13 שנים לאחר הרצח: אסיר עולם הורשע שוב במשפט החוזר

ויקטור גואטה הורשע ברצח סוחר הסמים יצחק שוורץ ב-2004, וכעבור 3 שנים נידון למאסר עולם. אשתקד, באופן חריג ומשום שמסר מידע סודי, הפרקליטות אישרה לו משפט נוסף – אך כעת הורשע בשנית

ויקטור גואטה
ויקטור גואטה | צילום: חדשות 13

ויקטור גואטה, אסיר עולם שהורשע ברצח, הורשע היום (חמישי) בשנית ברצח של סוחר הסמים יצחק (איזו) שוורץ בשנת 2004, ונידון למאסר עולם, זאת לאחר שביקש משפט חוזר. בפברואר 2019, בעקבות ספק שעלה באחת מהראיות המרכזיות, פרקליטיו הגישו לבית משפט העליון בקשה למשפט חוזר, וכללו טענות רבות על צוות החקירה.

אחת הראיות המרכזיות נגד גואטה הייתה פרטים מוכמנים על הרצח, שהיו לכאורה ידועים רק לו, ואותם סיפר למדובבים שלו בתא בבית הסוהר. עם זאת, בשנת 2015, במהלך חקירת רצח דורון סרוסי במסגרת פרשת 512, התגלו הקלטות שנמסרו להגנה, שמהן עלה כי אסיר שנכלא עם גואטה סיפר לו פרטים מוכמנים על הרצח – שאותם ידע מכתבה שקרא במקומון. שלושה ימים לאחר מכן, נכנסו לתא מדובבים, וגואטה סיפר להם את שידע.

אז, הפרקליטות שללה את שאר טענות פרקליטי גואטה וסבורה כי הוא הרוצח – בעיקר לנוכח עדות של חברו ושל אישה נוספת. "הפרקליטות סבורה כי החומר החדש שנמסר על ידה אמנם רלוונטי להגנתו של גואטה, והוא יכול לנסות להעלות על סמכו טענות חדשות, אך הוא אינו משנה את המסקנה כי יש די ראיות מעבר לספק סביר להוכחת הרשעתו של גואטה בעבירת רצח. בהקשר זה יודגש, כי בחומר החדש לא נמצאה ראיה המלמדת על חפותו של גואטה", הבהירו בפרקליטות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

פרסום ראשון: ראש רשות מהצפון מואשם בתקיפת אישה בבית מלון

חשד לאירוע טרור בצרפת: שלושה הרוגים מדקירות ליד כנסייה בניס

הקבינט אישר: א'-ב' ילמדו חצי שבוע למשך שבועיים, ג'-ד' 5 ימים

גבר אזוק (אילוסטרציה)
גבר אזוק (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

הפרקליטות ציינה בשנה שעברה כי "אי הכללת חומרי החקירה מתיק סרוסי בחומר שנמסר לידי ההגנה במשפטו של גואטה, נבע כנראה מתקלה, שיסודה בכך ששני התיקים נחקרו במקביל על ידי שני צוותי חקירה נפרדים, כאשר ההקלטות הנזכרות בוצעו על ידי צוות החקירה בתיק סרוסי, כלפי מי שנחשד בשעתו בביצוע רצח סרוסי, ולכן תויקו רק בתיק הרצח של סרוסי ובטעות לא תויקו גם בתיקו של גואטה".

לפי כתב האישום שעל בסיסו הורשע גואטה, הרצח אירע על רקע מאבקי שליטה על עסקי מכירת סמים. בשנת 2009 דחה בית המשפט העליון פה אחד את ערעורו של גואטה, תוך שקבע בפסק דינו, בין היתר, כי "הרשעתו של המערער מבוססת כדבעי על ראיות חזקות ועדויות ברורות, ובעיקרן התוודויות המערער בפני אנשים שונים שעדויותיהם היו מהימנות על בית המשפט, המשתלבות לכדי תמונה שלמה ומלאה". בקשה שהגיש גואטה לדיון נוסף נדחתה אף היא.

מטעם פרקליטות מחוז מרכז נמסר: "אנחנו נמצאים אחרי ניהול של משפט חוזר, בסיומו קיבל בית המשפט פה אחד את עמדתנו והרשיע את הנאשם ברצח בכוונה תחילה של יצחק איזו שוורץ. בית המשפטגזר על הנאשם את עונש החובה הקבוע בחוק - מאסר עולם. בהליך הקודם הנאשם הורשע פה אחד בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון. ההליך בענייננו, דהיינו משפט חוזר, הינו הליך ייחודי שהסכמנו לו לאחר שהפרקליטות גילתה, מספר שנים לאחר שהסתיים המשפט, חומר חקירה רלוונטי שלא הועבר להגנה בהליך המקורי".

"מיד עם גילוי החומר, ההגנה עודכנה והחומר הועבר לרשותה. במסגרת בקשת הנאשם למשפט חוזר, הסכמנו לעריכת המשפט תוך שהדגשנו שלטעמנו מכלול חומר הראיות, כולל החומר החדש, עדיין מוביל להרשעת הנאשם. הליך זה הינו דוגמא לכך שמערכת המשפט יודעת לבדוק את עצמה, במקרים המתאימים, ולנהל משפטים גם בחלוף זמן רב מביצוע העבירה, תוך הקפדה על זכויות הנאשם וניהול הליך הוגן".