7 שנות מאסר לעובד הקונסוליה הצרפתית שהבריח נשק מעזה

כשנה לאחר הגשת כתב האישום, קיבל בית המשפט את הסדר טיעון עם רומן פרנק שניצל את מעמדו הקונסולרי כדי להימנע מהבידוק הביטחוני במעבר ארז – והבריח נשק לשטחים

תיעוד מעבר רכבו של נהג הקונסוליה הצרפתית
תיעוד מעבר רכבו של נהג הקונסוליה הצרפתית | צילום: חדשות 13

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל היום (שני) את הסדר הטיעון שנחתם עם עובד הקונסוליה הצרפתית בירושלים, רומן פרנק, שהודה והורשע בביצוע עבירות נשק וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. על פי העסקה שהתקבלה, נגזרו על פרנק שבע שנות מאסר ותשלום קנס של 30 אלף שקלים. ארבעה מעורבים נוספים בפרשה הורשעו בעבירות נשק שונות והוטלו עליהם עונשי מאסר בין שנתיים וחצי לחמש שנות מאסר בפועל, וכן קנסות. עניינו של נאשם נוסף, מוחמד כתות, עודנו מתנהל.

על פי כתב האישום בו הודה פרנק, ייבא בשלוש הזדמנויות שונות כשלושים כלי נשק מרצועת עזה ליהודה ושומרון – תוך ניצול מעמדו הקונסולרי שאפשר לו להימנע מבידוק בטחוני במעבר ארז. בתמורה קיבל, על פי כתב האישום, כ-26 אלף שקלים. בגזר הדין נכתב: "הניצול הציני שעשה הנאשם במעמדו כעובד קונסוליה יש בו מבחינה פוטנציאלית לפגוע גם במרקם מערכת היחסים שבין המדינה לבין עובדי קונסוליה המשרתים בה. כך למשל, יכול ובעקבות מעשים כדוגמת אלה של הנאשם, הבדיקות הפיזיות שתערכנה בעתיד לרכבים קונסולריים היוצאים ונכנסים מעזה ומשטחי איו"ש תהיינה מדוקדקות יותר".

בחודש מארס שעבר הוגשו כתבי אישום נגד פרנק, האזרח הצרפתי בן ה-24 שעבד כנהג בקונסוליה של מדינתו בירושלים, וחמישה תושבי הגדה המערבית ומזרח ירושלים. לפי כתבי האישום, במספר הזדמנויות, ובתמורה לתשלום, פרנק הבריח כלי נשק רבים מעזה לגדה המערבית דרך ישראל, תוך ניצול המעמד הקונסולרי שניתן לו, שאפשר לו להימנע מבידוק ביטחוני במעבר ארז.

עוד בחדשות 13:

גבר כבן 50 נהרג בשריפה שפרצה בבניין בירושלים

הציבור החליט: זה המתכון לקמפיין בחירות מוצלח

משרד האסירים הפלסטיני: "השעות הקרובות מכריעות מול עיקשות שב"ס"

רומן פרנק מהקונסוליה הצרפתית
רומן פרנק מהקונסוליה הצרפתית | צילום: פייסבוק

במוקד העסקה עמד מניע פלילי ולאו דווקא אידאולוגי. חבריו של פרנק אמרו בשיחה עם חדשות 13: "הוא אוהב את ישראל, אבל אוהב יותר כסף". לדבריהם, לפרנק לא היה קשר לאסלאם. עו"ד רוסלן מחג'נה, פרקליטו של אחד החשודים, אמר: "זו פרשה שנוטה יותר לכיוון הפלילי ולהפקת רווחים כספיים. אין לה היבט ביטחוני".

כתבי האישום מייחסים לנאשמים עבירות נשק שונות, שכוללות ייבוא, סחר, נשיאה הובלה והחזקת נשק, ולרומן פרנק יוחסו בנוסף עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. במסגרת תפקידו בקונסוליה, נהג פרנק ברכב בעל לוחית רישוי קונסולרית והסיע בו את נציגי הקונסוליה מישראל לעזה ובחזרה דרך מעבר ארז. בנוסף, היה ברשותו של פרנק רכב נוסף בעל לוחית רישוי קונסולרית, אשר בו השתמש לצרכיו האישיים, ונהג לנסוע בו מירושלים לרמאללה, דרך מחסום אל-ג'יב או מחסום קלנדיה.

לפי נהלי בדיקות במעברי גבול, רכב בעל לוחית רישוי דיפלומטית או קונסולרית, נהנה מהקלות משמעותיות בבדיקה הפיזית בתוך הרכב. פרנק ידע כי הרכבים בהם נהג ייהנו מאותן הקלות במעבר ארז ובמחסום. מכתבי האישום עולה כי בין פרנק לבין זוהיר, עובד מרכז התרבות הצרפתי בעזה, הייתה היכרות על רקע עבודתו של פרנק ונסיעותיו לעזה, ובתקופה זו, במספר הזדמנויות, העביר פרנק לבקשת זוהיר דברי ערך שונים מעזה לישראל, תוך ניצול המעבר החופשי דרך מעבר ארז ברכב הקונסולרי בו נהג, וזאת בתמורה לתשלום כספי.