חייו ומותו של טוביה אושרי – איש הפשע ששלט בכרם התימנים

העבריין, שהיה ברשימת המבוקשים ביותר של המשטרה, הלך השבוע לעולמו. סיפורו כולל מעשי שוד, בגידות, רצח כפול – ואת השאלה שהפכה למטבע לשון: "האם רחמים ידע?"

זמן צפייה: 15:52

השבוע הלך לעולמו בגיל 83 טוביה אושרי, מי שנחשב לאחד מראשי הפשע של ישראל וברשימת 11 המבוקשים ביותר של המשטרה. אושרי חי ופעל בשכונת כרם התימנים שבתל אביב, שבשנות ה-70 הייתה רחוקה שנות אור מפנינת הנדל"ן היוקרתית שהיא כיום.

בשנות ה-70 הגיע לכרם התימנים, כמעט משום מקום, עמוס אוריון. אושרי, ושותפו רחמים "גומדי" אהרוני, לוקחים עליו חסות – ושולחים אותו לבצע שוד. השוד מסתבך, ואוריון יורה למוות במאבטח במקום, ובהמשך הורשע בביצוע השוד והרצח – ונגזר עליו מאסר עולם. עם זאת, כעבור שמונה שנים משתכנע שופט העליון חיים כהן שהוא חף מפשע והוא משוחרר.

עוד בחדשות 13:

השקרים וחצאי האמיתות בנאום החסינות של בנימין נתניהו

כתב אישום: ניסו לרצוח עדת תביעה בתיק רצח – כשילדיה ברכבה

חיסול ברמת גן: צעיר המוכר למשטרה נורה למוות מטווח קצר

טוביה אושרי
טוביה אושרי, ממנהיגי כנופיית כרם התימנים | צילום: צילום מסך

"השופט כהן אמר לאוריון 'אם תהיה בחוץ תוכל למצוא את הרוצח'. עמוס התרצה ויצא בלי לחתום על חנינה", אמר אורי רוזנווקס, במאי הסרט "מי היה עמוס אוריון". אך מצידו של אושרי, התמונה הייתה אחרת לגמרי. "אושרי אומר 'הוא לא חתם על חנינה והוציאו אותו? הוציאו אותו בשביל לצוד את הראש שלי'".

ב-1980 קראו אושרי ואהרוני לאוריון ואיש פשע נוסף, עזר כהן, למפעל הבקר שבבעלות אהרוני. כשהגיעו למקום פתח לעברם באש מנשק אוטומטי והרג אותם. גופותיהם בותרו והם נקברו בחולות אשדוד. השאלה אם אהרוני ידע על כוונתו של אושרי הפכה למטבע לשון, אך השניים הורשעו ברצח ונשלחו למאסר עולם. "כששאלתי הוא אמר לי 'אני ידעתי ולא ידעתי'", סיפרה בתו של אהרוני, גלית ברון. "'אני לא ידעתי שהוא יעשה את זה פה במפעל שלנו, בזמן שאני עושה בוררות. אבל ידעתי שהוא יעשה משהו'".