"טובעות בדם של עצמנו": הנשים בלוד חסרות הגנה - ומשלמות בחייהן

המניע לרצח של האם ובתה אמש בלוד היה ככל הנראה רצון לנקום באב המשפחה, אשר אשתו לשעבר נרצחה גם היא ב-2018, ע"פ החשד בעקבות סירובו לקבל את הפרידה ממנו. כ-50 נשים מאוימות כיום בלוד לפי ההערכות, והן אינן מוגנות מהרצח הבא. אך הפעם נחצה קו אדום נוסף - ונראה כי המתנקשים לא חוששים לקחת חיי ילדים

זמן צפייה: 03:16

מרים היא נערה בת 14, תלמידת כיתה ט', בת למנאר ואחות תאומה לח'דרה. אמש (שני) היא, אחותה ואימן נורו בידי מתנקשים שארבו להן בפתח ביתן, במטרה לחסל אותן כנקמה באביהן, עיסאם אבו חג'אג', עבריין ידוע ששוהה בחוץ לארץ. מריאם ניצלה כשהלכה להכניס את שקיות הסופר לתוך הבית, אולם אימה ואחותה נפצעו באורח קשה, ומתו מפציעהן תוך שעות ספורות.

מצבה הפיזי של מרים אולי מוגדר טוב, אבל מצבה הנפשי קשה מאוד, והמשטרה מחכה שמצבה יתייצב כדי שיוכלו לגבות ממנה עדות. מריאם היא למעשה עדת הראייה החשובה ביותר, עדת המפתח ברצח של אימה ואחותה, שהתרחש אל מול עיניה, וזה הופך אותה ליעד מאויים.

ראשית, עדיין קיים חשש שמי שרצה לחסל אותה ירצה לחזור ולעשות את זה. ושנית, כעדת ראייה שהייתה בזירה וראתה הכל ואולי תוכל להצביע על האנשים שעשו את זה על הרוצחים שלחצו על ההדק. אפשר רק לתאר מה עובר על ילדה בת 14 שעולמה מתהפך, אמה ואחותה נרצחות מול עיניה, וכל המסע הכבד הזה מונח על כתפיה עכשיו.

מרים מאושפזת עדיין בבית החולים בהתאוששות, והיא מלווה על ידי הרווחה כל הזמן. גורמי טיפול נמצאים צמודים אליה, וכמובן משפחתה לא עוזבת אותה, בשעות קשות אלו. בנוסף לכך, המשטרה תמשיך לאבטח אותה בתקופה הקרובה, מתוך חשש לחייה.

זירת הרצח בלוד
זירת הרצח בלוד

מעט מאוד אנשים היו מוכנים לספר היום על האם ובנותיה, ועל אב המשפחה שמתגורר בחו"ל לאחר שנמלט מהארץ בשל סכסוכים. שלא למצלמה, שכנים הסכימו לספר שמנאר חיה עם בנותיה בצניעות, דאגה לחינוכן והייתה משכילה בעצמה.

המשפחה לא הייתה מוכרת לרווחה, אבל עיסאם אבו חג'אג', לעומת זאת, היה מוכר בעיר. שמו נקשר בפרשיות רצח בעבר, והוא היה בן זוגה לשעבר של סמאר חטיב, אם לשלושה שנרצחה ב-2018 כשנורתה ברכבה. הרקע לרצח היה ע"פ החשד סירובו של חג'אג' את הפרידה שלה ממנו. שלושה קרובי משפחה שלו הורשעו בסיוע לרצח ונידונו לעשר שנות מאסר.

זירת הרצח של רבאב אבו סיאם מלוד
זירת הרצח של רבאב אבו סיאם מלוד

לפני כחודש נרצחה רבאב אבו-סיאם, אם לשלושה, בחצר בית הוריה בלוד. גם היא הייתה מאוימת תקופה ארוכה על ידי הגרוש שלה, ונורתה בשעת ערב על ידי רעול פנים. על פי ההערכות, כ-50 נשים מאוימות חיות באזור לוד, והן עלולות להירצח ברגע ולשלם בחייהן מסיבות שונות.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0609222031' autoplay='0' credit='' desc='ראש עיריית לוד: "ייתכן שהרוצח מאתמול הוא עצור שהשתחרר שלשום"' poster='' kid='1_86z3c6r5' duration='']

ראש עיריית לוד יאיר רביבו התראיין הערב במהדורה המרכזית, ואמר כי "אם היו נרצחות אם ובת בשכונה יהודית בעיר אחרת, המדינה הייתה עוצרת מלכת ומכריזה היום על יציאה למבצע רחב היקף להפסיק את הזוועה הזאת". רביבו תקף את ממשלות ישראל בשנים האחרונות, על אוזלת ידם מול הפשיעה בחברה הערבית, ואמר: "ממשלת ישראל חייבת להכריז על מצב חירום לאומי, בעקבות גל טרור פלילי נורא ואיום בחברה הערבית".

בנוסף, הדגיש ראש העיר כי הפשיעה בחברה הערבית פוגעת בעיקר בחסרי ישע, "תראו את הנרצחים האחרונים, סטודנטים נשים ילדים, חסרי יכולת להגן על עצמם", אמר רביבו והוסיף, "יש 1.6 מיליון ערבים ישראלים שכשיורדת החשכה כל אחד מהם מרגיש שזה אולי הלילה האחרון בחייו. זה לא משנה אם אתה עבריין או אדם נורמטיבי, היום הפושעים השפלים אין להם עכבות או גבולות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209061552' autoplay='0' credit='' desc='שכן של הנרצחת בלוד: "אנחנו ערבים, אז זה לא מעניין את המשטרה"' poster='' kid='1_b0i0ixx0' duration='']

גבר שמשפחתו גרה בסמוך לזירה סיפר היום לחדשות 13 כי הוא מכיר את הנרצחת, שלדבריו "קיבלה חמישה כדורים ליד הילדים". השכן סיפר ליד ביתה: "הכדורים היו זרוקים פה על הרצפה. לקחתי את עצמי וברחתי. זה היה רכב מסוג מאזדה שנסע שמאלה. שלושה אנשים ירו. אין ביטחון במדינה, בגלל שאנחנו ערבים אז זה לא מעניין את המשטרה. מה אנחנו במערב הפרוע? אני שמעתי את היריות וירדתי למטה, עוד לפני מד"א, לפני משטרה".

"מנאר הייתה דתייה אז אף אחד לא נגע בה", הוסיף השכן, "רק אני הרמתי לה את הראש וראיתי שכולה דם. למה אישה שלא עשתה כלום לאף אחד צריכה לסיים ככה? מה עשתה הילדה הקטנה? לא הייתי כאן, רק שמעתי. המשפחה שלי גרה כאן. בטח שאני דואג, התקשרתי לאמא, חשבתי שזה אצלנו, שאח שלי אולי יושב למטה. היא הייתה בחורה טובה, מהעבודה לבית, מהבית לעבודה. היא הייתה בסופר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209062001' autoplay='0' credit='' desc='המפכ"ל שבתאי: "לא נשקוט עד שנשים את היד על הרוצחים"' poster='' kid='1_7aji5nrp' duration='']

משטרת ישראל הזרימה היום לעיר לוד 200 שוטרים שישהו שם בתקופה הקרובה, וחלקם יסייעו בניסיון לפענח את פרשת הרצח. יותר מוקדם הערב הגיע לעיר מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, שערך הערכת מצב יחד עם מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, ובסופה אמר: "זה אחד המקרים היותר אכזריים שנתקלנו בהם בשנים האחרונות, ואני מתחייב שמשטרת ישראל תעשה כל שביכולתה, ולא תנוח ולא תשקוט, עד שתשים את היד על הרוצחים האלה".