בג"ץ דחה את בקשת הממשלה לדחיית הדיון על ביטול עילת הסבירות

נשיאת העליון אסתר חיות לא קיבלה את עתירת הממשלה לדחות ב-21 ימים לפחות את הדיון בחוק הראשון שאושר במסגרת המהפכה המשפטית, ונקבע כי הוא ייערך במועד המקורי - 12 בספטמבר - כאשר תחילת הדיון הוקדמה לשעה 8:30 בבוקר

זמן צפייה: 04:13

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות דחתה היום (שלישי) את בקשת הממשלה לדחות את הדיון בחוק לביטול עילת הסבירות, וקבעה כי הוא ייערך במועדון המקורי, ב-12 בספטמבר. בנוסף, הדיון הוקדם ויחל בשעה 08:30.

כזכור, עורך הדין אילן בומבך המייצג את הממשלה ביקש לדחות את הדיון ב-21 ימים לפחות, ובקשתו כאמור נדחתה. בנוסף ביקש עורך הדין, בשמם של הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, לדחות את עצם מתן תשובת הממשלה לעתירות.

יו״ר ועדת החוקה שמחה רוטמן מסר בתגובה: "שופטי בג"ץ דחו את בקשת המדינה לדחיית הדיון. שופטי בג"ץ דחו את הבקשות שהוגשו לפסילת נשיאת העליון אסתר חיות שהתבטאה בפומבי בעניין התיק הנדון. שופטי בג"ץ דחו את בקשות ההצטרפות להליך שהוגשו על ידי גורמים התומכים בתיקון מערכת המשפט ואישרו את המתנגדים. אני בכל מאודי רציתי להאמין שבג"צ אינו חותר ליצירת משבר חוקתי באופו מכוון כחלק מהמלחמה על שימור כוחו המופרז ובמחיר גרירה של מדינת ישראל לכאוס תפקודי. המציאות מוכיחה שזו מחשבה נאיבית לגמרי. לבג"ץ אין גבולות. ובדמוקרטיה, אסור שתהיה רשות שלסמכויותיה אין גבולות".

רה''מ נתניהו והשר לוין היום במליאת הכנסת
רה''מ נתניהו והשר לוין בכנסת, לפני אישור החוק לביטול עילת הסבירות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי לפני כשבועיים בג"ץ הוציא צו על תנאי בעניין החוק לביטול עילת הסבירות. המשמעות היא שנטל ההוכחה לסיבת חקיקת החוק יוטל כעת הממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו - ולא על העותרים.

בהחלטת בית המשפט נכתב: "בטרם תוגשנה התגובות המקדמיות, מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומטעמים אלה בלבד, בלא שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים, החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות". עוד נאמר כי "בהמשך לבקשות שהוגשו בנושא, ובהתאם לסמכות הנתונה לבית המשפט, אנו בוחנים אפשרות לקיים שידור ישיר של הדיון בהליכים שבכותרת שיתקיים ב-12 בספטמבר 2023. ככל שיש למי מהצדדים הסתייגות מקיום השידור כאמור, עליו להודיע על כך עד ליום 24 באוגוסט 2023".

בסוף החודש שעבר קבע בג"ץ כי הדיון בעתירה נגד ביטול עילת הסבירות ייערך בהרכב של 15 שופטים. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה בית המשפט העליון ידון בהרכבו המלא.