שופט העליון בדימוס מלצר: "כולם כפופים לחוק, כולל רה"מ"

המשנה לשעבר לנשיאת העליון, השופט בדימוס חנן מלצר, אמר בריאיון ל"העולם הבוקר" כי חיות הייתה חייבת לכנס את כל 15 שופטי העליון לדון בביטול עילת הסבירות. לדבריו, "אנחנו כבר עכשיו נמצאים במשבר חוקתי"

זמן צפייה: 00:51

במערכת המשפט מבהירים הבוקר (שלישי) כי למרות הרוב הליברלי שקיים כיום בבית המשפט העליון, קשה להעריך מה יוחלט בדיון בבג"ץ על העתירה לביטול החוק לביטול עילת הסבירות, כשלראשונה בתולדות המדינה ישתתפו בו כל שופטי 15 בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות.

ההערכה היא שעקב רגישות הנושא, מעוניינת הנשיאה חיות שכל קשת הדעות בעליון תיוצג. בריאיון ל"העולם הבוקר" אמר השופט בדימוס חנן מלצר, לשעבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, כי "אנחנו כבר עכשיו נמצאים במשבר חוקתי" וכי "בג"ץ מחויב לדון בנושא בהרכב מלא". לדבריו, "כולם כפופים לשלטון החוק, כולל ראש הממשלה. זו הפעם הראשונה שתוקפים חזיתית חוק יסוד ומבקשים לבטל ולשנות אותו".

אסתר חיות ובנימין נתניהו
אסתר חיות ובנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, בריאיון לרשת NBC נשאל אמש שוב ראש הממשלה בנימין נתניהו אם יציית לפסיקת בג"ץ, אם זה יפסול את ביטול עילת הסבירות - והתחמק שוב מתשובה חד-משמעית: "אני מקווה שהוא לא יעשה זאת".

הוא הוסיף: "כשהאבק ישקע - אנשים יבינו שזה הכרחי". עוד אמר נתניהו כי החקיקה המשפטית "תאזן מחדש" את שלוש הרשויות כדי להפחית מכוחם של השופטים, שלדבריו נטלו לעצמם יותר מדי סמכויות. "אני חושב שהחששות של האזרחים ייעלמו עם הזמן", המשיך. "הם יראו שישראל דמוקרטית בדיוק כמו שהייתה קודם, ואולי אף יותר". גם בריאיון שהעניק לרשת CNN לפני כמה ימים סירב נתניהו לומר אם יציית לפסיקת בג"ץ, במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות: "אני מקווה שלא נגיע לזה", אמר גם אז.

לדברי, ישראל "לא ניצבת בפני מלחמת אזרחים". בריאיון הוזכר סקר חדשות 13 שלפיו 56% מהציבור בישראל חושש שהמשבר הפוליטי יביא לתרחיש האימים על רקע המחאות הגוברות. הוא נשאל אם יציית לפסיקת בג"ץ, אם זה יפסול את ביטול עילת הסבירות, והתחמק שוב מתשובה חד-משמעית: "אני מקווה שהוא לא יעשה זאת".