יותר מ-200 רופאים לנתניהו: "ישראל נמצאת בפני קריסת מערכות"

הרופאים והרופאות החתומים כתבו: "היום שבו רופאים יחליטו לתת שירותים רפואיים בצורה לא-שוויונית יהיה יום שחור לרפואה ולדמוקרטיה הישראלית". נתניהו בגינוי שני תוך שעות: "שולל לחלוטין את דבריה של סטרוק, כל אדם יקבל שירות"

זמן צפייה: 01:09

"ישראל הדמוקרטית נמצאת בפני קריסת מערכות כללית", כך מזהירים הערב (ראשון) יותר מ-200 רופאים ורופאות בכירים, מנהלי מחלקות בהווה ובעבר, ורופאים מהקהילה, בפנייה לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו.

פרופ' משה הדני, מומחה בנוירוכירורגיה ומיוזמי המכתב, הוסיף: "שום מדיניות ואף ממשלה לא תמנע מרופאים לעשות את עבודתם ולהציל חיים ללא הבדל דת, מין גזע לאום או נטיה מינית. בתי החולים היום מהווים מראה של החברה הישראלית ועובדים בהן אלפי רופאים רופאות מתמחים ומתמחות מכל הדתות והמגדרים – ביום שבו רופאים יחליטו לתת שרותים רפואיים בצורה לא שיוויונית זה יהיה יום שחור לרפואה ולדמוקרטיה הישראלית".

עוד כתב הדני כי "דבריה של אורית סטרוק היום מהווים סימפטום ראשון למה שאנחנו מתריעים לגביו". מכתב הרופאים יצא לדרך כבר בסוף השבוע שעבר. על המכתב חתמו למעלה מ-200 רופאים ורופאות ממערכות רפואה שונות בישראל.

''הנדון: זעקת הרופאות והרופאים''
''הנדון: זעקת הרופאות והרופאים''

בין החותמים ויוזמי המכתב: פרופ' משה הדני ופרופ' עוזי בלר, ולצידם שורה של בכירים: פרופ' זאב רוטשטיין, יו"ר סל התרופות; רבקה כרמי, לשעבר נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב; פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור; וגם הרופאים הבכירים: ד"ר רם פלטי, ד"ר ביידוסי מסלמה, ד"ר עזרא אסנת, ד"ר ליה עשת, ד"ר מוסטפה סדיק, ד"ר ענת יפה ועוד.

כזכור, מוקדם יותר היום, חברת הכנסת המיועדת למשרד למשימות לאומיות אורית סטרוק אמרה בריאיון לקרן נויבך ברשת ב', כי "רופא או רופאה שצריכים לתת טיפול כזה או אחר שנוגד את אמונתם הדתית, כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת את השירות הזה – אין לכפות עליו". נתניהו בתגובה: "לא מקובל עליי, ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים".

סטרוק שוחחה עם נויבך על התיקונים שהם מעוניינים לעשות לחוק, ואמרה: "בבסיס, חוקי איסור האפליה לא נועדו כדי להגיע למקרים מוזרים כפי שקורה היום, אבל משפטנים הביאו אותנו עד הלום". סטרוק הסבירה כי התיקונים נוגע מבחינתם לשלושה היבטים: לאפשר הפרדה מגדרית באירועים בהם הציבור מעוניין בכך באופן שלא ייחשב כאפליה, בניית שכונות מגורים לציבור הדתי, באותו אופן שכיום בונים עבור ציבור ערבי בדואי או חרדי, כך לדברי סטרוק, והאחרון "נוגע לחופש של אדם להימנע מפעולות שנוגדות את אמונתו ואת ההלכה שהוא מחויב אליה", כך הסבירה סטרוק בריאיון.

חברת הכנסת אורית סטרוק
חברת הכנסת אורית סטרוק | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אין עניין של ניכור כלפי אדם", אמרה חברת הכנסת, "אבל כשיש פעולות מסוימות שלטעמי הן אסורות, לאו דווקא באירוע של להט"ב אלא גם להניח עץ אשוח במקום ציבורי - לבוא ולרמוס ברגל גסה את האמונה הדתית וההלכה ולהגיד שהיא נחשבת לאפליה - זה לא יהיה".

לאחר מכן סטרוק הוציאה הודעה וניסתה להרגיע את הרוחות: "אף אחד לא מתכוון להפלות לרעה להט"בים בגלל עצם זהותם או הזדהותם. לא בטיפול רפואי, ולא בשום שירות אחר. להט"בים הם בני אדם, וראויים לכבוד ולאהבה כמו כל אחד. בראיון לקרן נויבך הדגשתי זאת, כמובן. לא מדובר בכלל על זהות המטופל אלא על מהות הטיפול אם יש טיפול רפואי שמנוגד להלכה, רופא שומר מצוות לא יאלץ לתת אותו, ללא קשר לזהות המטופל".

מאוחר יותר, ראש הממשלה המיועד פרסם שתי הודעות הבהרה שבהן התנער מדבריה של סטרוק. בהודעת ההבהרה השנייה נתניהו מסר: "אני שולל לחלוטין את דבריה של ח"כ סטרוק. אנחנו לא ניתן להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם של אזרחי ישראל. במדינה שאני אוביל לא יהיה מצב שאדם, בין אם הוא, להט״ב ערבי או חרדי או כל אדם אחר, יכנס לבית מלון ולא יקבל שירות, יכנס לרופא ולא יקבל שירות. זה לא קרה ב-15 שנות כהונתי כראש הממשלה וזה לא יקרה גם עכשיו".