חיות: אין מקום לנהל דיון נוסף ב"פרשת אסותא"

נשיאת בית המשפט העליון הדגישה כי "תנאי לקיומו של דיון נוסף הוא שנפסקה הלכה קשה, חדשה, חשובה או העומדת בסתירה להלכה קודמת של בית המשפט העליון"

אסותא בראשון לציון

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה היום (שני) כי אין מקום לקיים דיון נוסף בפסק הדין שניתן ב"פרשת אסותא", שעסק כזכור במחדל החלפת העוברים בבית החולים בראשון לציון.

לפי הודעת בית המשפט העליון, "פסק הדין שלגביו התבקש דיון נוסף קבע בדעת רוב (השופטים גרוסקופף ושטיין כנגד דעתה החולקת של השופטת ברק-ארז) כי אין לערוך בדיקה גנטית לקשרי משפחה בין המבקשים – שש מטופלות ובני הזוג של חמש מהן שהיו מטופלים בבית החולים אסותא ראשון לציון – ובין הקטינה ס', שנהרתה בהליך של הפריה חוץ-גופית ונמצאה נעדרת קשר גנטי לאם היולדת ולבן זוגה.

"בפתח החלטתה לדחות את הבקשה לקיום דיון נוסף ציינה הנשיאה כי 'מדובר בפרשה קשה ומורכבת אשר יש לייחל ולקוות כי היא נדירה ביותר ולא תישנה'. הנשיאה חיות הוסיפה וציינה כי לנוכח ייחודיותן של נסיבות העניין, ההלכה ככל שנקבעה בפסק הדין מוגבלת מאוד בהשלכותיה וכי ייחודיות המקרה טמונה לא רק בכך שאירעה טעות מצערת במהלך הליך ההפריה חוץ-גופית, אלא שגם הגורם הרפואי שניהל את הטיפולים לא הצליח להצביע על ההורים הגנטיים".

בית החולים אסותא ראשון לציון
בית החולים אסותא בראשון לציון | צילום: חדשות 13

"הנשיאה הדגישה כי תנאי לקיומו של דיון נוסף הוא שנפסקה הלכה קשה, חדשה, חשובה או העומדת בסתירה להלכה קודמת של בית המשפט העליון, וזאת להבדיל מפסק דין שתוצאתו קשה אך לא נפסקה בו כל הלכה כאמור. לבסוף צוין כי אין מקום להידרש לראשונה במסגרת הבקשה לדיון נוסף לממצאי דו"ח ועדת הבדיקה שמונתה לצורך בחינת הפרשה ואשר הוגש לאחר שניתן פסק הדין שלגביו התבקש דיון נוסף. עם זאת, צוין כי ככל שמי מהצדדים סבור שלאחר מתן פסק הדין נתגלו ראיות חדשות אשר לא ניתן היה להשיגן קודם למועד מתן פסק הדין ואשר בכוחן לשנות את ההכרעה השיפוטית מיסודה – הוא רשאי להעלות את טענותיו בדרכים שהותוו לכך בדין".