אסון נחל צפית: ראש המכינה בחקירתו - "המדריכה שיקרה לי"

מתמלילי החקירה של יובל כהאן עולה כי לאחר שנחשף לעדויות המדריכים שהיו בנחל עם הנערים - הפנה אצבע מאשימה כלפיהם: "אם היא הייתה אומרת לי שיורד גשם - הייתי עוצר אותם מיד" • פרסום ראשון

זמן צפייה: 03:33

תמלילי החקירה של ראש מכינת "בני ציון" יובל כהאן, שעשרה מתלמידיה טבעו למוות באסון בנחל צפית, נחשפו הערב (ראשון) לראשונה בחדשות 13 – ומהם עולה כי כהאן מטיל את רוב האשמה על המדריכים: "אם היו אומרים לי שיורד גשם אז הייתי עוצר אותם מיד".

ביום רביעי האחרון, שנה ושמונה חודשים לאחר הטרגדיה, נפתח משפטם של כהאן והמדריך בשטח -אביב ברדיצ'ב, אשר נאשמים בגרימת מותם ברשלנות של תשע נערות ונער אחד, ופצעת שניים נוספים.

כהאן הסביר בעדותו כי "הייתה הנחיה מאוד ברורה שדנו בה. הנחיה שלי. והובהר בצורה מאוד ברורה וחדה שהדברים שונים באשר לכניסה למעוק (הנקיק הקטן בנחל) שממנו אין דרך לברוח בעת שיטפון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הורי ההרוגים מנחל צפית בפתח המשפט: "לתת עונש מקסימלי"

אסון נחל צפית: כתבי אישום נגד מנהל המכינה ומדריך הטיולים

הורי ההרוגים בנחל צפית בתגובה לראש המכינה: "מקומך בגיהינום"

יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב
יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב | צילום: חדשות 13

שעתיים לפני האסון, כהאן, שהיה באותו הזמן בישיבות בתל אביב, שלח בקבוצת הוואטסאפ של עובדי המכינה: "אתם מאופסים על גשמים ושיטפונות צפויים?". ברדיצ'ב שלח לו תמונה של החניכים יושבים בכניסה לנחל צפית, ונועם דור, המדריכה, כתבה: "צפוי להתחיל טפטוף בשעה 12 ושוב בשעה 15, והחניכים אמורים לצאת מהנחל בתוך שעתיים-שלוש".

Rjosok
נעלי מכינת ''בני ציון'', שעתיים לפני האסון | צילום: חדשות 13

בתחילת החקירה כהאן גיבה את השניים, אך ככל שהיא התקדמה והוא נחשף לעדויות של המדריכים – הוא שינה את הטון. "היא שיקרה", אמר מנהל המכינה, "היא כותבת לי 'אמור להתחיל טפטוף ב-12'. אם היא הייתה אומרת לי שמטפטף טפטוף חזק, אם היא הייתה אומר לי שיורד גשם אז הייתי עוצר אותם מיד".

החוקר שאל את כהאן מה הוא רוצה מהמדריכה הצעירה, וזה ענה לו :"היא לא ילדונת. טיפה יותר גדולה. קצינה בצה"ל. מדריכה שנה שנייה. בכלים שאני נתתי לה לא היה צריך ניסיון, היה צריך היגיון הכי פשוט. נועם דיברה על טפטוף. טפטוף אינו גשם. מדבריה קיבלתי את הרושם שהם בהחלט מאופסים, מבינים את המצב ויודעים מה לעשות".

חילופי המסרונים בין מנהל המכינה למדריכה ביום האסון
חילופי המסרונים בין מנהל המכינה למדריכה ביום האסון | צילום: חדשות 13

לאחר מכן, כהאן הפנה אצבע מאשימה אל ברדיצ'ב. "סמכתי על אביב שיפעיל את שיקול הדעת ואת ההנחיות. לא תיארתי לעצמי ככל שהוא יתכנן טיול בנחל".

לבסוף אמר כהאן כי אם הוא היה מנהל את הטיול, "הייתי יושב עם מכ"ם גשם, שני טלפונים פתוחים ומפות בכל רגע ורגע על המתרחש ועל העתיד להתרחש – כפי שציפיתי ממנהלי הטיול".

עו"ד אורי קורב, פרקליטו של יובל כהאן, מסר: "יובל כהאן הסביר בחקירתו כי הוא אחראי על כל פעילות המכינה מכוח תפקידו כמנהל המכינה. עם זאת, הסביר בחקירתו כי הוא הורה על ביטול הכניסה לנחל צאלים ערב קודם וכי הכניסה לנחל נעשתה ללא ידיעתנו ובניגוד לסיכום. העובדות והאחריות למעשים מתבררים בימים אלה בביהמ"ש, ומוטב היה לנקוט במשנה זהירות בטרם פרסום חלקים מהעדויות העלולים להציג תמונה מסולפת".

עו"ד ציון אמיר, פרקליטו של אביב ברדיצ'ב, מסר: "לא ננהל את המשפט בתקשורת, אלא בבית המשפט ובבית המשפט בלבד".