היועמ"שית פסלה את מתווה ההפרדה במעיינות: "נדרשת חקיקה"

גלי בהרב-מיארה הודיעה כי היא מתנגדת ליוזמה שמקדמת השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן, לפיה תתקיים רחצה בהפרדה מגדרית בשמורות הטבע במהלך הקיץ. בהודעה מטעם היועמ"שית נטען כי רשות הטבע והגנים אינה מוסמכת להגביל כניסה על בסיס מגדרי - וכי נדרשת חקיקה מפורשת . סילמן: "לצערי החתירה לשוויון ופלורליזם מסתיימת כאשר מדובר בצרכי הציבור החרדי והערבי הדתי"

זמן צפייה: 00:26

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הביעה היום (חמישי) את התנגדותה לאפשרות קיום רחצה בהפרדה מגדרית בשמורות הטבע בתקופת הקיץ, אותה מקדמת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. בעמדתה של בהרב-מיארה הובהר כי נדרשת לכך הסכמה בחקיקה.

בהודעת היועמ"שית נמסר כי לפני המצב כיום, רשות הטבע והגנים הלאומיים אינה מוסמכת להגביל כניסה לאתריה על בסיס מגדרי ונדרשת חקיקה מסמיכה ומפורשת. המתווה שהוצג מצומצם בהיקפו, וניתן לשקול אישורו כשלב ראשון לקראת הסדרה חוקית אולם הוא אינו יכול להוות תחליף לחקיקה.

בהרב-מיארה הבהירה כי ככל שהשרה מעוניינת לקדם חקיקה בנושא, משרד המשפטים עומד לרשותה. בסופו של דבר, סוכם כי השרה סילמן תעדכן כיצד היא מבקשת להתקדם.

השרה עידית סילמן
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השרה סילמן מסרה בתגובה: "צר לי שבמקום לפעול לאיחוי השסעים בחברה הישראלית בוחרים בייעוץ המשפטי בנתיב שכל כולו הגברת המתח והקרע בעם בפתרון של חקיקה בלבד. במקום למצוא פתרון משפטי שמאפשר פיילוט רחצה נפרדת מידתית מצומצמת ומוגבלת ביותר הן בזמנים והן בשעות בצורה שלא פוגעת בציבור הכללי ולא על חשבון שעות הפעילות הרגילות, בוחרים מענה בנתיב חקיקתי תוך התעלמות לא רק מהצרכים השוטפים של הציבור אלא גם מכך שכנגד אותה חקיקה יטענו מיד שהיא מהווה כפייה דתית ואף תותקף בעתירות לבג״צ. הכל תוך הגברה מיותרת של השסעים והקרע בעם".

"לצערי החתירה לשוויון ופלורליזם מסתיימת כאשר מדובר בצרכי הציבור החרדי והערבי הדתי", הוסיפה סילמן, "מבחינת הייעוץ המשפטי לממשלה בשנת 2023 אין מקום אמיתי להסכמות חברתיות חוצות מגזרים מדודות ומכילות, המיישמות את רצון הציבור על כל גווניו ומאפשרות לקיים את הייסוד הפשוט של: זה נהנה וזה לא חסר".

מבלים במעיין ברמת הגולן מעיינות
מבלים במעיין ברמת הגולן | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

עו"ד גלי זינגר, המשנה למנכ"לית ומנהלת המחלקה המשפטית של שדולת הנשים בכנסת, התייחסה לההחלטת היועמ"שית: "אנחנו מברכות על ההחלטה של היועמ"שית לפסול את הפיילוט של השרה עידית סילמן. אין מקום להפרדה מגדרית במרחב שהוא ציבורי וצריך להיות פתוח לכולם וכולן".

"לא יתכן כי יהיו מרחבים אשר יהיו סגורים למין מסוים בשעות מסוימות. אנחנו נמשיך להאבק על האמת הפשוטה כי נפרד אף פעם אינו שווה. נמשיך להילחם על כך שהמרחב הציבורי ישאר שוויוני לכולם ולכולן, ובמקרים בהם נראה כי מנסים לערער על כך, נפעל על מנת לעצור את זה", הוסיפה.

ח''כ משה גפני
ח''כ משה גפני | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני התייחס לעמדתה של היועמ"שית: "במשרד הייעוץ המשפטי לממשלה, המילה 'שוויון' קיימת רק בציבור מסוים ולא כאשר מדובר בציבור החרדי, הדתי והערבי. מעיינות הטבע בישראל ניתנו לכולם ולא רק לציבורים מסויימים. מישהו יכול להסביר לי למה האישה החרדית שרוצה רחצה נפרדת לא מגיע לה שוויון?".

"המערכת הזאת היא אנטי חברתית, חסרת כל רגישות לצרכים השונים של אוכלוסיות בחברה הישראלית, גברים ונשים, והם מחליטים ועושים רק מה שנוח להם. מדובר בהחלטה מעוותת של המערכת, שדווקא השרה להגנת הסביבה ניסתה להביא בין כלל הציבורים ללא פגיעה בכלל הנופשים, אך בצד השני כנראה לא מעוניינים בהסכמות. החוק שלי להסדרת הנושא מונח על שולחן הכנסת ובהעדר הפיילוט שתוכנן - נצטרך לקדמו, כדי שגם הציבורים המעוניינים ברחצה בהפרדה יוכלו להנות ממשאבי הטבע בישראל", הוסיף גפני.