עדות חדשה בפנים גלויות נגד הרב טאו: "הרס את חיי"

לאחר פרסום תלונתה של נחמה תאנה על כך שנשיא ישיבת הר המור ואחד הרבנים הבולטים בישראל, תקף אותה מינית ואנס אותה - נחשפת עדותה של מתלוננת נוספת, דורית, אשר טוענת שבצעירותה הרב טאו תקף גם אותה מינית. "לא ידעתי מה אעשה עם עצמי. הוא רב גדול שמעריצים אותו, מי אני?"

זמן צפייה: 09:36

דורית עלתה לארץ משוויץ ב-1969, לאחר שסיימה תיכון ולפני לימודים אקדמיים. מהר מאוד היא הגיעה ל"מרכז הרב", כדי ללמוד שיעורים את הרב צבי יהודה קוק, שנחשב לאב הרוחני של גוש אמונים. באותן שנים היא הכירה את אחד מתלמידו הבולטים של הרב קוק, הרב צבי טאו, "הוא הציג את עצמו כאילו הוא השפופרת של הרב צבי יהודה", ואת אשתו חנה טאו ז"ל, "היא הזמינה כל מיני אנשים בודדים לשבתות, ככה הכרתי את משפחת טאו. הפכתי להיות לא רק תלמידה, אלא גם חברה".

הערב (ראשון) במהדורה המרכזית, סיפרה דורית על זיכרון שלה מלפני יותר מ-30 שנים, זיכרון שהפך לעדות, עדות שהביאה את הרבנים יובל שרלו ודוד סתיו לקרוא לחקירת משטרה סביב הפרשות שצפות ועולות הנוגעות לרב טאו. באומץ רב דורית התייצבה מול המצלמות, וסיפרה על התקיפה המינית שעברה על ידי הרב המוערך, על הבדידות שחוותה לאחר המקרה - ועל אשתו של הרב, הרבנית חנה, שהאמינה בה ועודדה אותה לספר את שקרה.

הרב צבי טאו
הרב צבי טאו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"זה היה כשחנה נכנסה להיריון, והייתה צריכה להיות בשמירת היריון", מספרת דורית, "אני הגעתי לבית שלהם, על פי רוב הכנתי דברים במטבח ונכנסתי לחנה פה ושם. על פי רוב ידעתי מתי הרב לא נמצא, לא רציתי להיפגש איתו, בגלל מה שלימדו אותי".

דורית ממשיכה ומספרת על התקרית המטרידה עם הרב טאו: "באחד מהימים הייתי במטבח, פתאום הוא נכנס וסגר את הדלת מאחוריו. די נבהלתי. צריך להבין הוא איש בערך 1.85-1.90 מטר גובה, עם הרבה כוח. התחלתי לפחד, התרחקתי כמה שיותר, והוא תפס אותי. הוא תפס אותי ביד אחת, הוריד לי תחתונים, והוא בעצמו גם הוריד מכנסיים. פתאום הוא התחיל להכניס לי אצבע, והצלחתי לשחרר את רגל שמאל ולתת לו בעיטה או שניים הוא מיד שיחרר אותי כנראה כאב לו".

מיד לאחר מכן, היא משתפת, "ברחתי דרך המרפסת, עליתי על איזו קופסה אולי של אבקת כביסה, קפצתי מעבר לגדר וברחתי הביתה. זה מה שהיה. אני הייתי קפואה אולי יומיים, לא ידעתי מה אעשה עם עצמי. נשארתי בבית לא הלכתי לעבודה, בכיתי".

דורית, בצעירותה
דורית, בצעירותה

היא מספרת על מצב של חוסר אונים, כאשר היא לבד בארץ ומפחדת שלא יאמינו לה: "הוא רב גדול שמערצים אותו, מי אני? ומה אני אעשה? ME TOO לא היה קיים, פורום תקנה (פורום שפועל למניעת פגיעות מיניות על ידי בעלי מרות וסמכות בציבור הדתי) לא היה קיים, ההורים שלי היו בחוץ לארץ, למי אני אספר? החברים והחברות שלי - זאת הייתה קבוצה, אם אני אגיד את זה, שהרב הגדול שהם רצים אחריו זה מה שהוא עשה לי, היו זורקים אותי לכל הרוחות".

לאחר המקרה דורית הפסיקה להגיע לבית הרב טאו, ואז הרבנית חנה חשדה שמשהו קרה. "היא הגיעה עד אליי, רצתה לשמוע את כל הסיפור, והיא האמינה לי מיד", היא מספרת. "היא מצאה גם סימנים. באותו היום הוא זרק את התחתונים לפח האשפה, והמנקה ראתה את זה. היא הבינה, היא האמינה לי על המקום. לאט לאט הבנתי שהיו לפחות עוד ניסיונות עם עוד שתי בנות. מה שהיה משותף לשלושתנו זה שהיינו עולות חדשות, ההורים לא בארץ ואין לנו למי ללכת".

הרבנית חנה לקחה את דורית לראש הישיבה, הרב צבי יהודה קוק, כדי שתספר לו מה שקרה: "הגענו לרב צבי יהודה, סיפרנו לו, בעיקר חנה סיפרה. הוא אמר- טוב תקראו לו. אני יודעת שהוא סילק אותו מהישיבה לשנתיים שלוש, אמר לו שהוא לא יכול להעביר שיעורים בישיבה. כמובן שלא פירסמנו את הסיפור, זה נשאר אצלי".

הרב טאו
הרב טאו

אומנם הרב טאו קיבל סוג של עונש, אבל לדורית זה לא עזר. "הוא הרס לי את החיים, זה קילקל לי שני שידוכים. כשסוף סוף התחתנתי יותר מאוחר, הייתי הרבה יותר מבוגרת, נכנסתי שלוש פעמים להיריון אבל מכיוון שכבר לא הייתי כל כך צעירה היפלתי ונשארתי ללא ילדים. זה כתוצאה מזה".

החיים של דורית, לדבריה, נהרסו, אבל יש לה מסר חשוב לנשים אחרות שאולי חוו דברים דומים: "צריך ללכת להתלונן, לא חשוב באיזה גיל. זה יכול לקרות לכל אחת, ברחוב או בין חברים או בין קרובי משפחה. נשים, בנות – לכו תתלוננו חייבים להפסיק עם זה".

דורית, מעידה כי הרב טאו תקף אותה מינית
דורית, מעידה כי הרב טאו תקף אותה מינית | צילום: חדשות 13

הרב טאו לא שלח תגובה ולא הגיב על הדברים, כך שחשוב לציין כי עומדת לו חזקת החפות כל עוד לא ידוע מה הצד שלו. זה סיפור ידוע בתוך מרכז הרב שהרב טאו לא העביר בשנים מסוימות שיעורים בישיבה, מה שמתכתב עם מה שדורית מספרת.

הבוקר התקיימה פגישה בין הפרקליטות למשטרה, ולאחריה נודע כי המשטרה הקימה צוות מיוחד במחוז ש"י שאחראי על החקירה נגד טאו. הפרקליטות ביקשה מהמשטרה לבצע השלמות חקירה, ייתכן שיקראו גם לרב שרלו ולרב סתיו שמודעים לסיפור. בפרקליטות סבורים שעל המקרה של נחמה תאנה אין התיישנות, כיוון שחוק ההתישנות בנוגע לאונס שונה והוארך ל-15 שנים. במערכת אכיפת החוק אומרים שכן יפנו לדורית כדי שתתלונן למרות ההתיישנות, זאת על מנת שתיווצר מסה של עדויות ויוכלו לחקור לעומק.

התקרית שדורית מעידה עליה קשה, אך חוק ההתיישנות חל עליה וזה משפיע על היכולת שלה להתלונן במשטרה על המקרה הזה. אולם עדותה יכולה לעזור לתלונה של נחמה תאנה, האישה שהציפה את הפרשה והייתה הראשונה להתלונן על הרב טאו.

נחמה תאנה, טוענת שהרב טאו אנס אותה
נחמה תאנה, התלוננה שהרב טאו אנס אותה | צילום: חדשות 13

נחמה הגיבה הערב לעדות של דורית במהדורה המרכזית ואמרה: "אני רוצה להגיד לדורית היקרה שדיברה היום - אני אוהבת אותך, רק חושבת על הסבל שאת נושאת כל כך הרבה שנים והלב יוצא אליך. את לא לבד אנחנו איתך אנחנו מאמינים לך". עוד הוסיפה נחמה: "זה לא יעזור לסגור את הדברים בפנים, אם לא היו סוגרים את הסיפור של דורית אני לא הייתי צריכה לעבור את מה שאני עברתי.

נחמה קראה לרבנים בקהילתה: "איפה אתם? בשביל להגן על הילדים שלי אני צריכה לצאת לרחובות. קומו, קחו פיקוד, תעשו סדר במציאות המטורללת. תתקנו עכשיו כי כל מה שקורה מעכשיו וברגע הבא זה באחריותכם! עוד נפגעת היא על אחריותכם על הידיים שלכם לא תוכלו להגיד ידינו לא שפכו את הדם הזה".

משפחתה של נחמה תאנה שוחחה הערב עם כתבים והעידה כי הגיעה אליהם "כמות אדירה" של מידע על נערות אחרות שספגו תקיפות מיניות מהרב הידוע. "צריך להבין, מה שגרם לנו לפעול, זה שלמרות שהפגיעה התחילה כבר לפני הרבה שנים, היא ממשיכה גם היום". בני המשפחה העידו שהם חווים "הקטנה, ערעור אמינות של בני אדם, והדבר הכי גדול זה להשתיק. לכן מבקשים מכל הציבור לדבר, לדבר עם הילדים השכנות והילדות. לא להשתיק".

"מאז הפרסום של הפוסט של נחמה הגיעה אלינו כמות אדירה של מידע", הם סיפרו והוסיפו כי המידע לא מטופל כמו שצריך: "הגיע אלינו מידע על נערות בכיתה ז'… המחנכים ברשויות לא ידווחו לרווחה ולמשטרה, במידה והוריה של אותה נערה יתעקשו הם יפנו למטפלים בתוך הקהילה. בגלל זה המאבק שלנו הוא ציבורי ולא פרטי".

"אנחנו משתפים עכשיו על מידי נוסף שברשותנו - 6 נפגעות נוספות! דורית מכירה שתי נפגעות נוספות, ובנוסף יש לנו שיחה עם אישה יקרה מיוחדת שמכירה עוד שתי נפגעות. בנוסף, שתי מטפלות שונות שכל אחת מהן שיתפה שיש לה מטופלת שהיא נפגעת הרב טאו. בנוסף למידע הישיר של 8 נפגעות שהזכרנו, יש לנו עוד שברי מידע שברגע זה לא יכולים לשתף", חשפו בני המשפחה.

עוד הוסיפו בני משפחת תאנה כי "מאז שנודע לרב על הפגיעה הוא הוציא תגובה קשה - "תאלמנה שפתי צדיק", והיו ניסיונות גישור מאנשים מטעמו". בני המשפחה "מבקשים ממשטרת ישראל לחקור ולהעביר את התיק למקום רציני יותר", וכן "יוצאים בקריאה לנפגעות נוספות שאנחנו יודעים על קיומן ועל כאלה שלא: יש ציבור גדול שיאמין לכן, אפשר בטשטוש. לצערנו נודע לנו שהוקם בקהילה גוף לטפל בפגיעות כשאנחנו יודעים שהמטרה היא להשתיק".

בני משפחת תאנה הוסיפו שהתגובות של תלמידי הרב לחשיפות האחרונות הן בעיניהם "תמוהות", כאשר אלו אומרים "הרב בטוח עשה תשובה, אנחנו לא מהרהרים אחריו". הם ביקשו לפנות לחברי הכנסת, ובמיוחד לבצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר שמגיעים מהציבור הציוני הדתי: "לא להתעלם".