשה נגדו תלונה ישירה. המקרה המדובר אירע לפני יותר משנתיים, וכל שיש בו הוא צירוף מקרים מצער. לא בכדי הגיעה המשטרה לאחר חקירה ממצה למסקנה חד-משמעית כי מרשי לא עבר כל עבירה פלילית, וכי יש לגנוז את התיק. מאז, וכחלק ממאבקי כוחות בבית החולים זיו, מנסות שתי עובדות להכפיש את שמו של מרשנו".

תגובת המשטרה: "מיד עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה במהלכה בוצעו פעולות החקירה הנדרשות בליווי הפרקליטות, וכן נגבו עדויות וגרסאות ממעורבים, הכל במטרה להגיע לחקר האמת. בסיומה, הועברו חומרי החקירה לעיון והחלטת הפרקליטות".

תגובת הפרקליטות: "לאחר בחינת מכלול הראיות הוחלט לגנוז את התיק, בגין החלטה זו הוגש ערר. בימים אלה בוחנת הפרקליטות את הערר".

תגובת המרכז הרפואי זיו: "המרכז הרפואי זיו פעל בדחיפות באירוע המדובר, כולל תלונה במשטרה ודיווח לגורמים האמונים בנציבות שירות המדינה. כל שיהיו הנחיות חדשות, ניישמן במלואן".