18 שנים בכלא לויקטור קטן, שרצח את אופיר חסדאי בחניון ברמלה

בית המשפט המחוזי בלוד גזר 18 שנות מאסר ופיצויים בסך 258 אלף שקלים על ויקטור קטן, בן 79, שהורשע ברצח באדישות של אופיר חסדאי ב-2019 בחניון ברמלה - בשל ויכוח על חניה - וירה בו למוות

זמן צפייה: 01:41

בית המשפט המחוזי בלוד גזר היום (שלישי) 18 שנות מאסר ופיצויים בסך 258 אלף שקלים על ויקטור קטן, בן 79, שהורשע ברצח באדישות של אופיר חסדאי ב-2019 בחניון ברמלה - בשל ויכוח על חניה. השופטים מסרו בהחלטתם: "המקרה ממחיש בצורה כואבת כמה מותו של המנוח היה מיותר וסתמי".

מהפרקליטות נמסר: "בית המשפט הסביר כי קביעתו לקחה בחשבון את גילו ואת מצבו הרפואי של קטן, אך גם את הצורך בהרתעת הרבים מפני נקיטת אלימות חמורה ושימוש בנשק חם על רקע סכסוכים של מה בכך".

עו"ד עינת בניטה, שניהלה את התיק מטעם פרקליטות מחוז מרכז, מסרה: "פסק הדין נותן ביטוי למה שהדעת לא יכולה לתפוס - כיצד ויכוח סתמי אודות חנייה, בין שני אנשים מן היישוב, הסתיים בירי לא מוצדק שהביא למותו הטרגי והמיותר של אופיר חסדאי. גזר הדין מעביר מסר ברור, לפיו שמי שמחזיק בנשק - גם אם הוא ברישיון - חלה עליו אחריות כבדה, וכי נשק אינו מהווה כלי לפתרון סכסוכים. הדרישה שלנו לעונש מאסר ממושך, שהתקבלה היום ע"י בית המשפט, משקפת בצורה ראויה את הפגיעה הקשה בערך קדושת החיים".

הנאשם ויקטור קטן, היום בבית המשפט
הנאשם ויקטור קטן, היום בבית המשפט | צילום: יונתן שאול, פלאש 90
בני משפחתו של אופיר חסדאי, היום בבית המשפט
בני משפחתו של אופיר חסדאי, היום בבית המשפט | צילום: יונתן שאול, פלאש 90

קטן הורשע בחודש ינואר בעבירת רצח באדישות של אופיר חסדאי, שהיה בן 40 בעת המקרה. למרות כתב האישום החמור שהוגש נגדו, ב-2020 הוחלט לשחרר את קטן למעצר בית. זאת, בשל גילו המבוגר ומצבו הרפואי, וכן העובדה שאין לו עבר פלילי.

דקלה ואופיר חסדאי
דקלה ואופיר חסדאי | צילום: באדיבות המשפחה

ביולי 2019, ויקטור קטן ואשתו מוניקה הגיעו לקניון עזריאלי ברמלה והחלו לחפש מקום חניה בחניון. במקביל, הגיעו למקום חסדאי, אשתו דקלה ושתי בנותיהם - וחיפשו חניה גם הם. בשלב מסוים, יצאה מוניקה מהרכב והחלה לחפש חניה רגלית, כאשר קטן המשיך לתור אחר חניה ברכבו.

חסדאי ואשתו הבחינו בחניה פנויה והתקרבו אליה עם רכבם - אך קטן הגיע אליה לפניהם וחנה עם החזית פונה אל הקיר, כאשר הרכב חורג מהקווים המסומנים על הכביש. בתגובה, חסדאי עצר את רכבו, יצא ממנו, התקרב אל מוניקה וצעק לעברה: "למה אתם חונים בשתי חניות?". בין השניים התפתח ויכוח, במסגרתו הכתה מוניקה את חסדאי באמצעות תיקה. בתגובה חסדאי צעק: "מה את מרימה עליי ידיים?", הדף אותה - והפיל אותה לקרקע.

קטן הבחין במתרחש, יצא מהרכב כשהוא נושא תיק שבתוכו אקדח - והניח אותו על תא המטען. לאחר שמוניקה נפלה, קטן פנה לחסדאי וצעק: "למה אתה מרביץ לאשתי?", פנה לעבר רכבו והוציא את האקדח מהתיק. הוא התקרב אל חסדאי ללא כל אזהרה, ירה בו מטווח קצר ופגע בחלק העליון של ירכו הימנית. חסדאי, שנותר עומד על רגליו, זעק לעברו: "מה אתה יורה בי?", כשגם מוניקה צועקת לעברו לחדול. קטן לא שעה לקריאות, כיוון את האקדח לפלג גופו העליון של חסדאי וירה ירייה נוספת שפגעה בחזהו. כתוצאה מהירי, התמוטט חסדאי, איבד את הכרתו ופונה לבית החולים - שם נקבע מותו.

דקה אחר דקה: הרגעים שלאחר הרצח בחניון ברמלה

חודשים לאחר הרצח, נחשף בחדשות 13 תיעוד בלעדי של הרגעים לאחר הירי בזירה. בדקות אלה נראו מוניקה וויקטור קטן עומדים מחובקים בצד אחד של החניון, כשבצד השני אשתו של חסדאי ובנותיו, צופות בכוחות ההצלה נלחמים על חייו.

בתיעוד נראה קטן המום ורועד, מובל בידי השוטרים לניידת - שם שחזר את האירוע בבלבול רב: "אני הייתי באוטו, חניתי", אמר. "עוד לא גמרתי לחנות, זה חונה לא טוב, ההוא חונה לא טוב, אני מנסה להתיישר. ההוא (חסדאי) עצר כמו משוגע, התחיל לקלל את אשתי, ירד והרביץ לה. אני יצאתי מהאוטו, הכל שחור אני רואה. לא יודע... יריתי בו ברגל אם אני לא טועה.

"הוא הרביץ לה וזרק אותה לרצפה. הוא הרביץ לאשתי", המשיך. "לא יודע למה, הוא הרביץ לה. אני הייתי בתוך האוטו, אני קצת חירש, לא שמעתי. רק שמעתי שהוא מרביץ לה וכשיצאתי הוא כבר הרביץ לה עוד פעם ועוד פעם".

התיעוד הבלעדי מהזירה עמד במרכז המשפט. סנגוריו של קטן טענו כי הצילומים שופכים אור על המצב הנפשי בו היה שרוי כשירה במנוח. מנגד, בפרקליטות טענו כי קטן היה מודע למעשיו וירה ללא כל אזהרה: "הנאשם ביצע את הירי בכוונה לגרום למותו של חסדאי", נכתב בכתב האישום.

דקלה חסדאי בבית המשפט המחוזי בלוד, ינואר 2024
דקלה חסדאי | צילום: יונתן שאול, פלאש 90
הזירה ברמלה שבה נורה למוות אופיר חסדאי על ידי ויקטור קטן
הזירה ברמלה שבה נורה למוות אופיר חסדאי על ידי ויקטור קטן | צילום: חדשות 13

דקלה, אלמנתו של חסדאי - הלוקה בניוון שרירים - נותרה לבדה עם שלוש בנותיהם המשותפות, שאחת מהן אף היא לוקה בניוון שרירים, ובת נוספת בשיתוק מוחין. הציבור תרם לה ולמשפחתה יותר מ-200 אלף שקלים, לאחר בקשתה: "אני צריכה עזרה כלכלית, שיהיה לי כסף לחיות ולגדל את הבנות שלי בכבוד. אם זה ציוד לבית הספר, אוכל במקרר והטיפולים שאני צריכה לעבור. אני מודה על כל שקל ושקל".