יועמ"ש משרד הביטחון: ניתן למנות רמטכ"ל גם בתקופת בחירות

במשרד הביטחון העבירו חוות דעת מקצועית של היועץ המשפטי במשרד ולפיה ניתן להמשיך בהליך מינוי הרמטכ"ל כפי שהשר גנץ מבקש. כעת תכריע היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, אם לאשר את המשך ההליך. בליכוד מאיימים: היא תוחלף יחד עם כל המינויים של "ממשלת ההונאה"

שר הביטחון גנץ והרמטכ"ל כוכבי
שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי | צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

היועץ המשפטי של משרד הביטחון, עו"ד איתי אופיר, שיגר היום (ראשון) ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, חוות דעת מקצועית, שלפיה ניתן להמשיך בתהליך מינוי הרמטכ"ל במקומו של אביב כוכבי גם בתקופת בחירות. חוות הדעת הועברה במסגרת בקשתו של שר הביטחון בני גנץ להמשיך בתהליך למרות ההליכה לבחירות. כעת תצטרך היועמ"שית בהרב-מיארה להחליט האם לאשר להמשיך בתהליך המינוי.

לחוות הדעת המשפטית, צורפו סקירה מבצעית מסווגת של צה"ל על אודות אתגרי מערכת הביטחון וסקירה מדינית מסווגת של ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון אודות האתגרים הביטחוניים והמדיניים הניצבים כעת בפני מדינת ישראל.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בינתיים, בליכוד לא אוהבים את האפשרות שימונה רמטכ"ל בתקופת בחירות. "אם היועמ"שית תאשר מינוי רמטכ"ל לממשלת מעבר, המשמעות הישירה תהיה דווקא כלפיה ולמעמדה", כתב חבר הכנסת יואב קיש. "רק יועמ"שית "מטעם" תאפשר זאת ולכן אם תפעל כך היא תוחלף מיידית שנחזור לשלטון". לאחר מכן ריכך קיש את דבריו בריאיון לנריה קראוס ב"שש" וציין כי אם השתמע שמדובר באיום, לא כך הדברים.

את חבר הכנסת שלמה קרעי זה לא שכנע. "תאפשר, לא תאפשר. היא תוחלף בכל מקרה. כך גם כל המינויים של ממשלת ההונאה", צייץ קרעי. על כך הגיב שר המשפטים גדעון סער וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "גנגסטריזם".

יוזכר כי בשבוע שעבר, גנץ נועד עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, עמה דן באפשרות המשפטית לקדם את הליך מינוי הרמטכ"ל בעת הזו, בעקבות המהלך להתפזרות הכנסת. לטענתו של גנץ, תהליך המינוי החל עוד לפני ממשלת המעבר, ולכן למצב הפוליטי לא אמורה להיות השפעה על כך.

כמה ימים קודם לכן, טרם הפגישה בין השניים, קבעה בהרב-מיארה כי "מינוי רמטכ"ל בעת הזו כפוף לכללים הנוגעים לקבלת החלטות בידי הממשלה בתקופת בחירות". "ככלל", אמרה בהרב-מיארה, "בתקופת בחירות יש להימנע ממינויים בכירים שאינם במסגרת הליך תחרותי, אלא אם קיים צורך חיוני באיוש מיידי של המשרה באופן קבוע, ולא ניתן למצוא לכך פתרון סביר והולם אחר בנסיבות העניין. זאת, בהתאם לאמות המידה המפורטות בהנחיות היועמ"ש הקבועות בנושא זה ובעמדות עקרוניות כפי שגובשו אגב פיזור הכנסת בעבר".

שר הביטחון גנץ השיב לקביעתה של היועמ"שית ואמר: "אני מתכוון להתייעץ עם כל הגורמים הרלוונטים, כולל רה"מ לשעבר נתניהו, בשביל לקבל את ההחלטה הנכונה בזמן הנכון והסביר למשימת ההיערכות מהחלטה שכזאת באופן שלא יפגע בצה"ל. כל התנהגות אחרת היא ערבוב לא נכון של ביטחון ופוליטיקה".

שר הביטחון בני גנץ והרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אריאל חרמוני, משהב''ט

בחודש שעבר, גנץ הודיע שהוא מתחיל את תהליך מינוי לתפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל. כזכור, הרמטכ"ל ה-22, רא"ל אביב כוכבי, צפוי לסיים את תפקידו רק בעוד כחצי שנה, ב-1 בינואר 2023, אך גנץ מעוניין לשמור על יציבות צה"ל ולמנות רמטכ"ל חדש לפני התפרקות הממשלה.

גנץ הדגיש בהודעתו כי הוא תיאם את תהליך המינוי עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם הרמטכ"ל כוכבי, והודיע לאלופים אייל זמיר, הרצי הלוי ויואל סטריק שיזמין אותם אליו בשבועות הקרובים לשמוע את החזון שלהם על צה"ל. הרצי הלוי, שמכהן כסגן הרמטכ"ל, היה ונותר המועמד המוביל. לצידו, אלוף יואל סטריק, לשעבר מפקד זרוע היבשה, והאלוף אייל זמיר, סגן הרמטכ"ל הקודם.