ניסה לרצות את שני הצדדים: סיכום עדות מילצ'ן

לאחר שבועיים בהם העיד איש העסקים בתיק 1000 במשפט ראש הממשלה נתניהו, נראה כי מילצ'ן ניסה לרצות גם את התביעה וגם את ההגנה. זרימת המתנות לבני הזוג נתניהו והחברות בינו לבין רה"מ עלו לדיון, ולמרות שלהגנה היו הישגים בחקירה הנגדית - ספק אם הם שומטים את העובדות העיקריות בתיק

זמן צפייה: 01:59

לאחר שבועיים בהם העיד איש העסקים ארנון מילצ'ן בתיק 1000 במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו, נראה כי קודם כל מילצ'ן עשה הכל כדי לרצות את שני הצדדים - גם את התביעה וגם את ההגנה. אחרי התשובות המרצות, נשארנו עם ניסיון לסכם את העניין בראשי פרקים.

ראשית, טובות ההנאה לנתניהו. נראה כי על אף סתירות שהתגלו, מילצ'ן אישר את סיפור זרימת המתנות בהיקף גדול לבני הזוג נתניהו, וכך גם היום בחקירה החוזרת. "לא הייתי בטוח שזה לא עובר גבול", אמר איש העסקים.

הכמות של הסיגרים והשמפניות שמילצ'ן לא היה קוהרנטי לגביה, ממילא תתבסס בעיקר על העדה הדס קליין, שכן היא זו שטיפלה ברכישה. מילצ'ן אישר: נתתי לה יד חופשית. בנוסף, מילצ'ן אמר בחקירה הנגדית שנתניהו לא עזר לו עם הוויזה למשל; בכך סתר דברים שאמר לתביעה. היום יישב זאת כך: נתניהו אמר לו לפנות בעניין לשגריר ארצות הברית.

Whatsapp Image 2023 07 05 At 1
מילצ'ן מעיד ביום התשיעי לעדותו בברייטון

שנית, החברות בין ראש הממשלה לבין איש העסקים. גם בנושא הזה, ארנון מילצ'ן שינה את גרסאותיו, אחרי שתיאר חברות מינורית אישר לחדד שהיה כמו אח של נתניהו, החבר היחיד. אבל האם זה באמת כל כך עוזר לנתניהו? יהיו שיאמרו להפך - תיק 1000 הוא תיק של ניגוד עניינים ומבחינה זו דווקא טענת החברות עשויה גם לסבך אותו בכל הקשור לפעולות שעשה למען מילצ'ן אם יוכחו.

לסיכום, להגנה היו הישגים בחקירה הנגדית, אבל ספק אם כאלה ששומטים את העובדות העיקריות בתיק, שנפרשו בעדות החשובה ביותר, של הדס קליין, שמילצ'ן אישר שהיא זו ששלטה במידע ובפעולות הרבה יותר ממנו.

משפט נתניהו, תיק 1000, ארנון מילצ'ן מגיע להעיד בתיק 1000 באולם בברייטון
ארנון מילצ'ן מגיע להעיד באולם בברייטון | צילום: רויטרס

כבר ביום הראשון לעדותו אישר מילצ'ן את ליבת העדות שלו במשטרה, לפיה העביר סיגרים ושמפניות לבני הזוג נתניהו בהתאם לבקשותיהם, שהלכו וגברו עם הזמן. הוא דיבר על כך שהעביר מתנות לבני הזוג נתניהו באופן שהתחיל כספורדי והלך ונהיה שיטתי. עם זאת, העדות שלו לא הייתה קוהרנטית, וניכר שהוא ניסה לרצות את שני הצדדים.

מילצ'ן נשאל על ידי התובעת בן ארי אילו מתנות הוא הביא לבני הזוג נתניהו, והשיב: "איני זוכר". לאחר מכן אישר שנתן להם סיגרים ושמפניות, ושככל הנראה נתן גם תכשיטים. מילצ'ן הוסיף כי לכל פריט היה קוד: "חולצות - גמדים, סיגרים - עלים, שמפניות - ורודים. אלה היו קודים ביני לבין שרה וביבי. היה פונה אלי ומבקש 'עלים'. הוא אמר שמותר לו לקבל מתנות מחוץ לבית".

עוד העיד מילצ'ן: "ביבי ושרה נוסעים לקיסריה; ביבי אמר לי אני עוצר אצלך. שמפניות היו באופן אוטומטי. השמפניה שהיתה לנו בבית הייתה ברוב המקרים עבור הזוג. לא היתה לי הרגשה של עבירה, והכמויות גדלו". מילצ'ן הוסיף כי ברוב המקרים הפניות משרה נתניהו היו "כדרך אגב", אך לאחר מכן "הפכו לשגרה".

רה''מ בנימין נתניהו לצד המיליארדר ארנון מילצ'ן
רה''מ נתניהו לצד ארנון מילצ'ן | צילום: פלאש 90

מילצ'ן נשאל באילו מקומות הוא נתן לזוג נתניהו סיגרים ושמפניות, והשיב כי זה קרה "בכל מקום שפגשתי אותם. בבלפור, בקיסריה, בבית ינאי". כשנשאל האם הוא התנצל בפניהם כשלא הביא דבר, הוא ענה: "לא, אלא אם הבטחתי משהו". כשנשאל מה הנחה את הדס קליין בעניין המתנות הוא השיב: "ההנחיה שלי היתה מה שראש הממשלה ורעייתו מבקשים לתת להם".

"פעם אחת השתעשענו אני והדס ושמנו סוג אחר של שמפניות", סיפר מילצ'ן, וכשנשאל מה קרה באותו מקרה הוא השיב: "הגברת מיד שמה לב והעירה לנו. חייכנו ותיקנו. פעם אחת לא הבאנו סיגרים בקוטר הנכון והעירו לנו אז קנינו בקוטר הנכון".

"ביבי אמר שהוא בדק את העניין עם היועץ המשפטי לממשלה והוא קיבל אישור שמותר לקבל מתנות מחברים", העיד מילצ'ן, "אז אמרתי לנתניהו שאין בעיות ואפשר לקנות, קנינו בהנחה שיש אישור. פחדתי שהוא יסתבך, אמרתי לשרה, אמרתי לביבי ולכן ביקשתי אישור"

מסמכי החקירה של מילצ'ן בבית המשפט המחוזי בירושלים
מסמכי החקירה של מילצ'ן בבית המשפט המחוזי בירושלים | צילום: ראובן קסטרו

תיק 1000, המכונה גם "פרשת המתנות", עוסק באישומים לפיהם ראש הממשלה נתניהו קיבל טובות הנאה ומתנות מאנשי העסקים ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן, המוערכים בסך כולל של כמיליון שקלים. בנובמבר 2019 הודיע היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט כי בחר להעמיד לדין את נתניהו באשמת מרמה והפרת אמונים בתיק זה.